یادواره شهدای 30 مهر در مسجدسلیمان به شکلی شایسته برگزار شود
یادواره شهدای 30 مهر در مسجدسلیمان به شکلی شایسته برگزار شود

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: در هفته ای که گذشت یادواره شهدای حمله موشکی 30مهرماه 62 به مسجدسلیمان طی برنامه هایی مختصر برگزار شد تا یکی از مهمترین وقایع دوران دفاع مقدس در شهرستان همچنان مورد کم توجهی قرار گیرد. موضوعی که می تواند با تشکیل یک کمیته کارشناسی و ایجاد مقدمات برگزاری کنگره ملی […]

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: در هفته ای که گذشت یادواره شهدای حمله موشکی 30مهرماه 62 به مسجدسلیمان طی برنامه هایی مختصر برگزار شد تا یکی از مهمترین وقایع دوران دفاع مقدس در شهرستان همچنان مورد کم توجهی قرار گیرد. موضوعی که می تواند با تشکیل یک کمیته کارشناسی و ایجاد مقدمات برگزاری کنگره ملی شهدای حمله موشکی به مسجدسلیمان، ضمن پاسداشت مقام شهداء در بازشناسی این حادثه به جامعه و نزدیکی بیشتر نسل جدید با حوزه دفاع مقدس تأثیر بسزایی داشته باشد.

بدون شک حمله موشکی ۳۰ مهر به عنوان وسیع ترین حمله موشکی به مسجدسلیمان یک سند برجسته از جنایات جنگی دشمن عراقی در دوران دفاع مقدس به شمار می رود. روزی که شهر اولین ها ناخواسته و ناجوانمردانه بعد از یک دوره بمباران های متناوب هوایی مناطق مختلف مسکونی اش چون پشت برج، نمره چهل، نفتک و نمره هشت وارد فاز جدیدی از جنگی شد که بعدها به نام “جنگ موشک ها در تقویم دوران دفاع مقدس” نام گرفت.

در سالهای گذشته پرداختن به این موضوع و برگزاری یادواره شهدای 30 مهر به شکلی جزیی و مختصر مورد توجه قرار گرفت تا زوایای مختلف این حادثه همچنان پنهان باقی بماند. امروزه یادآوری رشادت، مقاومت و ایستادگی مردم در دوران دفاع مقدس بعنوان یک ارزش تلقی شده که در بسیاری شهرها و استان ها مورد توجه ویژه ای قرار می گیرد و با برگزاری کنگره و یادواره ها ضمن پاسداشت مقام شهداء و تجلیل از خانواده آنان و ایثارگران جنگ تحمیلی، در معرفی شهدا به نسل نوجوان و جوان نقش موثری ایفا می نمایند. در مسجدسلیمان نیز برگزاری یادواره شهدای 30 مهر در سطح ملی می تواند در زمره مطالبات مردمی قرار گیرد تا صدای مظلومیت مسجدسلیمان در دوران دفاع مقدس نیز به گوش مسئولین ذیربط در سطح کشور رسانده شود.

شاید قرار نگرفتن مسجدسلیمان در لیست مناطق جنگی از جمله مواردی است که به علت کم توجهی ها به حادثه 30 مهرماه و عدم پرداختن به آن اتفاق افتاده است. موضوعی که طی نامه ای و در راستای اجرای بند الف ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعیین محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس به منظور جبران عقب ماندگی استان های مذکور اعلام شده و مناطق جنگی (که مورد تصرف یا بشدت در حال بمباران و گلوله باران بوده ) و امنیتی درگیر در دوران دفاع مقدس (که حضور ضدانقلاب و درگیریهای مداوم در این مناطق موجب عقب ماندگی های آنها شده است) تعیین شدند اما نامی از مسجدسلیمان در لیست دیده نشد.

از این رو تشکیل کمیته ای کارشناسی جهت انجام مطالعات و تحقیقات در خصوص حادثه 30 مهر 62 مسجدسلیمان با بهره گیری از نظر مطلعین می تواند مقدمه برگزاری یادواره شهدای حمله موشکی به مسجدسلیمان را فراهم سازد و انتشار تصاویر، کتاب و دیگر مستندات در جریان این یادواره از دیگر مواردی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد. امیدواریم تا نهادهای فرهنگی شهرستان بهمراه دیگر مسئولین از اکنون اقدامات و پیگیری های لازم را در این خصوص برنامه ریزی نموده تا سال آینده شاهد برگزاری یادواره شهدای حادثه 30 مهرماه مسجدسلیمان در سطح ملی و با حضور مسئولین کشوری در شهرستان باشیم.