انتشار نامه های جعلی با امضای مسئولین در فضای مجازی
انتشار نامه های جعلی با امضای مسئولین در فضای مجازی

فیک نیوزها به چه افرادی منتسب هستند؟ / آیا اراده ای برای برخورد با هجمه اخبار و مطالب جعلی منتشر شده وجود دارد؟ / پشت پرده جریان سازی ها بر علیه اعضای شورای شهر چیست؟

عصر اولین ها//اخیراً نامه ای از سوی رئیس شورای شهر مسجدسلیمان در فضای مجازی منتشر شده که کلیت آن تکذیب و نامه مورد اشاره جعلی عنوان شده است. این در حالی است که اخیرا انتشار انواع شایعات و اخبار غیرموثق طی ماههای اخیر پیرامون برخی نهادها، مسئولین و افراد سیر صعودی یافته است. اگر چه مواردی از این قبیل در زمره فهرست مصادیق محتوای مجرمانه محسوب می شود اما آیا اراده جدی برای پیگیری و برخرود با بانیان آن وجود دارد؟

به گزارش عصر اولین ها، روح اله جلیلی رییس شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان در گفتگویی ضمن تبریک روز کارگر و روز معلم و گرامیداشت شبهای قدر و شهادت امام علی علیه السلام، مکاتبه خود با رییس شبکه بهداشت درخصوص تزریق واکسن کرونا را تکذیب و نامه منتشر شده را جعلی دانست. وی با ابراز گلایه شدید از دستگاههای مسئول، اظهار داشت: رها کردن فضای مجازی و عدم برخورد با انتشار نامه های جعلی در روزهای اخیر یک چالش محسوب میگردد که متاسفانه هیچکس پاسخگو نیست و فضا بدون هیچگونه نظارتی در اختیار عده ای برای تشویش اذهان عمومی قرار گرفته است و امضاها در بالاترین سطح شهر و استان در حال جعل و انتشار در شبکه های اجتماعی میباشد. جلیلی تاکید کرد: در اسرع وقت پیگیری های حقوقی برای شناسایی فردی که با امضای جعلی اقدام به انتشار چنین نامه هایی کرده است، صورت خواهد گرفت.

با این حال طی ماههای اخیر انتشار برخی مطالب و نامه های جعلیسیر صعودی پیدا نموده و موجب شده تا اذهان عمومی را با آشفتگی و تحریفاتی مواجه ساخته که اهمیت و ضرورت اشاعه‌ی سواد رسانه‌ای در میان اقشار مختلف جامعه را دو چندان کرده است. از طرفی رعایت مقررات فهرست مصادیق محتوای مجرمانه برای ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی و میزبانی و تمامی کاربران در فضای مجازی لازم است و در صورت تخطی طبق مقررات برخورد خواهد شد. از آن جمله می توان نشراکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه مقامات، نهادها و سازمانهای حکومتی( بند ۱۱ ماده۶ ق.م و ۶۹۸ ق.م.ا ) اشاره داشت.

علاوه بر این تداوم انتشار برخی اسناد در فضای مجازیو منتسب نمودن آن ها به مسئولین شهری نمی تواند حاشیه امن برای خدمت رسانی به مردم ایجاد نماید و با شبهه افکنی و تخریب چهره افراد درصدد اتهام زنی برخواهند آمد. پرسش هایی از این قبیل که فیک نیوزها به چه افرادی منتسب هستند؟ آیا اراده ای برای برخورد با هجمه اخبار و مطالب جعلی منتشر شده وجود دارد؟ پشت پرده جریان سازی ها بر علیه اعضای شورای شهر چیست؟ اخیراً نیز نامه ای جلی با امضای استاندار خوزستان مبنی بر انحلال شورای شهر مسجدسلیمان در فضای مجازی انتشار یافت که اگر چه موضوع تکذیب شد و نامه نیز جعلی خوانده شد اما مجموعه ای از این هجمه های مجازی می تواند زمینه ای برای پیگیری و رسیدگی ویژه به موضوع از سوی نهادهای مسئول تلقی گردد. امیدواریم تا نتیجه بخشی اقدامات در این خصوص به ایجاد فضای مثبت و امیدبخش برای خدمت رسانی به مردم و جامعه از سوی مسئولین منجر شود.