۷۴ درصد بافت شهری مسجد سلیمان در حریم چاه‌های‌نفت
۷۴ درصد بافت شهری مسجد سلیمان در حریم چاه‌های‌نفت

سایت خبری شهر اولین ها//میلاد گل داری :چند روز پیش فرماندار شهر اولین‌های ایران یعنی مسجد سلیمان درباره آسیب باران به بافت فرسوده این شهر صحبت کرد. «علیرضا گرویی» اظهار کرد: هر چند در بارندگی روزهای اخیر خسارت چندانی به شهرستان وارد نشد، اما به دلیل بافت فرسوده مسجدسلیمان هنگام بارندگی نگرانی‌هایی وجود دارد…  چند […]

سایت خبری شهر اولین ها//میلاد گل داری :چند روز پیش فرماندار شهر اولین‌های ایران یعنی مسجد سلیمان درباره آسیب باران به بافت فرسوده این شهر صحبت کرد. «علیرضا گرویی» اظهار کرد: هر چند در بارندگی روزهای اخیر خسارت چندانی به شهرستان وارد نشد، اما به دلیل بافت فرسوده مسجدسلیمان هنگام بارندگی نگرانی‌هایی وجود دارد…

 چند روز پیش فرماندار شهر اولین‌های ایران یعنی مسجد سلیمان درباره آسیب باران به بافت فرسوده این شهر صحبت کرد. «علیرضا گرویی» اظهار کرد: هر چند در بارندگی روزهای اخیر خسارت چندانی به شهرستان وارد نشد، اما به دلیل بافت فرسوده مسجدسلیمان هنگام بارندگی نگرانی‌هایی وجود دارد.
وی با بیان این‌که با توجه به شرایط شهری مسجدسلیمان برنامه‌ ریزی‌های دقیق برای مدیریت بحران در زمان بارندگی انجام شده است و گروه‌های خدمات شهری در شهر مستقر هستند، افزود: همچنین توصیه‌های لازم به دهیاران روستاها ارائه شده است. گرویی با بیان این‌که با آغاز فصل بارندگی گروه‌های امداد و نجات و محل‌های اسکان موقت آماده شده‌ است، اظهار کرد: مجموعه راه و شهرسازی نیز پیش از بارندگی برای پیشگیری از سیل و آبگرفتگی به لایروبی جوی ها و پاکسازی زیر پل‌های شهر اقدام کردند.

آماده باش نیروهای خدماتی
اما سرپرست شهرداری مسجد سلیمان درباره آسیب پذیر بودن بافت فرسوده این شهر به ویژه در برابر باران می گوید: برای مقابله با بارندگی آمادگی کامل داریم و در بارندگی‌های اخیر نیز ۱۳۰ نفر از نیروهای ما در ۲ شبانه روز با همه امکانات در حالت آماده باش بودند.
«اسفندیار باقری» با بیان این که فرمانداری در این زمینه حتی بیش از شهرداری تلاش کرد، می افزاید: حدود ۷۰ درصد بافت شهری مسجد سلیمان فرسوده است و قدمت برخی از بناها به بیش از ۵۰ سال پیش برمی گردد. وی یکی از مهم ترین معضلات بافت فرسوده مسجد سلیمان را پراکندگی یا آسیب پذیری آن‌ها در برابر بارندگی شدید و زمین لرزه می داند و اظهار می کند: بیشتر ساختمان‌ها فاقد استحکام و حتی شناژ هستند و به همین دلیل از ۱۰ سال پیش بر رعایت قوانین فنی در ساختمان سازی تاکید کرده ایم.

مشکل اعتباری
باقری به نبود بودجه برای رفع مشکل بافت فرسوده شهر اشاره می کند و می گوید: در قانون مصوب بودجه سال ۸۶ بخش‌هایی از مسجد سلیمان به عنوان بافت فرسوده اعلام شد و ما در آن بخش‌ها به افرادی که قصد تخریب و نوسازی داشتند، پروانه با تخفیف ۵۰ درصد اعطا می‌کردیم. متاسفانه دولت این ۵۰ درصد تخفیف را به شهرداری پرداخت نکرد و علاوه بر این از حدود ۲ سال پیش دولت هیچ تسهیلات دیگری اعطا نکرده است.
وی در ادامه با بیان این‌که شهرداری مسجد سلیمان در منطقه کلگه بالا و پایین در حال انجام اقداماتی مفید و مثبت است، اظهار می کند: قدیمی‌ترین بافت شهر در کلگه و ساختمان و زمین‌های آن زیر ۲۰۰ متر است که به صورت متراکم روی هم ساخته شده اند. کوچه‌ها و معابر در این منطقه بسیار کم عرض و تنگ هستند و وقوع زمین لرزه و بارندگی شدید این بخش را به صورت جدی تهدید می‌کند.

