حفظ و احیای جنگل ها با کاشت بیش از ۱۰۰۰ بذر درخت بلوط + تصاویر
حفظ و احیای جنگل ها با کاشت بیش از ۱۰۰۰ بذر درخت بلوط + تصاویر

سایت خبری شهر اولین ها// بیش از ۱۰۰۰ بذر درخت ارزشمند بلوط در ۳۵ هکتار از اراضی ملی و جنگلی شهرستان لالی واقع در منطقه بابا روزبهان که تحت قرق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری می باشد کاشته شد. به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، این عملیات که به همت انجمن نگین ایران زاگرس، […]

سایت خبری شهر اولین ها// بیش از ۱۰۰۰ بذر درخت ارزشمند بلوط در ۳۵ هکتار از اراضی ملی و جنگلی شهرستان لالی واقع در منطقه بابا روزبهان که تحت قرق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری می باشد کاشته شد.

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها، این عملیات که به همت انجمن نگین ایران زاگرس، اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان، با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری و با حضور هیئت کوهنوردی، هلال احمر شهرستان لالی و  جمعی از دوستداران طبیعت و با مشارکت خودجوش مردم بیش از  ۱۰۰۰ بذر درخت ارزشمند بلوط در ۳۵ هکتار از اراضی ملی و جنگلی شهرستان لالی واقع در منطقه بابا روزبهان که تحت قرق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری می باشد کاشته شد.
بهروز نجاتی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان ضمن تشکر از مشارکت فعالین به بیان اهداف این طرح و تاثیر آن بر فرهنگ حفظ و احیای جنگل ها  تاکید کرد و گفت: هدف از اجرای این برنامه را خدمت به طبیعت، کمک به حفاظت از خاک،حفظ و احیای گونه‌ بلوط ایرانی بیان نمود.
نجاتی با اشاره به نقش موثر درختان بلوط در محیط زیست انسان‌ها اظهار داشت: درخت بلوط در حفاظت از آب‌های سطحی، پاکی هوا و تثبیت کردن میزان کربن در هوای طبیعت نقش موثری دارد.
وی افزود: پوشش درختی و زیر اشکوب جنگل های زاگرس موجب نفوذ آب به داخل خاک و تقویت سفره های آب زیرزمینی می شوند.  همچنین جنگل چون سدی طبیعی مانع جاری شدن سیلاب، شستشو و فرسایش خاک است.
وی انجام عملیات عمرانی ناپایدار،چرای بی رویه دام، تبدیل جنگل به زمین کشاورزی، شخم زیراشکوب در جنگل ،تهیه سوخت، زغالگیری، کاهش آب های زیر زمینی و گسترش آفت ها و بیماری ها را از عمده عوامل تخریب جنگل های زاگرس دانست.
نجاتی ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح ، مشارکت مردم به عنوان بهره برداران اصلی جنگل ها و مراتع برای حفظ این سرمایه های خدادادی به ویژه در پیشگیری از تخریب بیشتر شود.
گفتنی است؛ در آیین کاشت بذر بلوط در منطقه بابا روزبهان، حدود هفتاد نفر شرکت داشتند که علاوه بر انجمن های محیط زیست گروه‌هایی از مردم نیز بصورت خود جوش اقدام به کاشت بذر بلوط در دامنه کوه‌ها نموده اند.

IMG-20151230-WA0006IMG-20151230-WA0001IMG-20151230-WA000860860_792