بازدیدهای نمایشی و زخمی که دوباره سر باز کرد …
بازدیدهای نمایشی و زخمی که دوباره سر باز کرد …

شهر اولین ها// در هفته های اخیر دو سفر مهم به مقصد مسجدسلیمان انجام گرفت و شریعتمداری وزیر کار و زنگنه وزیر نفت در شهر اولین ها حضور یافتند و از برخی اماکن و پروژه های شهرستان بازدید نمودند. دو رویدادی که در سکوت خبری صورت گرفت و اصحاب رسانه و خبرنگاران نیز بصورت گزینشی […]

شهر اولین ها// در هفته های اخیر دو سفر مهم به مقصد مسجدسلیمان انجام گرفت و شریعتمداری وزیر کار و زنگنه وزیر نفت در شهر اولین ها حضور یافتند و از برخی اماکن و پروژه های شهرستان بازدید نمودند. دو رویدادی که در سکوت خبری صورت گرفت و اصحاب رسانه و خبرنگاران نیز بصورت گزینشی از حضور دو وزیر در مسجدسلیمان مطلع شدند. صرف نظر از تمامی این قضایا جای این پرسش در اذهان عمومی باقی مانده که مهمترین خروجی و مصوبات حضور دو تن از وزیران در سطح شهرستان چه بوده و کدامین مشکلات و چالش ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند؟ چه تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد؟

آن مرد با بالگرد آمد !؟

چگونگی حضور زنگنه وزیر نفت در مسجدسلیمان دو مسأله مهم را تحت الشعاع قرار داد که با توجه به آنان انبوه مشکلات حوزه های مختلف شهرستان را بیشتر نمایان ساخت. در روزی که آقای وزیر با بالگرد به شهر اولین ها سفر نمود جاده ناامن و خطر آفرین اهواز-مسجدسلیمان در کانون بی توجهی قرار گرفت و بهترین فرصت برای بیان مشکلات موجود این جاده و بازدید وزیر نفت از قتلگاه جاده ای مردم شهرستان به لطف مسئولین از دست رفت. از سویی دیگر تأخیر در تکمیل فرودگاه که حدود 7 سال از آغاز به کار عملیات اجرایی آن می گذرد موجب شد زنگنه با بالگرد در مسجدسلیمان حضور یابد و بهره برداری از فرودگاه همچنان به یک آرزوی محال برای مردم شهر اولین ها تبدیل شود.

وزیر نفت: تلاش های مهندس علی عسگر ظاهری در مجلس زبانزد است !؟

در حالی که اخیراً گزارشی از عملکرد نمایندگان خوزستان طی 6 ماه اخیر منتشر شده و علی عسکر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان هیچگونه فعالیتی در صحن نداشته است تعریف و تمجید وزیر نفت از تلاش های وی تعجب همگان را برانگیخت. بیژن زنگنه گفت: یکی از دلایلی که به مسجدسلیمان سفر کردم جدیت و پیگیری های مهندس ظاهری برای سفر به مسجدسلیمان بوده است و تلاش های وی در مجلس زبانزد است.  از طرفی باید گفت تعریف و تمجید وزیر نفت از نماینده مردم مسجدسلیمان با گمانه زنی ها برای استیضاح زنگنه توسط نمایندگان مجلس که چندی قبل کلید خورده نیز شاید آنچنان بی ارتباط نبوده است …

مصوبات و خروجی حضور دو وزیر در مسجدسلیمان چه بود؟

با بررسی اخبار منتشر شده از حضور دو وزیر دولت تدبیر و امید که اخیراً در مسجدسلیمان رقم خورده مصوبات و خروجی های مهمی را که بتواند گره از مشکلات و چالش های فزاینده شهر اولین ها بگشاید بصورت مبهم باقی مانده است. افزایش نرخ بیکاری در مسجدسلیمان که پیامدهای ناگوار اجتماعی و فرهنگی را طی سالهای اخیر در پی داشته یکی از مهمترین چالش های پیش روی شهر اولین هاست و انتظار می رفت در خصوص ارائه راهکارهای کارشناسی و عملیاتی در راستای اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری پیگیری هایی از طریق نماینده شهرستان و مدیران متبوع صورت می گرفت. علاوه بر این در خصوص نیروهای غیربومی جذب شده در پتروشیمی نیز شفافیت سازی می شد.

بازدید وزیر نفت از چشمه های نفتی و عکس یادگاری انداختن در کنار چاه شماره یک نیز قطعاً در مواجهه با حجم پروژه های نیمه کاره، بلاتکلیف و تعطیل نفتی نیز بیشتر به یک شوی رسانه ای شباهت داشته است. بلاتکلیفی پروژه هایی از قبیل مسیل آبهای سطحی (دره سبز) و مجموعه ورزشی نفتون (استخر)، مشکلات مالی عدیده تیم فوتبال نفت که بارها تمرینات تیم را به تعطیلی و اعتصاب کشانید و عدم بهره برداری از پروژه پارک موزه بی بیان و نمره یک تنها چند مورد از فعالیت های حوزه نفت و گاز مسجدسلیمان بوده که انتظار می رفت مسئولین امر با تدوین و ارائه بسته پیشنهادی به آقای وزیر گام مهمی در جهت حل مشکلات و موانع موجود بردارند. با این وجود گویا وزیری که زمزمه های استیضاح و حتی استعفایش به گوش می رسد شاید آنچنان هم که می بایست حضورش در زادگاه نفت تأثیرگذار نبوده است.

رویکرد آقای نماینده در مواجهه با مطالبات مردم چه بوده است؟

اگرچه وظایف اولیه نمایندگان مجلس فراتر از مسائل جزئی حوزه انتخابیه و در سطح قانونگذاری، نظارت بر تشکیل دولت، رای اعتماد به وزیران و نظارت بر اجرای قوانین توسط دولت است، اما انتظار می رفت نماینده مردم مسجدسلیمان همانگونه که حساسیت بالایی در عزل و نصب مدیران و برخی مسائل ریز و درشت حوزه انتخابیه داشته است بخشی از نگاه خود را به مطالبات حداقلی شهروندان معطوف می ساخت.

شاید حضور علی عسکر ظاهری در کمیسیون انرژی مجلس که در سه سال اخیر اتفاق افتاده می توانست بخشی از روند توسعه پایدار شهرستان را رقم بزند. از طرفی وی از جمله نمایندگانی بود طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس را امضا نکرد و این موضوع بیانگر اینست که برخی نمایندگان ما اعتقادی به شفافیت آراء ندارند. طرحی که مولفه هایی مثل مشارکت در رای گیری های صحن و حضور و غیاب صحن و کمیسیون و… را منعکس می کند، از این رو باید گفت در آستانه چهارمین سال حضور علی عسکر ظاهری در مجلس بعنوان نماینده مردم مسجدسلیمان، همچنان شهر اولین ها با مشکلات عدیده ای روبروست که علاوه بر پروژه های تعطیل و بلاتکلیف، افزایش نرخ بیکاری و آسیب های اجتماعی، عدم تحقق وعده ها و برنامه های انتخاباتی به نظر می رسد که بازدیدهای نمایشی وزرا و مدیران کشوری نیز برای مسجدسلیمان گره گشا نخواهد بود. با تمام این تفاسیر امیدواریم تا در صورت تحقق برنامه حضور وزرا یا مدیران ملی در شهر اولین ها، بازدیدها به شکلی هدفمند و اخذ مصوبات و خروجی مطلوب در جهت برون رفت پایتخت نفتی خاورمیانه از شرایط موجود صورت پذیرد.