شهرداری مسجدسلیمان با سرپرست به تعطیلات نوروز می رود … ؟!
شهرداری مسجدسلیمان با سرپرست به تعطیلات نوروز می رود … ؟!

سایت خبری شهر اولین ها//میلاد گل داری: انتخاب شهردار در مسجد سلیمان ماجرایی است که از مدت‌ها پیش مطرح شده و به اندازه ای پیش رفته که گزینه انحلال شورای شهر نیز در کنار سایر گزینه‌ها روی میز آمده است. شهردار مسجد سلیمان ابتدای آبان استعفا داد و ۳ ماه پس از او فرد دیگری […]

سایت خبری شهر اولین ها//میلاد گل داری: انتخاب شهردار در مسجد سلیمان ماجرایی است که از مدت‌ها پیش مطرح شده و به اندازه ای پیش رفته که گزینه انحلال شورای شهر نیز در کنار سایر گزینه‌ها روی میز آمده است. شهردار مسجد سلیمان ابتدای آبان استعفا داد و ۳ ماه پس از او فرد دیگری به این سمت منصوب شد که صلاحیت او از سوی استانداری خوزستان مورد تایید قرار نگرفت. شهرداری نیز تا انتخاب شهردار بعدی با سرپرست اداره می شود.

تذکر به شورا

این داستان تا جایی ادامه پیدا کرد که تذکر جدی فرماندار شهرستان را در پی داشت. «علیرضا گرویی» از متوقف شدن طرح‌های عمرانی این شهر به دلیل نبود شهردار خبر می دهد.

وی با بیان این‌که فرمانداری در تلاش است در روزهای آینده این مشکل را حل کند، می افزاید: برای انتخاب شهردار جدید جلسه های متعددی را با شورای اسلامی مسجدسلیمان برگزار کردیم و تذکر لازم را به شورا دادیم؛ شورای شهر موظف است در مهلت قانونی تعیین شده شهردار جدید را انتخاب کند.

گرویی با بیان اینکه فرمانداری به دنبال انحلال شورای شهر نیست، اظهار می کند: همه تلاش ما این است که با تعامل این مساله حل و شهردار انتخاب شود؛ اما متاسفانه اعضای شورای شهر مسجد سلیمان به دلیل اختلاف‌هایی که دارند، به ۲ گروه تبدیل شده‌اند و هر گروه سعی دارد شخص مورد نظر خود را به عنوان شهردار معرفی کند.

فرماندار مسجد سلیمان ادامه می دهد: فرمانداری موارد لازم را به شورا متذکر شده است، اما اگر این روند در شورا ادامه یابد و در بازه زمانی که برای انتخاب شهردار به شورا داده شد، اقدام نکند، ممکن است از گزینه انحلال شورای شهر استفاده شود.

وی با اشاره به متوقف شدن طرح‌های حوزه شهری در پی نبود شهردار در این شهر اظهار می کند: مسجد سلیمان در آستانه نوروز باید برای سال جدید آماده شود، اما از آنجایی که در این چند ماه شهردار نداشته است، بیشتر طرح‌های عمرانی و خدمات شهری متوقف شده است.

فرماندار مسجد سلیمان ادامه داد: در تلاش هستیم با وجود نبود شهردار، خللی در کارها وارد نشود، اما بدون وجود شهردار ادامه ارائه خدمات و طرح‌های مربوط به شهر امکانپذیر نیست و زمان اجرای طرح‌ها طولانی خواهد شد.

کشمکش های داخلی شورا

یک شهروند و فعال رسانه ای مسجد سلیمان در گفت‌وگو با همشهری، با بیان این‌که به نظر می رسد کرسی نشینان شورای شهر عجله ای برای انتخاب شهردار ندارند، می‌گوید: مسجد سلیمان بلاتکلیف مانده است و شهروندان از معضلات و مشکلات متعدد شهری به تنگ آمده اند و ‌چشم انتظار شهرداری هستند که برای حل این مشکلات قدم بردارد.

