تبریک دهه فجر یا تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد ؟! + عکس
تبریک دهه فجر یا تبلیغات انتخاباتی پیش از موعد ؟! + عکس

شهر اولین ها// در حالی که تبلیغات انتخابات مجلس حدود یک هفته دیگر آغاز می شود نصب بنر بزرگ تبریک دهه فجر که می تواند مضمون تبلیغاتی آن برجسته تر از محتوای انقلابی باشد مورد اعتراض برخی کاندیداها و شهروندان واقع شده است. به گزارش شهر اولین ها،تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس از 24 […]

شهر اولین ها// در حالی که تبلیغات انتخابات مجلس حدود یک هفته دیگر آغاز می شود نصب بنر بزرگ تبریک دهه فجر که می تواند مضمون تبلیغاتی آن برجسته تر از محتوای انقلابی باشد مورد اعتراض برخی کاندیداها و شهروندان واقع شده است.

به گزارش شهر اولین ها،تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس از 24 بهمن ماه بصورت رسمی و قانونی آغاز خواهد شد. این در حالی است که در اقدامی تأمل برانگیز بنر تبریک دهه فجر از سوی علی عسگر ظاهری ظاهری نماینده فعلی مسجدسلیمان (که یکی از کاندیداهای انتخابات پیش رو نیز به شمار می رود) بر روی بیلبورد یکی از میادین جلب توجه نموده است. این اقدام که مورد اعتراض برخی شهروندان و نامزدهای انتخاباتی نیز واقع شده می تواند بعنوان یکی از تخلفات انتخاباتی تحت عنوان تبلیغات پیش از موعد تلقی شود. از طرفی دیگر برجسته نمودن نام علی عسگر ظاهری نسبت به سایر مفاهیم این پیام تبریک خود جای پرسش های دیگری را نیز باقی گذارده و نیازمند پیگیری و اقدام فوری ریاست کمیته پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در مسجدسلیمان خواهد بود.

مجازات تبلیغات پیش از موعد انتخاباتی

ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در اصلاحی ۱۳۹۵ تأکید کرده است که «تبلیغات و شیوه‌های تبلیغی مجاز منحصر به موارد مجاز مذکور در این قانون است و مراجع اداری، انتظامی و قضایی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند.»
یکی از مواردی که در این قانون به عنوان فعالیت انتخابات مجاز شناخته شده است، موضوع «زمان قانونی برای انجام تبلیغات انتخاباتی» است. بر اساس بخش اخیر ماده ۵۶ قانون فوق‌الذکر، «فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله‏ اول و دوم) آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.»
بنابراین هرگونه تبلیغ خارج از زمان مذکور، به عنوان تبلیغات غیرمجاز محسوب می‌شود. بر اساس بند ۷ ماده ۶۵ قانون گفته شده که یکی از موارد ممنوعیت انتخاباتی، «انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار محموله‌های تبلیغاتی به نفع نامزد خاص، خارج از مهلت قانونی تبلیغات» است که برای متخلفان از آن مجازات درجه ۶ در نظر گرفته شده است. این مقررات به نحو دیگری در ماده ۵۶ قانون انتخابات سال ۱۳۶۲ هم وجود داشت. در آن ماده آمده بود: «فعالیت تبلیغاتی انتخابات، پس از انتشار آگهی اسامی نامزد‌ها شروع می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل اخذ رأی ادامه خواهد داشت.» در ۲۰ آبان سال ۱۳۷۰ این ماده بدین شکل اصلاح شد: «مدت فعالیت انتخاباتی برای تمامی داوطلبان تأیید شده موضوع ماده ۵۲ یکسان و هشت روز قبل از اخذ رأی آغاز شده و تا ۲۴ ساعت قبل اخذ رأی ادامه دارد.» در اصلاحات سال ۱۳۷۸ نیز عیناً همین ماده مرقوم شد.
از سوی دیگر، هرگونه تبلیغ، برخلاف مفاد قانونی ذکر شده، از جمله خارج از مهلت مقرر قانونی، از نظر قانونگذار جرم تلقی شده و قوه قضائیه می‌تواند در شعب مخصوصی که برای رسیدگی به جرائم انتخاباتی تعیین می‌کند، به صورت خارج از نوبت به این موارد رسیدگی و متخلف را به مجازات درجه ۶ (حبس از شش‌ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ۲۰ تا ۸۰ میلیون ریال یا محرومیت از حقوق اجتماعی تا پنج سال یا انتشار حکم در رسانه‌ها) محکوم کند.

با تمام این تفاسیرانتظار می رود تا علاوه بر رییس کمیته پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، فرماندار شهرستان و اعضای هیأت نظارت بر انتخابات ضمن تسریع در پیگیری این موضوع، برخوردی انقلابی و اقدامات اصولی و فوری مبتنی بر قانون انتخابات را اعمال نمایند.