ایمن سازی تپه رانشی نفتک و نمره یک چشم انتظار تحقق اقدامات ستاد مدیریت بحران
ایمن سازی تپه رانشی نفتک و نمره یک چشم انتظار تحقق اقدامات ستاد مدیریت بحران

با وجود گذشت حدود ۲۰ ماه از زمین لرزه مسجدسلیمان تاکنون اقدامات ستاد مدیریت بحران در خصوص ایمن سازی تپه رانشی نفتک و نمره یک آنچنان موثر نبوده است. این موضوع با توجه به وقوع زمین لرزه اخیر در استان بوشهر که پس لرزه های آن موجب شد وضعیت آماده باش در خوزستان اعلام شود در صورت غفلت و کم توجهی می تواند مخاطرات زیادی در پی داشته باشد.

عصر اولین ها// با وقوع زمین لرزه اخیر در گناوه و بوشهر که پس لرزه های آن در شهرهای مختلف خوزستان نیز احساس شد خوزستان به حالت آماده باش در آمد. سرپرست اداره کل مدیریت بحران خوزستان به همه شهرهای خوزستان اعلام آماده باش داد. این در حالی است که مسجدسلیمان نیز از نظر خطر زلزله خیزی به گونه ای ست که وقوع زمین لرزه ۵٫۷ ریشتری تیرماه ۹۸ خسارات زیادی به واحدهای مسکونی مناطق مختلف وارد ساخت. با این حال تپه رانشی واقع در مناطق نفتک و نمره یک از جمله مناطق مستعد خطر هستند که علیرغم بازدیدهای چندین باره مسئولین تاکنون اقدامات تکمیلی در این خصوص انجام نشده است.

دیماه ۹۸ شعبانی شهردار وقت مسجدسلیمان از روند پروژه پاکسازی و تسطیح تپه رانشی منطقه‌ نفتک که توسط ماشین آلات انجام گرفت بازدید بعمل آورد. اردیبهشت ۹۹ فرماندار مسجدسلیمان و جمعی از مدیران شهری از تپه رانشی نفتک  بازدید و از نزدیک با اهالی این منطقه گفتگو کردند.در این بازدید فرماندار مسجدسلیمان بر لزوم پیگیری و تسریع در شروع پروژه رفع خطر از ریزش این تپه تاکید کرد و اعلام داشت بزودی این کار آغاز خواهد شد. تیرماه ۹۹ فرماندار به همراه مدیرکل مدیریت بحران استان از نقاط حادثه خیز شهرستان از جمله تپه دوراهی بی بیان و مناطق اسیب دیده براثر زلزله بازدید نمودند.سرپرست شهرداری مسجدسلیمان طی این بازدید اظهار داشت : تپه رانشی نفتک سال گذشته ریزش و به بیش از ۲۵ خانه مسکونی مجاور آن آسیب وارد نمود که با تدبیر اداره کل مدیریت بحران استان مبلغی جهت اسکان موقت این خانوارها به شهرداری تزریق شد که البته ادامه و اتمام کار و دفع این خطر مستلزم تخصیص اعتبارات بیشتری به شهرداری مسجدسلیمان است. وی ادامه داد : طبق بررسی های انجام شده بیش از ۲۰ خانه مسکونی مجاور تپه دو راهی بی بیان نیز بعلت فرسایش این تپه و امکان خطربسیار باید هر چه زودتر تخلیه شوند.

علیرغم بازدیدهای مکرر مسئولین اما گزارش ها حاکی ست که جمعی از اهالی منطقه نفتک جنب تپه شهدا از ریزش کوه گلایه داشته و اعتراضاتی مبنی بر عدم توجه مسئولان ستادبحران و شهرداری نسبت به تعیین تکلیف و آواربرداری از ریزش این کوه داشته‌‌اند. طبق این گزارش که مردادماه ۹۹ منتشر شد ماشین آلات و دستگاه‌های راه‌سازی بدون حصول نتیجه مطلوب در حال خاتمه دادن به فعالیت خود بودند که ساکنین مانع از این امر شدند. یکی از اهالی منطقه نفتک نیز ضمن مخاطره آمیز خواندن وضعیت تپه رانشی نفتک افزود: برخی اهالی بدون تسهیلات بانکی و کمک های بلاعوض نسبت به ترمیم واحدهای مسکونی خود اقدام نمودند. وی افزود: بخش عمده ای از خاکبرداری باقی مانده و ایمن سازی منطقه نیز بایستی صورت گیرد. این شهروند خاطرنشان ساخت: در صورت عدم توجه به این مقوله با وقوع زمین لرزه و رانش احتمالی زمین یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد و خسارات زیادی به واحدهای مسکونی وارد می شود.

باید یادآور شد که در عمده بحران های طبیعی انجام اقدامات پیشگیرانه و دوراندیشی نقش مهمی در کاهش خسارات و آسیب های وارده خواهد داشت. از این رو انتظار می رود با توجه به آگاهی ستاد مدیریت بحران شهرستان از مشکلات موجود و مخاطرات احتمالی تپه رانشی نفتک و نمره یک اقدامات اجرایی برای ایمن سازی و خاکبرداری برنامه ریزی و انجام گردد.