” تبعیدگاه” ؛ لقب جدید مسجدسلیمان در لیست شهرهای کشور + لیست
” تبعیدگاه” ؛ لقب جدید مسجدسلیمان در لیست شهرهای کشور + لیست

روایتی غم انگیز از شهر اولین هاکه به تبعیدگاه تبدیل شده / وضعیت کنونی مسجدسلیمان دستاورد چهار دهه مدیریت ناکارآمد و فرمایشی / خروج نام مسجدسلیمان از لیست شهرهای تبعیدگاهی، مطالبه جدی و مهم شهروندان از مسئولین

شهر اولین ها// وزیر کشور طی نامه ای به رئیس قوه قضاییه ۳۶ شهر ایران به عنوان تبعیدگاه معرفی نموده که نام مسجدسلیمان نیز در این لیست به چشم می خورد. موضوعی که البته طی سالهای قبل نیز وجود داشت و تداوم حضور نام مسجدسلیمان در این لیست نمی تواند برای شهروندان و دوستداران شهر اولین ها خوشایند باشد.

به گزارش شهر اولین ها، تعیین یک محل بعنوان تبعیدگاه این احساس را به شنونده القا می کند که این شهرها ،دور افتاده، فاقد امکانات، بد آب و هوا و به نوعی فراموش شده هستند. براساس این گزارش، ماخذ این خبر نامه ای است که گفته می شود از طرف وزیرکشور به رئیس قوه قضاییه ارسال شده که طی آن برخی از شهرهای کشور از جمله مسجدسلیمان نیز جز تبعیدگاه های کشور اشاره شده است.

طی سالهای اخیر نیز جسته و گریخته این موضوع در محافل شنیده می شد و اکنون گفته می شود که مسجدسلیمان نیز در زمره شهرهای تبعیدگاهی کشور قرار دارد. با این حال باید اشاره داشت که حضور مسجدسلیمان در ردیف شهرهای تبعیدگاهی دستاورد چندین دهه مدیریت ناکارآمد و ضعیف در سطح شهرستان بوده که به این شکل نمود پیدا کرده است. ناگفته پیداست که روند توسعه شهرستان طی دهه های اخیر آنقدر کند بوده که به دلیل عقب افتادگی شاهد قرار گرفتن آن در لیست شهرهای تبعیدگاهی هستیم. با این پسوند، شاخص های توسعه در مسجدسلیمان جایی برای ارتقاء به خود نخواهد دید و به حضور سرمایه گذاران در شهر تبعیدگاهی و انجام سرمایه گذاری کلان نباید خوشبین بود.

شاید این سوال در ذهن خوانندگان ایجاد شود که زمانی که یک متهم به تبعید محکوم می‌شود، چه نقاطی را می‌توان به عنوان تبعیدگاه درنظر گرفت و این نقاط را چه مرجعی تعیین می‌کند؟ بر اساس ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی می‌گوید: «دادگاه می‏‌تواند کسی را که به علت ارتکاب جرم عمدی‏ به تعزیر یا مجازات بازدارنده محکوم‏ کرده است به عنوان تتمیم حکم تعزیری‏ یا بازدارنده … از اقامت در نقطه یا نقاط معین ممنوع یا به اقامت در محل معین مجبور کند.»

تبصره (اصلاحی ۲۷/ ۱۰/ ۱۳۷۸) – نقاط اقامت اجباری محکومین با توجه به نوع جرایم آنان توسط دادگاهها تعیین می‏‌شود. آیین‏‌نامه اجرایی مربوط توسط وزارت دادگستری با هماهنگی وزارت کشور تهیه و به تصویب رییس قوه قضاییه می‏‌رسد.

بدون شک مُهر داغ «تبعیدگاه» بر پیشانی مسجدسلیمان نتیجه عدم توسعه یافتگی در سالهای اخیر و تداوم این روند در آینده خواهد بود. علاوه بر این برجسته شدن نام شهر اولین ها در لیست شهرهای تبعیدگاهی نوعی تحمیل مجازات جمعی علیه شهروندان و سلب حقوق جمعی و خدشه به حقوق معنوی آنان تلقی می شود. 

در شرایط کنونی مطالبه جدی و مهم مردم مسجدسلیمان پیگیری جدی مسئولین شهرستان جهت خروج نام مسجدسلیمان از لیست شهرهای تبعیدگاهی و رونق توسعه و پیشرفت در حوزه های مختلف شهری از طریق جذب اعتبارات و حضور سرمایه گذاران مطرح است تا ضمن ایجاد زیرساخت ها و برخورداری از امکانات شهری گام بلندی در حذف نام شهر اولین ها از اذهان بعنوان یک شهر تبعیدگاهی برداشته شود.