وعده هایی که برای فرودگاه مسجدسلیمان ، پرواز نشد/باندی که بیش از یکسال از وعده اصلاحش می گذرد!
وعده هایی که برای فرودگاه مسجدسلیمان ، پرواز نشد/باندی که بیش از یکسال از وعده اصلاحش می گذرد!

سایت خبری شهر اولین ها// حدود دو هفته به پایان نیمه نخست سال ۱۳۹۴ باقی مانده و در حالی که قرار بود نیمه نخست سال جاری فرودگاه مسجدسلیمان به بهره برداری کامل برسد ,تا پایان این تاریخ عملیات اصلاح و روکش آسفالت باند فرودگاه که باید در پایان سال گذشته تکمیل می شد هم پایان […]

سایت خبری شهر اولین ها// حدود دو هفته به پایان نیمه نخست سال ۱۳۹۴ باقی مانده و در حالی که قرار بود نیمه نخست سال جاری فرودگاه مسجدسلیمان به بهره برداری کامل برسد ,تا پایان این تاریخ عملیات اصلاح و روکش آسفالت باند فرودگاه که باید در پایان سال گذشته تکمیل می شد هم پایان نخواهد یافت .

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، فرودگاه مسجد سلیمان اولین، نخستین و قدیمی ترین فرودگاهی است که در ایران تاسیس شد. تاریخ تاسیس رسمی  این فرودگاه همزمان با کشف اولین چاه نفت خاورمیانه در این منطقه به سال ۱۲۸۷ باز می‌گردد.  این فرودگاه نخستین نقطه ایی در خاورمیانه‌است که به صورت رسمی صاحب فرودگاه شد و از آن هواپیما بر می‌خاست ,این فرودگاه  هم اکنون با نام فرودگاه شهید آسیایی شناخته می‌شود و در اختیار هوانیروز مسجدسلیمان است .

فرودگاه مسجد سلیمان  با پایان کار شرکت نفت و انگلیسی ها در مسجد سلیمان به فراموشی سپرده شد و تعطیل شد. در سال ۱۳۸۷ به مناسبت  ۱۰۰  سالگی نخستین  چاه نفت و فرودگاه خاورمیانه مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان برای مرمت و بازگشایی این فرودگاه از سوی وزارت نفت اختصاص داده شد اما این فرودگاه هرگز بازگشایی نشد  .

طی سالهای گذشته بارها  از  زبان مدیران و مسئولان مختلفی این وعده شنیده شد که فرودگاه مسجدسلیمان بار دیگر بازگشایی خواهد شد اما این وعده تا کنون هرگز عملی نشده و در حد یک وعده  که بدون بررسی کارشناسی بیان شده مانده است .

زمزمه های بازگشایی مجدد فرودگاه مسجدسلیمان از حدود یک سال و نیم گذشته بار دیگر قوت گرفت و تا حدودی اینبار جدی تر از گذشته گامهایی برای افتتاح مجدد اولین فرودگاه ایران برداشته شده است .

در ادامه به بررسی  اظهارات مسئولین طی یکسال و نیم گذشته در خصوص افتتاح این فرودگاه می پردازیم.

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

اسماعیل جلیلی نماینده مسجدسلیمان : فرودگاه مسجدسلیمان پس از ۳۰ سال بازگشایی می شود

دکتر اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر افزود: فرودگاه پایتخت نفتی ایران ۵ خرداد ماه با فرود هواپیمای فوکر ۱۰۰در این فرودگاه بازگشایی می شود .

اگرچه این خبر خوشحال کننده  موجی از  شادی و امیدواری را در دل  مردم ایجاد کرد , اما در روز ۵ خرداد ۱۳۹۳  چشمان  مردم مسجدسلیمان در حالی که  به آسمان  آفتابی این شهر دوخته شده بود هواپیمایی را ندید و بار دیگر افتتاح فرودگاه مسجدسلیمان به تعویق افتاد .

۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۳

جلیلی خبر داد: صدورمجوز فرودهواپیما در فرودگاه‌ مسجدسلیمان

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع موانع اساسی پیش روی افتتاح فرودگاه این شهرستان گفت: در آینده نزدیک فرودگاه مسجد سلیمان افتتاح می شود.

وی افزود: در سال های گذشته فعالیت هایی در راستای بهره گیری از این فرودگاه توسط افراد مختلف صورت گرفته بود اما به دلیل اینکه این گونه فعالیت ها پایدار نبودند عملا شاهد رخ دادن اتفاق خاصی در این بخش نبودیم.

