استفاده از نخبگان ورزش خوزستان جایگزین تنگ‌نظری‌ها شود
استفاده از نخبگان ورزش خوزستان جایگزین تنگ‌نظری‌ها شود

یک مدیر ورزشی گفت: سال‌هاست ورزش خوزستان به دنبال خودکفایی است ولی هنوز اتفاق چندانی را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم، در حالی که همین موضوع می‌تواند رمز موفقیت ورزش خوزستان باشد. صفرعلی جمالپور در گفت‌وگو اظهارکرد:‌ باشگاه ورزشی به منزله پایگاه آموزش و تعمیم ورزش به عنوان کانون تشکل‌های ورزشی و به عنوان مدرسه […]

یک مدیر ورزشی گفت: سال‌هاست ورزش خوزستان به دنبال خودکفایی است ولی هنوز اتفاق چندانی را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم، در حالی که همین موضوع می‌تواند رمز موفقیت ورزش خوزستان باشد.

صفرعلی جمالپور در گفت‌وگو اظهارکرد:‌ باشگاه ورزشی به منزله پایگاه آموزش و تعمیم ورزش به عنوان کانون تشکل‌های ورزشی و به عنوان مدرسه اخلاق همواره در حرف مورد نظر بوده‌اند و همواره گفته‌ایم و گفته‌اند باشگاه ورزشی محل پرورش جوانان و ورزشکاران است. ضمن این‌که همواره عنوان شده که راه پیشرفت ورزش از باشگاه‌های ورزشی آغاز می شود و بالا بردن کیفیت ورزش و افزودن بر کمیت آن نیز فقط از طریق توجه به باشگاه‌های ورزشی میسر است.

وی افزود: وقتی باشگاه ورزشی تا این اندازه مهم است و رشد و بقای ورزش را وابسته به باشگاه ورزشی می‌دانیم، موظف هستیم توجهی اصولی به این مهم داشته باشیم. درست است که ما باشگاه‌های خصوصی را می‌خواهیم بدون هیچ تحمیلی بر بودجه دولت اما این درست نیست که باشگاه را به حال خود رها کنیم که کم‌کم از دایره ورزش خارج شود و حتی چوب لای چرخ‌های فعالیت آن بگذاریم. روزگاری در همین اهواز بیش از ۳۰ باشگاه وجود داشت، اکنون تعداد این باشگاه‌ها از ۱۰ باشگاه نیز کمتر است. باشگاه‌هایی چون نیرو، آب، جنوب، گمرک، شاهین و… کجا رفتند و چرا چنین شده است؟

این مدیر ورزشی گفت: در یک بررسی اجمالی به این نتیجه می‌رسیم که باشگاه‌ها به حال خودش رها شده‌اند و باشگاه‌دار به مشکلات موجود حواله شده است. تسهیلات جنبی و آسان را برای آن‌ها فراهم نکرده‌ایم و تبلیغات اصولی صورت نگرفته است. فوتبال و باشگاه‌ها را رها کرده‌ایم و باشگاه برای این‌که دوام و بقا پیدا کند باید بازده اقتصادی داشته باشد. در قبال چنین وضعیتی، پیشنهاد ما کمک مالی یا پیشنهاد روش معمول سوبسید دادن نیست. پیشنهاد ما این نیست که اداره‌کل ورزش پول بدهد و باشگاه‌دار خرج کند؛ ما می‌گوییم که کار باشگاه‌دار باید به عنوان یک کار در برگیرنده و با اشکال مختلف و به ویژه لیگ‌های معین و مدون مطرح شود. کارشناسان اداره‌کل ورزش و باشگاهداری و صاحب‌نظران در این زمینه باید همفکری کنند و راه‌های بهره‌گیری از امکانات موجود در جهت خودکفایی باشگاه‌ها و رونق و رشد روزافزون آن‌ها را مشخص کنند.

وی بیان کرد: ورزشکاران خوزستانی تاکنون ثابت کرده‌اند که از هر فرصتی برای رشد و بالندگی و فتح قله‌های افتخار استفاده می‌کنند و آن چه امروزه ورزش این استان بیش از پیش، در راستای این موفقیت‌ها به آن نیاز دارد، برنامه‌ریزی هدفمند برای توسعه پایدار ورزش در استان و عزم و اراده بیشتر است. خوزستان سرشار از سرمایه انسانی جوان و مستعد و همچنین زمینه‌های بسیار برای رشد است ولی به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر، همزمان با گام برداشتن در مسیر موفقیت، دخیل بودن تمایلات و سلیقه‌های شخصی مدیریتی از بیرون فضای ورزش به درون آن، باعث شده که ورزش گاها از مسیر صحیح خود خارج شود.

جمال‌پور عنوان کرد: نکته قابل توجه این است که طی سال‌های اخیر علی‌رغم افتخارآفرینی‌های بسیار ورزشکاران خوزستانی، رشد زیرساختی خوبی را شاهد نبوده‌ایم و کمبود امکانات ورزشی استان نیز باعث شده که شاید سال‌ها از دیگر استان‌ها عقب مانده باشیم؛ نمونه بارز آن هم وجود سالن ها و مجموعه های ورزشی بسیار در سراسر استان است که برخی آن ها کلنگ‌شان ۱۳، ۱۴ سال پیش به زمین زده شده ولی خبری از ساخت و تشکیل آن مجموعه و سالن نبوده است.امیدوارم این بازدیدهای وزیر ورزش از اماکن نیمه‌تمام خوزستان ثمری داشته باشد.

وی عنوان کرد: نکته جالب این است که مدیران شعاردهنده و قشر وعده پذیر ورزش، هر دو  منتظر عملی شدن وعده‌ها هستند و این بلاتکلیفی، ضمن این‌که ورزش و اهالی آن را کلافه کرده، فضای اعتماد را هم بیرنگ کرده است. باید پذیرفت که دیگر شعار کافی است و ورزش نیازمند عزم و اراده عمومی است. ورزش خوزستان باید از فرصت‌سوزی و سرمایه‌سوزی دور شود و به سمت اجرایی شدن برود؛ رمز موفقیت نیز می‌تواند خودکفایی در ورزش یا همان فعالیت در بخش اقتصادی باشد که سال‌ها ورزش خوزستان به دنبال آن است ولی هنوز اتفاق چندانی را در این زمینه شاهد نبوده‌ایم. اگر مدیران ورزش به دنبال موفقیت هستند باید بدانند اگر بکارگیری نخبگان، پیشکسوتان و استفاده از تخصص، جایگزین تنگ‌نظری‌ها  شود، ورزش استان به سمت و سوی تدبیر، تخصص و جذب اعتبارات مالی، گام بر خواهد داشت.

این کارشناس ورزشی تاکید کرد: ورزشکاران خوزستانی طی سال‌های اخیر در میادین مختلف از جمله آسیایی، جهانی و المپیک، کم افتخارآفرینی نداشته‌اند و باید توجه داشت که مطمئنا اگر فضای ورزش با تفکرهای ورزشی و فارغ از هرگونه حب و بغض هدایت شود، حال ورزش استان و حتی کشور خوب‌تر از این خواهد شد.

  • منبع خبر : ایسنا