“بایدها” و “نبایدهای” زیباسازی شهری مسجدسلیمان در آستانه نوروز
“بایدها” و “نبایدهای” زیباسازی شهری مسجدسلیمان در آستانه نوروز

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: روزهای انتهایی سال نیز سپری می شود و کم کم به نوروز نزدیک می شویم و در حالی که در اکثر شهرستان ها رنگ و بوی بهاری و نوروزی تقریباً احساس می شود، در مسجدسلیمان گویا هنوز اقدامی در اینخصوص صورت نپذیرفته است؛ و البته حتی در صورت نصب المان […]

شهر اولین ها// ایمان کاهکش: روزهای انتهایی سال نیز سپری می شود و کم کم به نوروز نزدیک می شویم و در حالی که در اکثر شهرستان ها رنگ و بوی بهاری و نوروزی تقریباً احساس می شود، در مسجدسلیمان گویا هنوز اقدامی در اینخصوص صورت نپذیرفته است؛ و البته حتی در صورت نصب المان های نوروزی در چند نقطه شهر و صرف هزینه های فصلی از این قبیل باز هم مشکلات عدیده شهرسازی به قوت خود باقی خواهد ماند.

همه ساله و در آستانه نوروز اقدامات و طرح هایی از جانب شهرداری در راستای زیباسازی فضای شهری صورت می پذیرد که در جلب گردشگران و رضایتمندی مسافرین نوروزی تأثیربسزایی دارد. در شهرستان مسجدسلیمان نیز طی سالهای گذشته تا حدودی می توان گفت که این طرح ها با نصب چند المان نوروزی از قبیل سفره هفت سین و نماد حیوان سال در میدان ورودی شهر و پارک پنج بنگله و … اجرا شده اند.این طرح احتمالاً در روزهای پیش رو نیز عملی خواهد شد اما موضوعی که در شهر اولین ها همچنان آزاردهنده جلوه می دهند مسائل ریز و درشتی است که در اکثر مناطق و محلات شهر به چشم می خورد و بر نازیبایی و نارسایی های شهری افزوده است. از طرفی باید گفت که اقداماتی از قبیل نصب گلدان و صندلی های سنگی در برخی پارک ها و معابر جانمایی شده و مشابه آن نیز فعالیتهایی در راستای زیباسازی نوروزی شهر صورت پذیرفته اما آنگونه که می بایست مورد اقبال عمومی قرار نگرفته است.

عدم توجه به زیباسازی دیوارها و معابر شهری، پارک و بوستان هایی که در فضای آن ها هیچگونه تغییری متناسب با نوروز ایجاد نشده، سطل های زباله مستعمل و وضعیت بغرنج پسماند شهری و گودهای زباله در سطح شهر، نخاله های کناره ای خیابان مناطق متعدد از قبیل چهاربیشه، نفتک ، بالاتر از چاه شماره یک و … ، موج های آسفالت خیابان ها و نشست بلوار در منطقه دره اشکفت که از شریان های اصلی شهر بشمار می رود و بسیاری موارد دیگر را می توان اشاره کرد که مدتهاست توسط مسئولین و نهادهای ذیربط بویژه شهرداری چاره اندیشی نشده اند.

بدون شک باید گفت که برخی شهرها خود دارای زیبایی هستند و با اندکی هزینه می توان بر زیبایی آن افزود. شهری که ورودی زیبایی داشته و محور دعوت کنندگی زیبایی داشته باشد. شهری که میدان اصلی زیبایی دارا باشد و شریان هایی که از این میدان اصلی توزیع شوند و به نقاط مختلفی ختم شوند؛ قطعاً علاوه بر خرسندی شهروندان و افزایش انگیزه به آنان ، به چشم تازه واردها و مسافرین نوروزی هم خوشایند خواهد بود. شهری که با فعالیت های اقتصادی نازیبایی همچون صافکاری و تعویض روغنی ها و … در معابر اصلی منتهی به اماکن پرتردد همچون پارک ها بدنه های زشت و فعالیتهای ناپایدار و ناسازگار با روح شهری را تزیین نموده اند برای شهر اولین ها زیبنده نیست.

از اینرو انتظار می رود تا شهرداری مسجدسلیمان با بهره گیری از ظرفیت های انسانی و امکانات موجود خود و همچنین توانمندی نخبگان حوزه زیباسازی شهر و پتانسیل نقاط مختلف شهر، طی روزهای پیش رو در خصوص زیباسازی شهر اولین ها اقدامات مناسبی را تدوین و اجرا نماید.