ایزوله دو کشتی در خوزستان با دو تست مثبت
ایزوله دو کشتی در خوزستان با دو تست مثبت

عصر اولین ها// رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به پیش‌بینی وقوع پیک بعدی کرونا در آبان‌ماه از پوشش کم واکسیناسیون در برخی شهرها خبر داد و گفت: عدم مشارکت مردم در این شهرها به دلیل باورهای غلط و ترس و نگرانی از دریافت واکسن است. دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست ستاد […]

عصر اولین ها// رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به پیش‌بینی وقوع پیک بعدی کرونا در آبان‌ماه از پوشش کم واکسیناسیون در برخی شهرها خبر داد و گفت: عدم مشارکت مردم در این شهرها به دلیل باورهای غلط و ترس و نگرانی از دریافت واکسن است.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت در حال حاضر در استان خوزستان تنها چهار شهر شوشتر، ماهشهر، شوش و هندیجان در وضعیت قرمز قرار دارند و مابقی شهرها در وضعیت نارنجی یا زرد هستند.

وی افزود: روند مراجعه سرپایی و بستری به مراکز بهداشتی و درمانی کاهش یافته است به گونه‌ای که تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها از ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر در اوج پیک به ۴ هزار و ۱۶۵ نفر رسیده است. میزان بستری‌ها نیز از ۳ هزار بیمار در اوج پیک به یک هزار و ۶۶۵ نفر کاهش یافته است که ۴۶۰ نفر از این بیماران در بخش‌های ویژه بستری هستند.

ابول‌نژادیان بیان کرد: امیدواریم با مراجعه مردم برای دریافت واکسن و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد کاهش بیشتر تعداد بیماران و مرگ و میر ناشی از این بیماری باشیم.

وی گفت: تاکنون بالغ بر دو میلیون و ۳۲۶ هزار دوز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده است. امیدواریم با همکاری سایر ارگان‌ها، روند واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در خوزستان، بیان کرد: موارد بیماری در خوزستان ۳۲ درصد، موارد بستری ۳۳ درصد و موارد فوت ۲۳ درصد کاهش یافته است. در هفته قبل نیز موارد بیماری نسبت به هفته قبل از آن، ۳۵ درصد، موارد بستری ۲۴ درصد و موارد فوت ۸ درصد کاهش یافته بود.

وی افزود: در حال حاضر موارد بیماری در اهواز ۲۸ درصد، کارون ۳۹ درصد، شادگان ۴۷ درصد و خرمشهر ۴۳ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافته است.

ابول‌نژادیان با اشاره به نحوه ابتلا به بیماری در خوزستان گفت: ۳۲ درصد موارد ابتلا به کرونا در پی تماس با مورد مثبت در خانواده، ۲۲ درصد بر اثر تماس با سایر بستگان و حضور در مهمانی‌ها و دید و بازدیدها، ۱۵ درصد بر اثر تردد مکرر درون شهری و ۱۱ درصد در ادارات و اصناف رخ داده است.

وی بیان کرد: ۱۹ درصد بیماران مبتلا به کرونا بیماری زمینه‌ای ندارند و ۸۱ درصد بیماری زمینه‌ای دارند. همچنین ۱۶ درصد موارد ابتلا در مناطق روستایی و ۸۴ درصد در مناطق شهری رخ داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت مرگ و میرها در پیک‌های مختلف در شهرستان‌های خوزستان افزود: بیشترین میزان مرگ و میر در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در موج اول در دزفول، آبادان، کارون و خرمشهر، در موج دوم در بهبهان، آبادان و مسجدسلیمان، در موج سوم در دزفول، کارون و خرمشهر و در موج چهارم در آبادان، خرمشهر و ماهشهر بوده است.

وی گفت: در موج چهارم واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال و به ویژه افراد بالای ۷۰ سال تقریباً انجام شده بود که در پی این موضوع، به وضوح میزان مرگ و میر این افراد نسبت به موج سوم کاهش یافت در حالی که در این پیک، میزان مرگ و میر افراد ۳۵ سال به بالا بیشتر از موج قبلی بوده است. این موضوع نشان از تأثیر واکسیناسیون است بنابراین باید واکسیناسیون تا قبل از وقوع پیک بعدی افزایش یابد.

ابول‌نژادیان با اشاره به انجام مراقبت‌های مرزی در استان خوزستان بیان کرد: هفته گذشته ۴۸۹ نفر از طریق بنادر وارد خوزستان شدند که دو مورد از این تعداد مثبت بودند بنابراین دو کشتی ایزوله شدند.

