آتش غفلت منابع طبیعی خوزستان بر بیشه زارهای عقیلی و جنت مکان
آتش غفلت منابع طبیعی خوزستان بر بیشه زارهای عقیلی و جنت مکان
آتش سوزی در بیشه زارهای جنت مکان موجب شده تا بخشی از این سرمایه زط

عصر اولین ها// طی روزهای اخیر آتش سوزی های مکرر و وسیع در بیشه زارهای عقیلی و جنت مکان به وقوع پیوسته است. تشکل های مردمی و جوامع محلی با کمترین امکانات اقداماتی جهت مهار آتش سوزی انجام داده اند. با این حال نبود مسیرهای دسترسی به بیشه و عدم وجود آتش بُر موجب شد تا عملیات اطفاء حریق از طریق عوامل آتش نشانی با چالش همراه شود. از سوی دیگر طی هفته اخیر بخش وسیعی از بیشه زارهای عقیلی (تاش گرگان) بر اثر آتش سوزی از بین رفته اند. 

طبق ماده ۲ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع (مصوب ۱۳۴۶/۰۵/۲۵) حفظ و احیاء و اصلاح و توسعه و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع و بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی ملی شده بعهده‌سازمان جنگلبانی ایران است. از سوی دیگر سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اخیراً اظهار داشت: آمادگی های لازم برای فصل گرم سال و آتش سوزی‌های احتمالی در جنگل‌های استان وجود دارد. وی با اشاره به تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی ساماندهی شده برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع، افزود: در این راستا طی چند نوبت تجهیزات و امکانات اطفای حریق به صورت متمرکز از طریق سازمان منابع طبیعی کشور در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان قرار گرفته است تا در زمان حریق از این تجهیزات استفاده شود.

با این حال وقوع آتش سوزی های اخیر و عدم راهبرد مشخص برای مهار آن موجب شده تا عملکرد اداره کل منابع طبیعی خوزستان در این خصوص تحت الشعاع قرار گیرد. علاوه بر این نحوه مدیریت بحران آتش سوزی ها و پشتیبانی از تشکل های مردمی و جوامع محلی جهت مشارکت در عملیات اطفاء حریق نیز از جمله مواردی است که می تواند به در پیشگیری و مدیریت بهتر آتش سوزی ها در مناطق مختلف کمک شایانی نماید.