هر سال میگیم دریغ از پارسال
هر سال میگیم دریغ از پارسال
نوروز می آید اما ... هر سال میگیم دریغ از پارسال

عصر اولین ها// سال ۱۴۰۲ با تمام فراز و نشیب ها بزودی پایان می یابد و نوروز فرا می رسد اما در کنار شور و شوق عید و فرا رسیدن سال جدید، دغدغه اصلی مردم در این روزها بیش از همه چالش هایی است که آنان امیدوارند در سال جدید با مدیریت صحیح از سوی مسئولین همراه شود.

بهبود معیشت یکی از مهم ترین دغدغه های مردم است و انتظار می رفت در سال مهار تورم و رشد تولید اولویت اول دولت در برنامه های اقتصادی باشد. هر چند اخیرا مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اموراقتصادی و دارایی اعلام نمود: نگرانی مراجع از وضعیت اقتصادی و فشار معیشتی بر مردم نگرانی کاملا به حق و نگرانی قابل درکی است و دولت با درک درست از این وضعیت تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات اقتصادی معطوف داشته و بهبود شاخص های اقتصادی حکایت از درست بودن این ریل گذاری دارد.
با این حال علیرغم برخی آمارهای منتشره مبنی بر رشد اقتصادی، نتیجه بهبود شاخص ها برای مردم ملموس نیست و سیر صعودی قیمت اقلام و کالاهای مختلف روند معیشتی مردم را با مشکلات عدیده ای همراه ساخته است. هرچند می توان با برنامه ریزی و نظارت صحیح روند مدیریت بازار را بهبود بخشید.

در حوزه اشتغال به گواه آمار، سال استثنایی اشتغالزایی با کمترین نرخ بیکاری را شاهد بوده ایم. در حالی که در چهار دولت گذشته میانگین نرخ بیکاری ۱۱٫۶ درصد بوده است این عدد در دولت سیزدهم به ۸٫۷ درصد کاهش یافته است. هر چند بر اساس اعلام مرکز آمار بررسی اشتغال ناقص نشان می‌دهد حدود دو میلیون نفر شغل ناقص دارند.با این حال اگر آمار اشتغالزایی مبتنی بر واقعیت باشد باید به رشد این آمار در سال ۱۴۰۳ امیدوار بود و چه بسا بارقه های امید برای بیکاران جویای کار روشن تر شود.

حوزه مسکن از آنجایی که تامین‌کننده نیازهای اساسی اقشار مختلف جامعه است بعنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی مطرح می شود. هرچند بهبود شرایط مسکن رابطه مستقیم با نرخ تورم دارد و افزایش میزان اجاره و بهای خرید مسکن موجب شده تا چالش جدی در این خصوص پیش پای جامعه قرار گیرد. با این حال تجربه نشان داده که پس ازافزایش مبالغ اجاره و حتی خرید مسکن، شاهد توقف و یا کاهش نرخ آن نبوده ایم و به نوعی شاید سیر صعودی آن برای مدتی کند شود. در سال پیش رو نیز برخی ها امیدوارند تا تغییرات حوزه مسکن آن چنان چشمگیر نباشد تا برای خرید مسکن یا اجاره با چالش بزرگی روبرو نشوند.

علاوه بر آن چه گفته شد عدالت محوری و عدم تبعیض از جمله موارد مهم دیگری است که از دغدغه های شهروندی به شمار می رود. بنظر می رسد که بخش عمده ای از افزایش رفاه و رضایتمندی عمومی در گرو مواردی است که هر کدام به نوبه خود چالش های مختلفی را در زندگی برای خانوارها ایجاد نموده اند. از این رو همزمان با فرا رسیدن سال جدید می توان این امیدواری را در جامعه ایجاد نمود که حداقل بخشی از مشکلات پیش روی آن ها مرتفع شود. وگرنه با دشوار شدن وضعیت معیشتی و سیر صعودی گرانی ها شاید تنها این جمله به ذهن ها خطور کند که دریغ از پارسال …