اولویت تأمین آب و برق مردم است
اولویت تأمین آب و برق مردم است

جمعی از اصحاب رسانه خوزستان طی برنامه از سد کرخه بازدید نمودند.

عصر اولین ها// برنامه بازدید یک روزه جمعی از اصحاب رسانه خوزستان از سد کرخه و دز انجام گرفت. در این برنامه ابتدا بازدید از سد کرخه انجام گرفت و سپس مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه در جمع اصحاب رسانه به بیان مطالب و آماری در خصوص نیروگاه پرداخت.

به گزارش عصر اولین ها، یزدانی‌پور مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر تنها ۴۴ درصد از مخزن سد کرخه پر است و حدود حدود ۳ میلیارد مترمکعب از مخزن این سد خالی است. وی با هشدار بروز بحران در این سد بیان داشت: به دلیل وضعیتی که در سد کرخه و میزان کم آب موجود در مخزن آن وجود دارد، ممکن است نیروگاه‌های این سد را از دست بدهیم و تولید برق نداشته باشیم. ضمن این که تامین آب شرب و تامین برق از اولویت‌هایی هستند که باید برای مردم انجام شوند و مدیریت منابع آبی در سد کرخه، با این اولویت‌ها در حال انجام است. 

یزدانی پور افزود: در حال حاضر تراز فعلی سد کرخه ۱۹۶ متر از سطح آب‌های آزاد و حجم آب موجود در مخزن سد ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب است. در حال حاضر با توجه به شرایط متوسط، دبی ورودی سد کرخه ۱۸ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی نیز ۶۶ مترمکعب بر ثانیه است. وی همچنین با ارائه آماری از وضعیت موجود سد بیان داشت: در سال گذشته تراز سد کرخه، ۲۱۴ متر از آب‌های آزاد بود به شکلی که پشت سازه سرریز و دریچه‌های خروجی، آب وجود داشت. در آن زمان، حدود ۴ میلیارد و ۳۷۶ میلیون مترمکعب آب در سد دز وجود داشت که حدود دو برابر وضعیت فعلی بود. در سال گذشته حجم خالی سدکرخه، حدود ۸۹۷ میلیون مترمکعب بود. از ابتدای سال آبی امسال تاکنون حدود ۲ میلیارد و ۴۶۶ میلیون مترمکعب آورد آب در سد کرخه بوده در حالی که در سال آبی پیش از آن، آورد آب سد کرخه حدود ۶ میلیارد مترمکعب بوده است.

در ادامه این نشست که با حضور برخی از فعالین محیط زیست همراه بود یکی از خبرنگاران سوالاتی را از مدیر سد مطرح نمود که با اظهارات توهین آمیز وی همراه شد و این موضوع موجب گردید تا اصحاب رسانه در اقدامی اعتراضی نشست را ترک کنند. پس از آن نیز اصحاب رسانه در مجموعه سد دز حضور یافتند. فروغی نیا رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در برنامه بازدید قبلی هیچ توضیحی توجیه‌گر برخورد مدیرعامل با مجموعه رسانه‌ای استان نیست چون آنها به عنوان رابط بین مردم و مسئولان حق پرسشگری دارند؛ رفتار غلط مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه چهره خوبی از تعامل مسئولان و رسانه را به نمایش نگذاشت.

غلامرضا فروغی نیا ادامه داد: مسئله آب برای خوزستان از ابتدای دهه ۸۰ به وسیله جامعه رسانه‌ای استان و به ویژه خانه مطبوعات مطرح و نسبت به موضوع پروژه‌های انتقال آب کارون حساسیت ویژه‌ای اعلام شد؛ اصحاب رسانه خوزستان حتی نسبت به نوشتن طومار با امضای جمعیت گسترده‌ای از آحاد مردم خوزستان به امید تغییر ذهنیت اجرای برخی پروژه‌های بدون توجیه زیست‌محیطی و اجتماعی اقدام کرد.

رئوفی نسب مدیرعامل سد و نیروگاه دز نیز در نشست با اصحاب رسانه بیان داشت: ابتدا باید در مورد مشکل موجود به یک فهم مشترک رسید چون بدترین خشک‌سالی حداقل نیم‌قرن اخیر را امسال شاهد هستیم و البته قرار نیست پشت این ماجرا پنهان و دچار سوءمدیریت‌های مختلفی شویم.

وی افزود: سد دز برای هفت تا هشت میلیارد مترمکعب در یک سال آبی (مهرماه یک سال تا سال بعد) طراحی‌شده که در سال ۹۸ این رقم به عدد بی‌سابقه ۱۶ میلیارد مترمکعب یعنی دو برابر حد حداکثر رسید؛ تمام تابستان را سرریز و ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه خروجی داشتیم. برخی‌ها اعتقاد دارند که ساخت سد خود باعث بروز سیل می‌شود ولی من مخالف این تفکر هستم چون اهمیت سدهای خوزستان بر همه روشن شده و مستندات آن در مورد پیشگیری از بروز سیل موجود است.

رئوفی نسب همچنین گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که بین سه و نیم تا چهار میلیارد مترمکعب در ثانیه آورد داشته باشیم که این میزان کمتر از نصف میانگین برای سد دز است. ضمن این که امسال حداکثر به تراز ۳۳۲ متر رسیدیم در حالی که میانگین تراز سد ۳۵۲ متر است.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به اینکه از ترسالی مطلق به خشک‌سالی مطلق رسیدیم، خبر داد: در حال حاضر ارتفاع زیر ۳۳۰ است در حالی که بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی اگر نگاه صرف نیروگاهی داشته باشیم نباید به تراز کمتر ۳۳۰ متر برویم چون رانرها و توربین‌ها آسیب می‌بینند و اگر از حد ۳۱۲ متر پایین‌تر برویم، روی دیواره‌های سد تَرَک بر می‌دارد.

در ادامه نشست نیز سوالات اصحاب رسانه با پاسخ های مدیر سد و نیروگاه دز همراه بود و پس از آن اصحاب رسانه و مجموعه مدیریت سد از بخش های مختلف سد دز بازدید نمودند.