آسیب های اجتماعی در مسجدسلیمان، زخم هایی کهنه زیر پوست شهر !؟
آسیب های اجتماعی در مسجدسلیمان، زخم هایی کهنه زیر پوست شهر !؟

شهر اولین ها//ایمان کاهکش:شهرستان مسجدسلیمان حداقل طی یک دهه اخیر با چالش های متفاوتی در حوزه آسیب های اجتماعی مواجه بوده اما مشخص نیست که آیا اقدامات مشخصی در راستای کاهش این آسیب ها توسط متولیان و مسئولین امر صورت پذیرفته یا خیر ؟! و در صورت انجام اقدامات پیشگیرانه ، تا چه میزان  این […]

شهر اولین ها//ایمان کاهکش:شهرستان مسجدسلیمان حداقل طی یک دهه اخیر با چالش های متفاوتی در حوزه آسیب های اجتماعی مواجه بوده اما مشخص نیست که آیا اقدامات مشخصی در راستای کاهش این آسیب ها توسط متولیان و مسئولین امر صورت پذیرفته یا خیر ؟! و در صورت انجام اقدامات پیشگیرانه ، تا چه میزان  این فعالیت ها کارآمد بوده بوده است…

به گزارش شهر اولین ها، اگر چه طی سالهای اخیر نام مسجدسلیمان  با عنوان “شهری دارای آمار بیکاری بالا” مطرح شده است اما در حوزه آسیب های اجتماعی با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و است که گویا مسئولین امر اقدامات مشخصی را در راستای کاهش این آسیب ها اتخاذ ننموده اند.مدیرکل بهزیستی خوزستان طی گفتگویی در خصوص آسیب های اجتماعی حوزه کودکان و سه حوزه کودکان کار، خیابانی و متکدی  اظهار داشت مسجدسلیمان، یکی از پنج شهر خوزستان به شمار می رود که در صدر آمار بالای کودکان خیابانی قرار دارد. آماری که به نظر می رسد نهادهای مسئول رسیدگی کننده  به این موضوع به سادگی از کنار آن گذشته اند.چرا که این موضوع همچنان در سطح شهر به چشم می خورد.خودکشی و خودسوزی از دیگر آسیب های جدی شهر اولین ها به شمار می رود که تا چندی پیش هم از مباحث داغ و تیتر اصلی خبرگزاری های محلی را به خود اختصاص داده بود اما عدم پرداخت رسانه ها به این موضوع لزوماً به مفهوم کاهش این مقوله در جامعه نبوده است. کما این که هر از چندگاهی از گوشه و کنار شهر اخبار ناخوشایندی در خصوص بروز خودکشی، خودسوزی، قرص خوردگی و … به گوش می رسد.

یکی دیگر از چالش های اساسی اجتماعی مسجدسلیمان رهابودن بیماران روانی در سطح شهر می باشد که سالهاست بعنوان یک معضل در نقاط متعدد شهرستان به چشم می خورد و متأسفانه به یکی از پرطرفدارترین سوژه های فضای مجازی تبدیل شده است.افرادی که مشخص نیست جمع آوری آن ها و انتقال به مراکز نگهداری خاص خودشان که دارای پزشک ، کادر درمانی ،روانپزشک،روانشناس و… باشند بر عهده کدامین نهاد مسئول می باشد…!؟

علاوه بر موضوعاتی که گفته شد اعتیاد ،رواج اختلافات خانوادگی ، افزایش آمار طلاق و بالا رفتن سن ازدواج و چندین مورد دیگر نیز از دیگر چالش های اجتماعی شهر اولین ها به شمار می رود؛ اگر چه آمار مشخصی در این خصوص ارائه نشده اما بی توجهی به این موارد که از مسائل عمده و آسیب های مهم نظام خانواده و جامعه به شمار می روند موجب خواهد شد تا به تدریج شاهد رشد موارد منفی و تهدید کننده بنیان خانواده و جامعه باشیم.

با تمام این تفاسیر امیدواریم تا ضمن آسیب شناسی و ریشه یابی بحران های اجتماعی در سطح شهرستان و پرداختن بیشتر به آن ها در راستای کاهش و رفع این آسیب ها ، جامعه ای پویا و بانشاط را طی سالیان آتی شاهد باشیم.