از «اوکراین» خبر می‌رسد؛ از «خوزستان» چطور؟
از «اوکراین» خبر می‌رسد؛ از «خوزستان» چطور؟
افزایش قیمت آرد و متعاقبا افزایش قیمت برخی اقلام ضروری نظیر نان و ماکارونی در روز‌های اخیر تنها ایستگاه جدیدی از خط گرانی‌های ماه‌های اخیر است. در این میان، برخی استان‌ها در اعتراض به این رویه به دلیل هم‌پوشانی مشکلات معیشتی پیش‌دستی کرده‌اند. «خوزستان» را باید محل وعده گاه همه دولت‌ها دانست.

این استان در هر دولتی با فوج فوج وعده و وعید‌های دولتمردان دولت‌ها مواجه بوده است؛ اما آنچه این روز‌ها در این استان می‌گذرد، دلخواه هیچ شهروند خوزستانی و ایرانی نیست. برخی از ناآرامی‌ها به همراه گرد و غباری که در این روز‌ها در استان خوزستان حاکم شده، موضوعاتی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت. بر اساس شنیده‌ها اعتراضات مردمی‌روز پنجشنبه از سوسنگرد آغاز شده و به برخی دیگر از شهرستان‌ها تسری پیدا کرد.
ویدئو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌داد شهرستان‌های ایذه، شادگان، حمیدیه و برخی نقاط اهواز هم درگیر اعتراضات مردمی‌شده‌اند. در این میان مقامات طبق معمول اولین اقدام برای حل مشکل را، اختلال در اینترنت دانستند. به هر روی به گفته برخی از منابع، از ظهر روز جمعه اینترنت همراه (موبایل) در چند شهر خوزستان همراه با قطعی کامل یا اختلال شدید همراه بود؛ البته هرچند اینترنت ثابت خانگی متصل بود، اما سرعت آن نیز کمتر از سرعت همیشگی و کُند بود. به عبارتی دیگر قطعی اینترنت به گونه ای بوده است که حتی امکان دسترسی به اینترنت داخلی نیز وجود نداشت و برنامه‌هایی چون اسنپ یا سایت‌های داخلی در بسیاری مواقع  در دسترس نبودند. البته روز دوشنبه، بالاخره اوضاع اینترنت در خوزستان به حالت پایدار درآمده ولی متاسفانه تاکنون هیچ مقام مسئولی در خصوص وضعیت اینترنت موبایل در خوزستان توضیحی نداده است و عملا واکنش مقامات به حوادث خوزستان ترکیبی از سکوت، بی‌توجهی و اظهارنظر‌های عجیب است.
مثلا مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس در پاسخ به علت قطعی اینترنت ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «نمی‌دانم. خبر ندارم. من تهران هستم.» او در واکنش به اینکه چرا از وضعیت حوزه انتخابیه خود بی‌اطلاع است گفت: «از آقای جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی سوال کنید.» علیرضا ورناصری، دیگر نماینده استان خوزستان هم درباره اعتراضات خوزستان و مساله قطعی اینترنت و برخورد با اعتراضات پاسخ نمی‌دهد. البته در میان نمایندگان ساکت استان خوزستان، یک روحانی صدای مردم را انعکاس داده است. حجت الاسلام مجید ناصری‌نژاد نماینده شادگان به خبرگزاری ایلنا گفته «مشکلات را هیچ جوره نمی‌توانیم توجیه کنیم. این‌ها در این دولت گفتند که خوزستان دارای استانداری ویژه می‌شود، یک استاندار ویژه در حد معاون رئیس‌جمهور می‌آوریم و فلان و این حرف‌ها؛ الان ضعیف‌ترین استاندار را آوردند در خوزستان منصوب کردند، از همه ضعیف‌تر. الان سه ماه است که گرد و خاک نفس خوزستان را گرفته، اصلا هیچ تکانی نمی‌خورند که بالاخره یک توضیح برای مردم بدهند که چه کار کنیم. منشاء این گرد و خاک داخلی است یا خارجی، با خارجی‌ها رایزنی کنند و جلوی آن را بگیرند یا یک مقدار اثراتش را کم کنند، بهداشت را درست کنند، آب را درست کنند.»
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان همچنین گفته «الان ما گرفتار بهداشت هستیم، گرفتار آب هستیم، گرفتار برق هستیم و گرفتار گرد و خاک هم هستیم. گرفتاری‌های متعدد وجود دارد و آقایان کک‌شان نمی‌گزد، نشسته‌اند در اتاق خودشان حتی حاضر نیستند بیایند بیرون با مردم صحبت کنند و برای مردم توضیح بدهند. مدیریت استان این طور نبود، ما این طور نداشتیم، کسی هم هیچ رسیدگی‌ای نمی‌کند. نشسته‌اند فقط دنبال این هستند که مثلا چه کسی باید عزل شود یا چه کسی باید نصب شود. به ما چه که چه کسی باید عزل یا نصب شود، آخر این‌ها به ما چه؟ مشکلات مردم را حل کنید.»
ناصری‌نژاد همچنین در پاسخ به اینکه «آیا انتقادات درباره مدیریت استان را از وزیر کشور پیگیری کرده‌اید؟»، گفته «صحبت کردیم یا جواب ندادند یا گفتند «فعلا اول کار است، بگذارید ببینیم چه می‌شود…خب چه می‌شود؟ می‌خواهید مردم بیایند در خیابان و بعد رسیدگی کنید؟ تهران یک مقدار آلوده شد، مدارس تهران تعطیل شد. ما سه ماه آلودگی داریم آن هم آلودگی شدید، آلودگی تهران یک صدم خوزستان نمی‌شود، اما در این مدت یا تعطیل نمی‌کنند، یا ساعت ۱۱ اعلام می‌کنند یا بعد از ساعت. آخر این یعنی چی، تصمیمات متعارض و متناقض بدون اطلاع مردم و ناپخته. آخر این چه مدیریتی است؟» علی ایحال تا این لحظه هیچ یک از مقامات سیاسی و امنیتی کشور واکنشی به حوادث استان نداشتند، اما سکوت آن‌ها به منزله عدم اطلاع آن‌ها نیست. روز گذشته معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما، گزارشی با عنوان «بررسی حواشی و واکنش‌ها به گرانی برخی اقلام اساسی در کشور» منتشر کرده است. در این گزارش «مانور پیرامون اعتراض مردم خوزستان به گرانی» به عنوان بیشترین نوع واکنش به گرانی‌های اخیر معرفی شده است. 

  • منبع خبر : کارون