«میثاق حاجتی» دلیل اصلی طولانی شدن فرایند انتخاب شهردار مسجد سلیمان را اختلاف نظرها و کشمکش‌های داخلی شورا برای روی کار آمدن گزینه مد نظر خود می داند و بیان می‌کند: به نظر می رسد شورا اولویت اصلی خود را انتخاب یکی از اعضای‌این شورا برای تصدی کرسی شهرداری قرار داده است.

وی نتیجه این کشمکش‌ها را جز پایمال شدن منافع عمومی مردم نمی‌داند و اظهار می‌کند: نگاه قومیت گرایی، طایفه ای و حتی گروهی در قرن بیست و یکم که همه دنیا شعار دهکده جهانی را سر داده اند، مذموم است. در فضای به وجود آمده از نظام طایفه ای، اخلاق سازندگی و روحیه مناسب برای توسعه شهر به حاشیه می رود و تضعیف می‌شود.

حاجتی معتقد است در نظام شورایی و شهرداری باید استفاده از خرد جمعی و شایسته سالاری در به کارگیری افراد نهادینه شود.

مردم مسجد سلیمان در حوزه شهری با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و شهرداری این شهر نیز با مشکل اعتبار مواجه است. درصد بالایی از این شهر را بافت فرسوده تشکیل داده است که در مواجه با بلایای طبیعی می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

سرپرست شهرداری مسجد سلیمان نیز به نبود بودجه برای رفع مشکل بافت فرسوده شهر اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: در قانون تصویب شده در بودجه سال ۸۶ بخش‌هایی از مسجد سلیمان به عنوان بافت فرسوده اعلام شد و ما در آن بخش‌ها به افرادی که قصد تخریب و نوسازی داشتند، پروانه با تخفیف ۵۰ درصدی اعطا می‌کردیم. متاسفانه دولت این ۵۰ درصد تخفیف را به شهرداری پرداخت نکرده و علاوه بر این از حدود ۲ سال پیش دولت هیچ تسهیلات دیگری نیز اعطا نکرده است. «اسفندیار باقری» اظهار می‌کند: ۷۴ درصد اراضی محدوده این شهر در حریم چاه‌های نفت و گاز قرار دارند و جزو مناطق آلوده به نشت نفت و گاز محسوب می شوند که عملا شهر را با مشکل روبه رو کرده است. وی با بیان این‌که ۳۱۴ چاه نفت و گاز در محدوده و حریم شهر مسجد سلیمان وجود دارد که فعال، نیمه فعال یا متروکه هستند، می‌افزاید: به تازگی اعلام شده که قرار است حریم چاه‌های متروکه نفت و گاز صفر شود که البته تحقق این موضوع مستلزم بررسی در کمیسیون طرح تفصیلی و سپس تصویب و ابلاغ آن است.

باقری دیگر مشکلات شهرداری مسجد سلیمان را حقوق و بدهی‌های معوقه زیادی می‌داند و اظهار می‌کند: پس از استعفای شهردار ۵ ماه حقوق معوقه داشتیم که ۳ ماه آن پرداخت، هزینه‌های اضافی تعدیل و تعدادی از ماشین‌های فرسوده مجددا راه اندازی شده است.

مسجد سلیمان در دهه فجر

۱۱ پروژه در بخش‌های مختلف در مسجد سلیمان به مناسبت دهه فجر و با اعتبار بیش از ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری می‌رسد. فرماندار شهرستان این طرح‌ها را شامل بهسازی و روکش آسفالت جاده کالوسه به طول ۴ کیلومتر و بهره‌برداری از ۳۰۸ واحد مسکن مهر، پروژه کاهش تلفات (طرح جاده‌ای)، ساخت پارک کوهستان، ساختمان عملیات مهندسی و ساختمانی، ساختمان کانون هنری- فرهنگی مسجدسلیمان، طرح سامانه آبیاری تحت فشار، مرغداری گوشتی، مسکن مددجویان، طرح‌های تولیدی پرورش قارچ، شترمرغ و تابلو فرش و برقرار کردن روستاهای گلستان و چوب سرخ اعلام کرد. این پروژه‌ها مربوط به اداره راه و شهرسازی، توزیع برق، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، شهرداری گل‌گیر و صندوق کارآفرینی مهر امید هستند.