از تأکید بر اجرای طرح بهشت آباد تا شاهد گرفتن مقتدایی استاندار سابق !؟
از تأکید بر اجرای طرح بهشت آباد تا شاهد گرفتن مقتدایی استاندار سابق !؟

عصر اولین ها// مراسم معارفه سلیمانی دشتکی استاندار جدید خوزستان در حالی اخیراً انجام گرفت که انتقاداتی در خصوص رویکرد وی به طرح های انتقال آب از سوی کنشگران مدنی و فعالین محیط زیست مطرح شده است. وی قبلاً بهمراه استانداران اصفهان، یزد و کرمان در نامه‌ای به وزیر نیرو از تأخیر در راه‌اندازی سد […]

عصر اولین ها// مراسم معارفه سلیمانی دشتکی استاندار جدید خوزستان در حالی اخیراً انجام گرفت که انتقاداتی در خصوص رویکرد وی به طرح های انتقال آب از سوی کنشگران مدنی و فعالین محیط زیست مطرح شده است. وی قبلاً بهمراه استانداران اصفهان، یزد و کرمان در نامه‌ای به وزیر نیرو از تأخیر در راه‌اندازی سد بهشت‌آباد گله کرده و تاخیر بیش از این میزان را به صلاح ندانسته‌اند. با این حال استاندار جدید خوزستان در آیین معارفه خود اظهار داشت: در سال ۹۳ یک نوبت آقای مقتدایی استاندار وقت خوزستان را دعوت کردیم و یک نوبت هم دکتر شریعتی را دعوت کردیم که مسائل مشترک از جمله آب و پروژه های راه بررسی شود. می توانید آقای مقتدایی را شاهد بگیرید که بر اثر این جلسات، مخالفت با پروژه های انتقال آب به چه نقاطی رسید.
به گزارش عصر اولین ها به نقل از ندای خوزستان، حضور سلیمانی دشتکی بعنوان استاندار جدید خوزستان نگرانی هایی درمیان فعالین محیط زیست پیرامون تداوم اجرای طرح های انتقال آب ایجاد نموده است. سید کریم حسینی  رئیس مجمع نمایندگان خوزستان نیز در معارفه استاندار جدید بیان داشت: آب و مسائل مربوط به آن مشکلات همیشگی خوزستان است از هر شهرستانی که بازدید داشته‌ایم، همه با مشکلات و تنش آبی مواجه هستند و تا زمانی که خوزستان به آب برای حق آبه رودخانه‌ها، شرب و کشاورزی نیاز دارد، انتقال آب باید خط قرمز همه مسئولان و نمایندگان باشد.
درخواست
فرآیند غیرکارشناسی و ضدمحیط زیستی طرح های انتقال آب لغو شوند
جمعی از تشکل های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان طی درخواستی از استاندار جدید خواستار پیگیری و لغو فرآیند غیرکارشناسی و ضدمحیط زیستی طرح های انتقال آب شدند. در این نامه آمده است: با اجرای طرح های انتقال آب از جمله سد «بهشت آباد»، پروژه انتقال آب از استان چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران انجام می شود. در شرایط کنونی که شیوع گسترده بیماری کرونا در سطح استان آسیب های زیادی بر پیکره اجتماعی، اقتصادی و بهداشت و سلامت جامعه وارد ساخته است؛ از سوی دیگر با توجه به توان اکولوژیکی استان در حوزه کشاورزی و در راستای تحقق اهداف آمایش سرزمینی خوزستان، حفاظت از منابع رودخانه ای استان بویژه کارون و جلوگیری از اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون را بیش از هر زمان دیگری ضروری جلوه می نماید.
همچنین انتقال آب از سرشاخه های کارون در تناقض با بند نخست سیاستهای کلی محیط زیست ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی از جمله حوضه آبخیز کارون خواهد بود. افزون بر این اجرای پروژه های انتقال آب فاقد مطالعات کارشناسی و علمی دقیق می باشند و خسارات جبران ناپذیر و ناگواری را برای استان در پی داشته است. ضمن این که عدم مدیریت صحیح مصارف آب در حوزه‌های آبریز و نادیده انگاشتن حقابه حوزه پایین دست یعنی خوزستان از دلایل عمده غیرکارشناسی بودن طرح های انتقال آب می باشد.
علاوه بر موارد پیش گفته، مخالفت مردمی با طرح انتقال آب بهشت آباد، کوهرنگ ۳و … در سال های اخیر بارها این پروژه ها را به تعطیلی کشانیده و در استان خوزستان نیز با توجه به حساسیت های جامعه و مخالفت با طرح های انتقال آب احتمال شدت یافتن اعتراضات مردمی دور از انتظار نخواهد بود. از این رو ضمن تأکید بر مخالفت با اجرای طرح های انتقال آب انتظار می رود تا از اتخاذ تصمیمات تنش زا مبنی بر انتقال آب از سرشاخه های کارون پرهیز گردد. همچنین شایسته است ضمن پیگیری موضوع از طریق مجاری قانونی، با تعطیل نمودن پروژه های انتقال آب و ابطال فرآیند غیرکارشناسی و ضدمحیط زیستی طرح بهشت آباد، کوهرنگ سه و سایر پروژه های انتقال آب گام مهمی در صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست خوزستان صورت پذیرد.
نامه 4 استاندار به وزیر نیرو برای ساخت سد بهشت‌آباد
سلیمانی دشتکی استاندار جدید خوزستان در دوره حضور بعنوان استاندار چهارمحال و بختیاری بهمراه استانداران اصفهان، یزد و کرمان طی نامه ای خطاب به وزیر نیرو اعلام داشتند ‌که دیگر قائل نیستیم که ساخت سد بهشت آباد به تأخیر بیفتد. در این نامه به سیزدهمین جلسه شورای عالی آب در فروردین ماه 93 و تصویب ایجاد سد بهشت آباد در استان چهارمحال و بختیاری به منظور انتقال آب شرب به برخی استان های کشور اشاره شده و از وزیر نیرو خواستار اقدام لازم در خصوص شروع عملیات اجرایی شده پروژه مذکور شده اند. علاوه بر این سلیمانی دشتکی طی نامه ای دیگر به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت اجرایی سد بهشت آباد تأکید نموده است.
آقای مقتدایی را برای مخالفت با پروژه های انتقال آب شاهد بگیرید
استاندار جدید خوزستان در مراسم معارفه خود پیرامون پروژه های انتقال آب گفت: در سال ۹۳ یک نوبت آقای مقتدایی استاندار وقت خوزستان را دعوت کردیم و یک نوبت هم دکتر شریعتی را دعوت کردیم که مسائل مشترک از جمله آب و پروژه های راه بررسی شود. می توانید آقای مقتدایی را شاهد بگیرید که بر اثر این جلسات، مخالفت با پروژه های انتقال آب به چه نقاطی رسید.
با تمام آن چه گفته شد باید دید که رویکرد استاندار جدید خوزستان در مواجهه با پروژه های انتقال آب چگونه خواهد بود و آیا آن گونه که اشاره داشته مخالف طرح های ضدمحیط زیستی و غیرکارشناسی انتقال آب خواهد بود یا مواضع آبی وی در زمان تصدی استانداری چهارمحال و بختیاری در خوزستان نیز ادامه خواهد یافت.