سهم توسعه و پیشرفت مسجدسلیمان از تغییرات پی در پی مدیران چیست ؟
سهم توسعه و پیشرفت مسجدسلیمان از تغییرات پی در پی مدیران چیست ؟

شهر اولین ها// مدیران زیادی طی سالهای اخیر در شهرستان مسجدسلیمان مشغول به فعالیت بوده اند و فارغ از ارزیابی کیفی عملکرد مدیریتی آنان می توان گفت که با عمر مدیریتی 2 تا 3 ساله ای در شهر اولین ها حضور داشته اند.این موضوع در حالی رخ داده که تغییرات مدیریتی در سطح ادارات امری […]

شهر اولین ها// مدیران زیادی طی سالهای اخیر در شهرستان مسجدسلیمان مشغول به فعالیت بوده اند و فارغ از ارزیابی کیفی عملکرد مدیریتی آنان می توان گفت که با عمر مدیریتی 2 تا 3 ساله ای در شهر اولین ها حضور داشته اند.این موضوع در حالی رخ داده که تغییرات مدیریتی در سطح ادارات امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است اما بازخورد این تغییرات بایستی منجر به نتایج مطلوب و پیشرفت و توسعه مسجدسلیمان باشد.موضوعی که با اندکی تأمل می توان گفت مدتهاست در بسیاری زمینه ها از آن غافل بوده ایم.

به گزارش شهر اولین ها،نگاهی به انتصابات مدیریتی در سطح ادارات مسجدسلیمان طی 18 ماه اخیر بیانگر این است که با روی کار آمدن 18 مدیر جدید خون نسبتاً تازه ای در کالبد ادارات و نهادهای شهر اولین ها دمیده شده و این امیدواری جهت بهبود کیفی مدیریت و افزایش سطح ارائه خدمات به شهروندان ایجاد شده است. دوره جدید فعالیت نمایندگان مجلس نیز از اوایل خردادماه سال گذشته آغاز شده و تصوری دور از ذهن است که نماینده فعلی مسجدسلیمان در انتصابات اخیر مدیریتی شهرستان تأثیرگذار نبوده است.هر چند که بر اساس قانون ، جابجایی ، عزل و انتصاب مدیران اجرایی از وظایف ذاتی قوه مجریه می باشد و دخالت های خارج از این قوه باعث به هم خوردن اصل تفکیک قوا خواهد شد. چه بسا که اگر اینگونه باشد وزرای دولت هم میتوانند به قانونگذاری روی بیاورند و قانون را به رای خویش تفسیر کنند.

وظیفه نمایندگان مجلس نظارت است یا دخالت ؟!

با این حال بایستی در نظر داشت که دخالت نمايندگان در عزل و نصب‌ها، تجاوز به حدود صلاحیت قوه‌ی مجریه است  و هر چقدر نمایندگان مردم به اصل تفکیک قوا احترام کنند ، نقش‌شان در امر نظارت و استیفای حقوق مردم پررنگ‌تر خواهد شد.از طرفی دیگر نیز سوالاتی در اینخصوص به ذهن متبادر می شود که :

اساساً دخالت نمایندگان در قوه‌ی مجریه و چیدمان مدیریت کار درستی است یا نه؟ اگر کارنادرستی است پیامد آن می‌تواند چه‌ها باشد؟
براساس اصل تفکیک قوا آیا این دخالت وجاهت قانونی دارند؟
اگر نمایندگان در چیدمان مدیران اجرایی دخالت مستقیم داشته باشند در روند نظارت‌شان بر کار مدیران- که اصلی‌ترین وظیفه‌ی آنان است- خللی ایجاد نمی‌‌شود!؟
 آیا برخی از نمایندگان مردم در قبال چیدمان مدیران ناکارآمد، حاضرند به مردم پاسخگو باشند؟