جلیلی با بیان اینکه در دوره جدید با همکاری هایی که با سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هوانیروز و استانداری خوزستان انجام گرفت شاهد به ثمر رسیدن اقدامات مثبتی در این بخش بودیم، گفت: خوشبختانه در این زمان سازمان هواپیمایی کشور مجوز فرود هواپیما در فرودگاه مسجد سلیمان را صادر کرده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات لازم به منظور بهسازی سالن پرواز و بخش های مسافربری فرودگاه در نظر گرفته شده، گفت: خوشبختانه مشکلات اساسی که در احداث این فرودگاه موجود بود در این زمان رفع شده و این فرودگاه در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

۱۳۹۳/۰۷/۰۵

معاون استاندار خوزستان خبر داد : راه‌اندازی فرودگاه مسجدسلیمان تا اواخر امسال

احمد سیاحی  در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید فرودگاه‌های خوزستان اظهار کرد: فرودگاه شهرستان مسجدسلیمان تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد و کار عملیات نقشه‌برداری این فرودگاه انجام و مبلغ ۲۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

۱۸ آبان ۱۳۹۳

مدیرکل فرودگاه های خوزستان: فرودگاه مسجدسلیمان تا پایان امسال برای پرواز آماده می شود

محمد سعید شرفی مدیرکل فرودگاههای خوزستان اعلام کرد: با تلاش و پیگیری های استاندار خوزستان ، فرودگاه مسجد سلیمان تاپایان امسال برای پرواز هواپیما های متوسط با ظرفیت پذیرش ۶۰ الی ۷۰ مسافر آماده می شود.

۰۷ دی ۱۳۹۳

استاندار خوزستان خبرداد: آغاز عملیات اجرایی توسعه فرودگاه مسجدسلیمان

استاندار خوزستان از آغاز عملیات اجرایی توسعه فرودگاه مسجدسلیمان به همراه پروژه اصلاح و روکش آسفالت باند پرواز خبرداد.

 عبدالحسن مقتدایی با بیان این‌که عملیات اجرایی این پروژه از امروز (یکشنبه، ۷ دی‌ماه) آغاز شده است، اظهارکرد: این پروژه شامل اصلاح و ترمیم روکش آسفالت باند قدیمی فرودگاه هوانیروز به متراژ ۲ هزار متر و عرض ۳۰ متر است که با تامین اعتبار لازم از سوی استانداری خوزستان آغاز شده است.

وی مدت زمان اجرای طرح اصلاح و روکش آسفالت باند پرواز فرودگاه مسجدسلیمان را چهارماه اعلام‌کرد و افزود: به موازات آن عملیات طراحی و به‌سازی پایانه مسافربری شامل سالن‌های ورودی و خروجی مسافران، سال انتظار، ساختمان بازرسی و تدارکات، به‌سازی پارکنیگ هواپیما و برج مراقبت فرودگاه انجام می‌شود. همچنین دستگاه‌های کمک ناوبری و ماشین‌آلات سوخت‌رسانی، آتش‌نشانی و سایر ماشین‌آلات مورد نیاز در آینده تامین و در فرودگاه مستقر می‌شوند.

کمتر از دو هفته بعد از اعلام این خبر توسط استاندار خوزستان, با سفر دکتر مقتدایی استاندار خوزستان و  بازدید میدانی از روند بهسازی این فرودگاه بار دیگر و البته اینبار خیلی جدی تر از گذشته موضوع  بازگشایی فرودگاه مسجدسلیمان مطرح شد.

در حاشیه بازدید استاندار خوزستان  از فرودگاه مسجدسلیمان ,احمد سیاحی معاون  عمرانی استاندار خوزستان به خبرنگاران گفت : عملیات بازسازی و اصلاح باند فرودگاه با عرض ۴۰متر و طول ۲۰۰۰متر هم اکنون در حال انجام است و پیش بینی می شود تا پایان امسال(سال ۱۳۹۳)  بازسازی باند به اتمام برسد.

وی افزود : اعتبار مورد نیاز جهت بازسازی و  بهره برداری از فرودگاه مسجدسلیمان ۲۰میلیاردتومان است که خوشبختانه از نظر تامین این اعتبار مشکلی نخواهیم داشت.

سیاحی از افتتاح  فرودگاه مسجدسلیمان در نیمه نخست سال آینده خبر داد و اظهار کرد : طبق برنامه ریزی که انجام شده در  نیمه نخست سال ۱۳۹۴ و حدود ۸ ماه آینده شاهد بهره برداری از این فرودگاه خواهیم بود.

