از رها شدن زباله در خیابان‌های کوت عبدالله تا عدم پرداخت حقوق کارگران
از رها شدن زباله در خیابان‌های کوت عبدالله تا عدم پرداخت حقوق کارگران

با وجود اینکه حدود دو هفته است که کارگران حمل زباله شهرداری کوت عبدالله به دلیل عدم پرداخت حقوق اعتصاب کرده و دست از کار کشیده‌اند اما شهردار می‌گوید: حقوق کارگران پرداخت و زباله در سطح مناطق در حال جمع آوری است.

عصر اولین ها// در شب‌های گذشته شهروندان شهرستان کارون در تماس با خبرگزاری فارس از تلنبار شدن زباله در کنار خیابان‌ها و مناطق مسکونی شهرستان و عدم حمل آن‌ها توسط شهرداری خبر دادند.

با بوی زباله روزه خود را باز می‌کنیم

این شهروندان می‌گویند: در حالی که تمام شهرها با تمیزکاری و غبارروبی به استقبال ماه مبارک رمضان رفتند، مردم شهرستان کارون با بوی نامطبوع ناشی از برجای ماندن زباله در کنار منازل خود روزه خود را باز می‌کنند.

ناصری یکی از این شهروندان است که بارها برای جمع‌آوری زباله با شهردار تماس گرفته و هر بار برای جمع‌آوری زباله‌ به وی  وعده‌ای داده شده است.

وی می‌گوید: با گرم شدن هوا معضل زباله دو چندان می‌شود چرا که بوی تند و نامطبوع آن وارد خانه‌ها شده و حتی ماندن در خانه را سخت می‌کند

این شهروند با بیان اینکه کدام قانون می‌گوید شهروندان در میان زباله‌ها زندگی کنند، گفت: کرونا شایع شد وضع به این شکل است، هوا گرم می‌شود هیچ کس به داد ما نمی‌رسد که زباله‌ها را جمع‌آوری کند ماه رمضان از راه می‌رسد دریغ از تمیز کردن خیابان‌ها و معابر، حداقل به حرمت این ماه زباله‌ها را جمع کنند.

وی بیان‌می‌کند‌: مدیریت شهری که از پس جمع کردن زباله بر نیاید بهتر است در سازمان خود را ببندد، مسوولان یک روز بیایند در این مناطق زندگی کردن را تجربه کنند.

فقط سه، چها روز است که زباله جمع آوری نشد

اما آرش دُر شهردار کوت عبدالله در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: تنها سه، چهار روز است که کارگران حمل زباله شهرداری کوت عبدالله به بهانه عقب افتادن حقوق‌هایشان اعتصاب کرده‌ و زباله‌ها را جمع نمی‌کنند در حالی که قبل از اعتصاب حقوق آن‌ها پرداخت شد.

وی با بیان اینکه از شب گذشته جمع‌آوری زباله را در مناطق مختلف شروع کردیم، افزود: لودر و کمپرسی را در مناطق گذاشتیم که اکنون در حال حمل زباله هستند و بابت این شرایط شرمنده مردم هستیم.

شهردار کوت عبدالله در توضیح علت شرایط پیش آمده در شهرداری، گفت: حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر را بدون مجوز وارد شهرداری کرده‌اند که ۳۰۰ نفر آن‌ها تعدیل شدند  و تعداد ۵۰ تا ۶۰ نفر از این تعداد هنوز در شهرداری مشغول هستند که برای ما مشکلات متعددی ایجاد کرده‌اند.

دُر بیان کرد: برخی از کارگران سه ماه حقوق، عیدی و سنوات از شهرداری طلبار هستند، که دو ماه و نیم حقوق عقب افتاده آن‌ها مربوط به پیمانکار قبلی و یک ماه حقوق دیگر مربوط به پیمانکار جدید است.

در شهرداری به جای کار عمرانی فقط حقوق پرداخت می‌کنیم

وی افزود: از پیمانکار قبلی بابت عقب افتادن حقوق کارگران  شکایت کردیم که مراحل قانونی شکایت نیز طی شده است و اگر پیمانکار نتواند کاری انجام دهد نسبت به فسخ قراردادش اقدام‌می‌کنیم.

دُر بیان کرد: ما حقوق  کارگران را  از درآمد شهرداری پرداخت کردیم اینکه چرا کارگران سرکار نمی‌آیند دلیل آن این است که ما حقوق کارگران شب کار حمل زباله را که پرداخت کردیم به همین دلیل کارگران روز کار اعتراض کردند و سبب اعتصاب مابقی کارگران شدند.

وی با بیان اینکه شهرداری کوت عبدالله سابقه اعتصابات کارگری در گذشته را نیز داشت، عنوان کرد: تا این وضعیت جراحی نشود و علت‌ها پیدا نشود داستان اعتصاب کارگران در دوره‌های بعد نیز ادامه خواهد داشت.

دُر با تاکید بر اینکه مشکل شهرداری کوت عبدالله استخدام‌های غیراصولی است، گفت:  ما در شهرداری کار عمرانی انجام نمی‌دهیم، ساخت وساز نیست، درآمد شهرداری کم شده است و ما فقط حقوق پرداخت می‌کنیم، حقوق کارگران روز به روز عقب می‌افتد، امسال ۳۹ درصد هم به حقوق اضافه شد.

وی افزود: نمی‌توان شهرداری را با  دلجویی از فلان کارگر به دلیل ارتباط فامیلی با فلان مسوول و… نگهداری کرد.

دستگیری کاراگران با شکایت مسوولان

اما یکی از کارگران شب‌کار حمل زباله با بیان اینکه حدود دو هفته است که زباله جمع‌آوری نمی‌شود، اظهار کرد: تنها زباله‌هایی که در اتوبان هستند جمع‌آوری شد و زباله‌هایی که در مناطق تلنبار شده‌اند هنوز بر سر جای خود مانده‌اند.

وی  با رد پرداخت حقوق کارگران توسط شهرداری، افزود: حدود شش ماه حقوق و مزایا و… به ما پرداخت نشده است، حاضر هستم شماره حساب‌های تمام کارگران شب کار و روزکار حمل زباله را در اختیار شما قرار دادهم تا مطمئن شوید هیچ پولی به حساب ما واریز نشده است.

این کارگر با اشاره به تعداد ۷۴ نفر نیروی شب کار قدیمی و تعداد ۳۰ نفر نیروی روزکار، گفت: حقوقی که از آن صحبت می‌کنند مبلغ سه میلیون تا سه میلیون ۵۰۰ هزار تومان علی الحساب است که فقط برای نیروی شب کار پرداخت شد ضمن اینکه حق بیمه کارگران از شهریورماه سال گذشته پرداخت نشده است.

وی بیان کرد: اگر کسی اعتراض کند مسوولان به جای اینکه مطالبات ما را محقق کنند با نیروی انتظامی تماس می‌گیرند تا ما را دستگیر کنند، و کارگری که برای عدم پرداخت حقوق دو سه میلیونی اعتراض کرده باید وثیقه ۵۰۰ میلیونی بگذارد تا آزاد شود.

این کارگر با بیان اینکه این ترفند مسوولان برای حل مسائل است تا از این طریق کارگران را ساکت کنند، عنوان کرد: از شما درخواست دارم کاری کنید بدون اینکه ما را اخراج کنند حقوق کارگران را پرداخت کنند.

 

  • منبع خبر : فارس