از طرفی دیگر «قانون گذاری» و «نظارت بر کار دیگر قوا» دو وظیفه­ اصلی و مهمی است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر عهده­ نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است. در اجرای وظیفه­ ی نخست، اصل ۷۱ قانون اساسی این حق را برای مجلس به رسمیت شناخته است که «در عموم مسائل، در حدود مقرر در قانون اساسی می­تواند قانون وضع کند». برابر اصل ۷۶ قانون اساسی، نمایندگان مجلس در اِعمال وظیفه­ ی نظارتی خود «حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارند». اگر چه امیدواریم که نماینده خادم شهرستان نقشی در انتصابات اخیر مدیران شهرستان نداشته باشد اما اظهار نظر وی در جلسه شورای اداری شهرستان اندیکا و بیان این نکته که “هر مدیری که نتواند در مسیر خدمت به مردم ما را همراهی کند،از ادامه همکاری با او معذور هستیم “به صراحت از نقش خود در انتصابات مدیران شهرهای متبوعش سخن گفت.

با این حال این سوال نیز مطرح می شود که ارزیابی و نظارت بر عملکرد مدیران شهرستان و تعیین میزان کارآمدی آنان چگونه خواهد بود؟ مدیرانی که هدفی جز خدمت به شهرستان و شهروندان در سر نخواهند داشت ، چگونه مورد ارزیابی عملکردی قرار خواهند گرفت و در صورت ناکارآمدی چه اتفاقی صورت می پذیرد؟ هر چند که شهرستان مسجدسلیمان با تمام کم و کاستی هایش در بسیاری از زمینه ها جای کار بسیار دارد و در صورت قصدِ خدمت ، شهر اولین ها می تواند حال و روزی بهتر از این داشته باشد. در خاتمه لیستی از انتصاب مدیران شهرستان طی 18 ماه اخیر آمده است. انتصاباتی که در بین آن ها مدیرانی غیر بومی نیز به چشم می خورد.هر چند شنیده می شود که حتی مدیری بصورت پاره وقت و تنها دو الی سه روز از محل سکونتش واقع در شهرستان همجوار در محل کار خود در شهرستان حضور پیدا می کند و امورات اداره را پیگیری می نماید و البته تغییر یکی از مدیران باسابقه و کارآمد شهرستان که صبح امروز تودیع شد.

در آخرین تغییرات مدیریتی مسجدسلیمان نجاتی رییس اداره محیط زیست شهرستان پس از 6 سال خدمت تودیع شد و شالوئی بعنوان رییس جدید این اداره معارفه گردید. تغییراتی که البته موجبات ناخشنودی جمعی از فعالین محیط زیست و کنشران اجتماعی را نیز در پی داشت و دامنه این اعتراض نیز در نشست با فرماندار شهرستان نیز مطرح شد.این اتفاق را بایستی از آن رو به فال نیک گرفت که مردم مسجدسلیمان علاوه بر قدرشناسی از عملکرد مدیران کارآمد و تقدیر از خدمت صادقانه آنان در خصوص تغییر آنان نیز واکنش نشان خواهند داد. امیدواریم تا توجه بیشتر و بهتر مدیران ارشد مسجدسلیمان و شایسته سالاری در خصوص انتصابات مدیریتی شهرستان شاهد توسعه و پیشرفت شهر اولین ها باشیم.

 

انتصاب مدیران شهرستان طی 18 ماه اخیر

اردیبهشت 95 فرهنگ و ارشاد – دانشگاه آزاد

تیرماه 95 شبکه بهداشت-اداره کار

مرداد 95 جهاد کشاورزی

شهریور 95 کمیته امداد -سد و نیروگاه

مهر 95 ورزش و جوانان – شرکت بهره برداری نفت و گاز

آبان 95 صنعت و معدن

آذر 95 دانشگاه پیام نور

دیماه 95 منابع طبیعی

فروردین 96 آموزش و پرورش

تیرماه 96 اداره آبفا

شهریور 96 ورزش و جوانان – اداره زندان

مهر 96 هلال احمر – فرهنگ و ارشاد -محیط زیست