۱۲ مرداد ۱۳۹۴

سرپرست اداره مهندسی و ساختمان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان : عملیات اصلاح باند پرواز فرودگاه مسجدسلیمان با جدیت در حال انجام است مهرداد آقابیگی اظهار کرد: با پایان یافتن مرحله مطالعات و طراحی باند پرواز مطابق با استانداردهای سازمان هواپیمایی کشور، پیمانکار اجرایی طرح نیز با طی کردن مراحل اداری انتخاب و عملیات اصلاح باند هم‌اکنون با جدیت در حال اجراست. سرپرست اداره مهندسی و ساختمان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در تشریح این خبر گفت: فاز نخست پروژه فرودگاه مسجدسلیمان که شامل بهسازی و ترمیم عوامل پروازی است با اعتبار بیش از ۲۳ میلیارد ریال با مشارکت استانداری خوزستان و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حال اجراست. وی ادامه داد: خاکریزی مقاطع برداشت شده و تخریبی باند شامل مقاطع ابتدایی، میانی و انتهایی، خاکریزی لایه‌های آن در حال انجام است و در مجموع ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۲۱ مرداد ۱۳۹۴

فرماندار مسجدسلیمان: تعمیر فرودگاه مسجدسلیمان در دستور کار است

فرماندار مسجدسلیمان گفت: به زودی عملیات ترمیم و اصلاح نواقص و مشکلات فرودگاه مسجدسلیمان با اعتباری برابر ۲۵میلیارد ریال انجام می‌شود. علیرضا گروئی اظهار داشت: تمامی مطالعات عملیات اصلاح باند انجام شده و نواقص و مشکلات فرودگاه نیز شناسایی شده که به زودی به رفع این مشکلات اقدام می‌کنیم. فرماندار مسجدسلیمان گفت:عملیات اصلاح آسفالت باند که از مدتی پیش شروع شده بود هم اکنون به پیشرفت ۹۰درصدی رسیده است و به زودی این مرحله تمام می‌شود.

حدود دو هفته به پایان نیمه نخست سال ۱۳۹۴ باقی مانده و در حالی که قرار بود نیمه نخست سال جاری فرودگاه مسجدسلیمان به بهره برداری  کامل برسد ,تا پایان این تاریخ عملیات اصلاح و روکش آسفالت باند فرودگاه که باید در پایان سال گذشته  تکمیل می شد هم پایان نخواهد یافت .

روز گذشته  جلسه ای  به منظور بررسی آخرین وضعیت عملیات اصلاح باند  فرودگاه مسجدسلیمان با حضور نمایندگانی از معاونت عمرانی استاندار ,شرکت مشاور,شرکت پیمانکار و نماینده شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در دفتر فرماندار مسجدسلیمان برگزار شد .

فرماندار مسجدسلیمان در پایان این جلسه به خبرنگار ما گفت : عملیات افزایش طول باند ,اصلاح باند و  روکش آسفالت باند فرودگاه  در حال انجام است و براساس برنامه زمانبندی آخرین لایه آسفالت در تاریخ ۲۵ آبان ماه سال جاری بر روی باند ریخته خواهد شد و باند فرودگاه آماده بهره برداری می شود .

فرماندار مسجدسلیمان از بررسی اولیه طرحی خبر داد که بر اساس این طرح با  بهره برداری از باند فرودگاه و تامین تجهیزات استاندارد اولیه ,پروازها در مسجدسلیمان آغاز شده و همزمان با شروع پرواز ها تجهیز تکمیلی فرودگاه مسجدسلیمان در یک بازه زمانی انجام شود .

بازگشایی مجدد فرودگاه مسجدسلیمان در حالی برای چندمین بار به تعویق می افتد که براساس اظهارات مسئولین مربوطه مشکلی در تامین اعتبار بهسازی فرودگاه مسجدسلیمان وجود نداشته  و قرار بر این  بوده تا به موازات اصلاح باند فرودگاه , طراحی پایانه مسافربری و تامین دیگر تجهیزات فرودگاه همزمان انجام شود  اما در حال حاضر فقط باند فرودگاه در حال آماده سازی است و در دیگر بخش ها اقدامی صورت نگرفته است .

امیدواریم با  بهره برداری از باند فرودگاه  و در صورت امکان فرود اولین پرواز  ,تامین تجهیزات و تکمیل دیگر بخش های فرودگاه باز هم به تعویق نیفتاده و نهایتا تا پایان سال جاری شاهد پرواز مجدد هواپیما در  فرودگاه شهر اولین ها باشیم .

مرجع:آسماری نیوز