وی ادامه داد: مقرر شده بود کسی بدون تست اجازه ورود به کشور را نداشته باشد اما یک مورد تبعه پاکستانی وارد کشور شده بود. با توجه به تست مثبت، وی نباید وارد کشور می‌شد و همکاران ما جلوی ورودش را گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به راه‌اندازی سه پایگاه تجمیعی جدید واکسیناسیون، گفت: در حال حاضر ۶۳ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در حال فعالیت هستند. تزریق دوز اول واکسن به جمعیت هدف در بهبهان ۶۸.۵ درصد، در شرق اهواز ۶۲.۸ و در غرب اهواز ۵۶.۲ درصد است اما در شادگان ۱۵ درصد، در حمیدیه و کارون ۱۹ درصد، در اندیکا ۲۳ درصد و در دشت آزادگان ۳۳ درصد است.

وی ادامه داد: پوشش ۱۰ درصدی واکسیناسیون در یک شهر و ۷۰ درصدی در یک شهر، مشکل را حل نمی‌کند و واکسیناسیون باید به صورت متوازن افزایش یابد.

ابول‌نژادیان افزود: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون در دوز اول در خوزستان ۴۶ درصد و در دوز دوم ۲۵.۲ است. خوشبختانه موجودی واکسن خوب است و نیز مجدداً محموله جدیدی از واکسن به خوزستان تحویل داده می‌شود.

وی در خصوص علت پوشش کم واکسیناسیون در برخی شهرها بیان کرد: عدم مشارکت مردم در این شهرها به دلیل باورهای غلط و ترس و نگرانی از دریافت واکسن است بنابراین در چنین شرایطی ما باید به محلات برویم و میزان پوشش واکسیناسیون را افزایش دهیم. البته میزان پیشرفت واکسیناسیون در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن در شهرهای باغملک، دهدز، هفتکل و اندیمشک خوب بوده و از متوسط استانی بالاتر رفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در اواسط آبان‌ماه پیک بعدی کرونا رخ دهد بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد و پوشش واکسیناسیون را افزایش داد.  

وی با بیان اینکه انتظار حداقلی ما واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت هدف است، افزود: در هفته گذشته به طور متوسط روزانه ۱.۷ درصد جمعیت هدف دهدز و ۱.۳ درصد جمعیت هدف شرق اهواز واکسینه شدند بنابراین اگر میزان واکسیناسیون در شرق اهواز این گونه ادامه یابد، ۲۹ روز دیگر صددرصد گروه هدف واکسینه می‌شوند. با این حال، در شادگان روزانه ۰.۱ درصد جمعیت هدف واکسن دریافت می‌کنند که در صورت ادامه این روند ۸۲۴ روز دیگر، جمعیت هدف واکسینه می‌شوند.

ابول‌نژادیان گفت: شادگان، کارون، ایذه، حمیدیه، اندیکا، دشت آزادگان، ماهشهر، دزفول و شوش برخی از شهرهایی هستند که باید سرعت واکسیناسیون را افزایش دهند.

وی با اشاره به راه‌اندازی اتوبوس سیار واکسیناسیون در محلات، عنوان کرد: اگر شهرداری‌ها زودتر اتوبوس‌ها را تحویل دهند، این اتوبوس‌ها تجهیز می‌شوند و در محلات فعالیت خواهند کرد و در نتیجه، دسترسی مردم به واکسن آسان‌تر خواهد بود. در حال حاضر تیم‌های سیار در حال واکسیناسیون افراد ناتوان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: تاکنون ۲۵ درصد جمعیت روستایی خوزستان یک دوز و ۱۳ درصد نیز دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و با واکسیناسیون خانه به خانه، در تلاش برای افزایش پوشش واکسیناسیون در روستاها هستیم. کمترین میزان پوشش واکسیناسیون نیز در مناطق روستایی شادگان است.

وی با اشاره به اقداماتی که باید در آستانه اربعین حسینی انجام شوند، تصریح کرد: واکسیناسیون کارکنان و خادمین مواکب، انجام تست PCR از این افراد، برگزاری دوره‌های آموزشی و بررسی سوابق واکسیناسیون و مراقبت سندرمیک در مرزها باید انجام شود.

ابول‌نژادیان با بیان اینکه نخستین آزمایشگاه تشخیصی کرونا به روش الایزا در اهواز راه‌اندازی شده است، بیان کرد: این تست فوری (دو ساعته) ارزان و با قیمت ۴۵ هزار تومان انجام می‌شود. دقت این تست ۸۷ درصد تست PCR است اما قیمت آن یک دهم تست PCR  است.

وی افزود: میزان خطای تست فوری (رپید) زیاد بود اما استفاده از این تست ارزان در همه شهرها امکان‌پذیر است و با استفاده از آن، میزان تاخیر در ارائه نتایج تست PCR در پی بار مراجعات به آزمایشگاه‌ها کمتر می‌شود

  • منبع خبر : ایسنا