پیشنهاد یک لایحه
سرپرست شهرداری مسجد سلیمان ادامه می‌دهد: برای این‌که این منطقه را از بحران خارج کنیم، لایحه ای را به شورای شهر پیشنهاد دادیم تا طبق آن افرادی که با توجه به طرح جامع شهری حدود معابر را رعایت کنند و عقب نشینی را با توجه به طرح انجام دهند. پروانه ساختمان را به صورت رایگان تا ۲ طبقه و با سطح اشغال ۶۵ درصد دریافت کنند.
باقری می‌افزاید: شهرداری تا حد توان خود معضل را در بخش کلگه حل می کند، اما اگر بتوان سرمایه گذار جذب کرد یا این‌که دولت در این بخش سرمایه گذاری کند، بخش زیادی از شهر که درگیر بافت فرسوده است از بحران خارج می‌شود.
وی با بیان این که درآمد شهرداری از وصول عوارض، پروانه ساختمان و عوارض سالانه تامین می شود، اظهار می کند: ما از حق خود به صورت صد در صد می‌گذریم تا مناطقی چون کلگه که بافت فرسوده هستند و تراکم جمعیتی و ساختمانی بالایی دارند، نوسازی شوند.

جاده کمربندی
سرپرست شهرداری مسجد سلیمان در ادامه با بیان این که مسجد سلیمان یک شهر خطی است و نیاز به یک جاده کمربندی دارد، اظهار می‌کند: ابتدا تا انتهای شهر بیش از ۳۰ کیلومتر طول و فقط یک خیابان اصلی دارد که اگر آن هم با مشکل مواجه شود، بحرانی خطرناک را ایجاد خواهد کرد.
باقری می‌گوید: مسجد سلیمان جزو معدود شهرهای ایران است که جاده کمربندی ندارد و انتظار می‌رود دولت در این زمینه همت کند و جاده کمربندی بسازد زیرا با ساخت جاده کمربندی شهر از بن بست خارج خواهد شد. وی در ادامه بیان می‌کند:
۷۴ درصد اراضی محدوده این شهر در حریم چاه‌های نفت و گاز قرار دارند و جزو مناطق آلوده به نشت نفت و گاز هستند که عملا شهر را با مشکل روبه رو کرده اند. وی با بیان این که ۳۱۴ چاه نفت و گاز در محدوده و حریم شهر مسجد سلیمان وجود دارد که فعال، نیمه فعال یا متروکه هستند، می‌افزاید: به تازگی اعلام شده که قرار است حریم چاه‌های متروکه نفت و گاز صفر شود که البته تحقق این موضوع مستلزم بررسی در کمیسیون طرح تفصیلی و سپس تصویب و ابلاغ آن است.

بدهی‌های شهرداری
سرپرست شهرداری مسجد سلیمان در بخش پایانی سخنان خود از دیگر مشکلات شهرداری مسجد سلیمان را حقوق و بدهی‌های معوقه زیادی می‌داند و اظهار می‌کند: پس از استعفای شهردار ۵ ماه حقوق معوقه داشتیم که در یک ماه گذشته، حقوق معوقه ۳ ماه پرداخت، هزینه‌های اضافی تعدیل و تعدادی از ماشین های فرسوده مجددا راه اندازی شده است. بدین ترتیب انگیزه ای دوباره در بین کارکنان به وجود آمده است و بهتر از گذشته در حال خدمات رسانی هستند. وی می‌گوید: مدت فعالیت بنده به عنوان سرپرست محدود است، اما مشکلات شهر باید برای ارتقای شهر و رفاه حال شهروندان پیگیری و رفع شود.