حیف و میل بیت المال در بلوار دوم شهری / دخالت در عزل و نصب مسئولین واحدها و معاونت ها/ استخدامی های بی رویه و سفارشی / شکستن درب اتاق شهردار / آیا سرانجام خوشی در انتظار شورای شهر دوره پنجم است؟

شهر اولین ها// شورای شهر پنجم مسجدسلیمان در آستانه چهارمین سال فعالیت خود روزهای پرانتقادی را پشت سر می گذراند و به نظر می رسد علیرغم کناره گیری استعفای نوید شعبانی، روزهای پر از چالش این شورا تازه شروع شده است. به گزارش شهر اولین ها، صبح امروز قرار بود تا سرپرست شهرداری مسجدسلیمان پس از نشست اعضای شورای شهر معرفی شود. نشستی که بدون نتیجه خاتمه یافت و تعیین سرپرست شهرداری به نشست روز شنبه اعضای شورا موکول شد. با نگاهی به عملکرد سه سال اخیر شورای شهر دوره پنجم در مسجدسلیمان آن چه بیش از همه در اذهان عمومی برجسته تر جلوه نموده موارد مهم و تأثیرگذاری است که همچنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

یکی از مهمترین مواردی که طی سالهای اخیر به واسطه ضعف نظارتی شورای شهر مسجدسلیمان موب گردید تا بخش عمده ای از بودجه عمرانی شهرداری در قبال عدم کارکرد واقعی پیمانکار از طریق صورت وضعیت پرداخت گردد پروژه بلوار دوم شهری است. پروژه ای که با وجود گذشت بیش از دو سال از انعقاد قرارداد با پیمانکار همچنان روند اجرایی آن با کندی همراه است. این موضوع تا جایی پیش رفته که نجف پور رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان در راستای جلوگیری از تضییع اموال عمومی و حق و حقوق مردم، طی نامه ای به دادستان شهرستان خواستار صدور حکم و اعمال قانون در خصوص پیمانکار پروژه بلوار دوم شهری گردید. این موضوع و شیوه نظارت شورای شهر بر پروژه بلوار دوم شهری همچنان ابهامات و پرسش های زیادی را در اذهان عمومی بر جای گذاشته است. این که نظارت شورای شهر در زمان انعقاد قرارداد و پرداخت صورت وضعیت های پیمانکار پروژه چگونه بود؟ و چرا در زمان تصدی شهردار وقت پیگیری ها و مکاتبات با مراجع ذیصلاح جهت جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان چرا صورت نگرفت؟ آیا اعضای شورای شهر از پرداخت صورت وضعیت های پیمانکار پیش از موعد مقرر و بدون پیشرفت فیزیکی پروژه مطلع بوده اند؟

از سوی دیگر دخالت برخی اعضای شورا در عزل و نصب های مسئولین واحدها و معاونت های شهرداری موضوعی بود که همواره این نهاد مدنی را تحت الشعاع خود قرار داده است. شهام سلیمانی شهردار وقت به صراحت از این موضوع پرده برداشت و در جمع خبرنگاران گفته بود: “متاسفانه بعضی از اعضای شورای شهر خارج از وظایف خود در امورات داخلی شهرداری مثل عزل و نصب مدیران و روسای دوایر مختلف قصد دخالت دارند و به من می گویند اگر فلان رئیس واحد را برکنار نکنی شما را استیضاح خواهیم کرد”.  هر چند باید گفت که این موضوع تخلف آشکار اعضای شورای شهر و نقض صریح ماده ۷۴ شرح وظایف شوراها تلقی می شود.

 استخدامی های بی رویه و سفارشی نیز در شهرداری که برخی از آن ها به توصیه اعضای شورای شهر انجام گرفته موجب گردید تا تعداد نیروی انسانی شهرداری طی سالهای اخیر به شکل قابل توجهی افزایش یابد. موضوعی که با نوعی عدم انضباط مالی شهرداری، تأخیر در پرداخت ها و اعتراضات چندین باره کارگران و پرسنل شهرداری نسبت به این موضوع همراه بوده است. ناگفته پیداست که پرداخت حقوق و مزایای این افراد هزینه های زیادی را به سیستم شهرداری تحمیل نموده و دیگر هزینه های جاری شهرداری و سطح کیفی خدمات رسانی به شهروندان را تحت الشعاع خود قرار داده است. گفته می شود در میان افراد بکار گرفته شده در شهرداری مسجدسلیمان نام برخی بستگان اعضای شورای شهر نیز به چشم می خورد.

شکستن درب اتاق شهردار از دیگر موارد خبرساز شورای شهر مسجدسلیمان به شمار می رود که در نتیجه بحث و جدل یکی از اعضای شورای شهر با مسئول یکی از واحدهای شهرداری رخ داده است. موضوعی که عضو شورای شهر به کلی آن را تکذیب نمود اما اظهار نظرهای متفاوت مسئول واحد تأسیسات و برخی شاهدین عینی از تلاش های این عضو شورا جهت استخدام دو نفر حکایت می کند. در این خصوص نیز صورتجلسات تنظیم شده تا حضور نیروهای حراست و عوامل نیروی انتظامی نیز موجود است و گفته می شود که پرونده آن نزد مراجع قضایی همچنان مفتوح است. 

با نگاهی به قوانین و مقررات شوراها تبصره ۲ ماده ۷۴ آن اشاره می نماید: “هرگونه استفاده شخصی از امـوال ، دارایـی هـا وها امکانات شوراها ، دهیاری ، شهرداری ، مؤسسات و شرکتهای وابسته توسط اعضاء شورا ممنوع می باشد”. علیرغم این گفته می شود یکی از اعضای شورا جهت احداث ساختمان شخصی خود با مجموع مساحتی حدود ۱۰۰۰ متر از مصالح و تجهیزات شهرداری مسجدسلیمان استفاده نموده است. موضوعی که می بایست توسط شورای شهر شفاف سازی گردد و به ابهامات و پرسش های موجود پاسخ داده شود.

علاوه بر این یکی از وظایف شورای شهر “تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یکبار توسط شهرداری تهیه می‌شود و انتشار آن برای اطلاع عمومی و ارسال نسخه‌ای از آن به وزارت کشور” می باشد. این موضوع از آن جهت قابل اهمیت می باشد که ابهامات زیادی در خصوص هزینه و درآمد شهرداری در سالهای اخیر مطرح شده و رئیس شورای شهر می تواند در راستای عمل به وظایف قانونی شورا و تنویر افکار عمومی این ریز هزینه ها را منتشر نماید. علاوه بر این در تشریح وظایف رئیس شورای شهر “پیگیری مصوبات شورا” و مواردی دیگر قید شده که هنوز ریز مصوبات شورای شهر و تشریح وضعیت فعلی آن ها نیز مورد پرسش بسیاری شهروندان قرار گرفته است.

با تمام آن چه گفته شد شورای شهر مسجدسلیمان در آستانه چهارمین سال فعالیت خود با چالش های متعددی همراه شده که تعیین سرپرست و انتخاب سومین شهردار (پس از سلیمانی و شعبانی) از مهمترین موارد پیش رو خواهد بود. هر چند موارد پیش گفته بهمراه برخی نکات دیگر موجب گردیده تا موجی از نارضایتی از شورای شهر نزد شهروندان ایجاد شود و مشخص نیست که سرانجام شورای شهر پنجم چه خواهد شد …