افزایش مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر در ۴ شهر خوزستان
افزایش مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر در ۴ شهر خوزستان

عصر اولین ها// شهرستان‌های اهواز، کارون، ماهشهر و مسجدسلیمان بالاترین میزان مرگ ومیر ناشی از دیابت و یا دیگر بیماری‌های غیرواگیر را به خود اختصاص داده‌اند. به گزارش عصر اولین ها، استاندار خوزستان با اشاره به افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در چهار شهرستان خوزستان بر لزوم اقدامات مداخله‌ای از سوی فرمانداران […]

عصر اولین ها// شهرستان‌های اهواز، کارون، ماهشهر و مسجدسلیمان بالاترین میزان مرگ ومیر ناشی از دیابت و یا دیگر بیماری‌های غیرواگیر را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش عصر اولین ها، استاندار خوزستان با اشاره به افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در چهار شهرستان خوزستان بر لزوم اقدامات مداخله‌ای از سوی فرمانداران و بررسی دقیق‌تر این مساله توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد.

وی اظهار داشت: انتظار ما از دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که کالا‌های آسیب‌رسان را لیست‌گذاری و مشخص کنند و پس از آن با یک برنامه مدون، به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اطلاع‌رسانی کنند.

استاندار افزود: طبق گزارش مراکز بهداشت، مصرف برخی مواد غذایی مانند فست‌فود‌ها بالا است و مصرف دیگر مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزیجات متاسفانه پایین است. باید مردم را به مصرف مواد غذایی سالم تشویق و آن‌ها را از مصرف مواد غذایی مضر به ویژه فست‌فود‌ها بر حذر کنیم. متاسفانه در این زمینه اقدامی نمی‌بینیم و تنها در جلسات بیان می‌شود که اثربخشی ندارد.

شریعتی بیان کرد: جامعه باید بیش از پیش از این مساله مطلع شود. تلویزیون ملی باید در این زمینه کار کند و تجربه کشور‌های توسعه‌یافته را نیز بیان کنند. ما نیز باید در این زمینه اقدام کنیم. نمی‌توانیم در خصوص دیابت بحث کنیم، اما در خصوص اقدامات پیشگیرانه اطلاع‌رسانی نکنیم.

وی افزود: دلیل گسترش دیابت؛ چاقی، کم‌تحرکی و مصرف فست‌فود‌ها است که این مساله زنگ خطر را برایمان به صدا درآورده است. باید کمیته‌ای متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، اداره‌کل ورزش و جوانان، سازمان‌های مردم‌نهاد، اداره‌کل امور اجتماعی و اداره‌کل آموزش و پرورش استان خوزستان تشکیل شود و در این زمینه تصمیماتی بگیرند و آگاهی‌بخشی کنند. این امر بسیار مهم است و انتظار می‌رود که در دستور کار قرار گیرد. شریعتی افزود: سند ملی پیشگیری از بیماری‌ها، وظایف همه دستگاه‌ها را مشخص کرده، اما دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها و آموزش و پرورش مسئولیت سنگین‌تری نسبت به بقیه دارند. ورزش و تغذیه، خاکریز اول مبارزه با بیماری است. با توجه به اینکه امیدواریم کرونا کنترل شود و بتوانیم به مسائل غیرواگیر هم بپردازیم، بر ادامه مسیر و کنترل بیماری کرونا تاکید می‌کنم.