بحران توفان و سیلاب در اندیکا، مدیریت جهادی می خواهد
بحران توفان و سیلاب در اندیکا، مدیریت جهادی می خواهد

شهر اولین ها// خبر کوتاه اما بسیار تأسف بار بود؛ توفان و سیلاب در اندیکا جان یکی از امدادگران را گرفت و ۳ امدادگر دیگر اورژانس را تا یک‌قدمی مرگ برد. اتفاقی که طی ماههای اخیر برای چندمین بار رخ داد و توفان، بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب خسارات زیادی را به مناطق […]

شهر اولین ها// خبر کوتاه اما بسیار تأسف بار بود؛ توفان و سیلاب در اندیکا جان یکی از امدادگران را گرفت و ۳ امدادگر دیگر اورژانس را تا یک‌قدمی مرگ برد. اتفاقی که طی ماههای اخیر برای چندمین بار رخ داد و توفان، بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب خسارات زیادی را به مناطق مختلف شهرستان اندیکا وارد نمود. با این حال رویکرد مدیران منطقه به این بحران طبیعی بایستی به گونه ای باشد تا ضمن پیشگیری از حوادث مشابه احتمالی در آینده، خسارات وارد شده نیز تا حدودی ترمیم و برطرف گردند.

به گزارش شهر اولین ها،حادثه جان باختن امدادگر جوان در بارندگی های اخیر شهرستان اندیکا موجب گردید تا بار دیگر نام این شهرستان مظلوم و محروم در سرخط خبرگزاری های کشور قرار گیرد. در کنار این موضوع، مسدود شدن راه ارتباطی میان روستاها،قطعی برق در روستاها، کمبود آب در برخی روستاها، نبود بیمارستان، آتش سوزی جنگل ها و مراتع و بسیاری بحران های دیگر که طی چند سال اخیر دامنگیر مردم اندیکا گردیده موجب بروز خسارات جبران ناپذیری در نقاط متعدد این شده است. از سویی دیگر بازخوانی جزییات غرق شدن امدادگر در عملیات نجات نشان می دهد که شهرستان اندیکا آنچنان که می بایست آمادگی مقابله با بحران های طبیعی مستمر را دارا نیست.

سعیدی پور سرپرست فرمانداری اندیکا با بیان این مطلب که سیلاب و توفان روز پنجشنبه بیش از ۱۳۶ میلیارد ریال به بخش های مختلف زیرساختی و خدماتی این شهرستان خسارت وارد کرد،اظهار داشت: عمده این خسارت ها در حوزه راه های اصلی،راه های روستایی و عشایری،شبکه برق و مخابرات گزارش شده است. ضمن اینکه برخی از جاده های روستایی و عشایری این شهرستان همچنان مسدود است که کار بازگشایی آنها در دستور کار قرار دارد. وی افزود: بارندگی سیل آسای ۲ روز گذشته باعث شد برق و شبکه مخابرات بخش چلو از توابع شهرستان اندیکا به دلیل سقوط چند تیر برق به طور کامل قطع شود.مسیر تردد برخی روستاها نیز مسدود شده و جاده اندیکا – شهرکرد نیز برای ساعاتی روز پنجشنبه مسدود بود.

با این حال و در بحبوحه بحران طبیعی حاکم در منطقه اندیکا، ظاهری نماینده مردم شهرستان بهمراه جمعی از مدیران استانی و شهرستان در همایش فرهنگی هنری نوای ایل حضور داشت. هر چند که پرداختن به برنامه های فرهنگی و ارتقاء این سطح از امور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، اما انتظار بیشتری می رود تا نماینده مردم شهرستان با پیگیری جدی خود درصدد اقدام و عمل در راستای محرومیت زدایی و رفع موانع و مشکلات توسعه اندیکا باشد. اگر چه وی اوایل تابستان از جذب اعتبار شش میلیارد تومانی برای توسعه روستاهای فاقد دهیاری اندیکا و آغاز به کار بالغ بر ۴۰ پروژه عمرانی در مناطق مختلف این شهرستان برای توسعه روستاها خبر داد. اما به نظر می رسد که بایستی پیگیری و نظارت کارشناسی و تخصصی بر حسن انجام پروژه های مورد اشاره و صرف اعتبارات جذب شده در حوزه های متعدد به شکلی مطلوب تر انجام گیرد.

علاوه بر این پاییز سال ۹۴ پروژه اجرای هلی پورت امدادی (محل فرود بالگرد ) به همت انجمن های مردم نهاد مسجدسلیمان در شهرستان اندیکا و منطقه حفاظت شده شیمبار کلید خورد. پروژه ای که می توانست با بهره برداری بهینه به یکی از دستاوردهای مدیریت بحران منطقه منجر شود. ضمن اینکه ایجاد پایگاهی با عنوان ” مرکز مدیریت بحران در مسجدسلیمان ” که پیش از این در همین پایگاه خبری به آن اشاره گردید، مستلزم بررسی دقیق و کارشناسانه در جهت تأمین امکانات مورد نیاز و آموزش نیروی انسانی توانمند می باشد، می تواند به نحوی مطلوب و با محوریت دانایی که همانا ترکیبی از علم و هنر و عمل بوده مدیریت بحران و سوانح طبیعی را انجام دهد. از این رو امیدواریم تا ضمن تلاش مضاعف توام با مدیریت جهادی مشکلات و نارسایی های موجود برطرف گردیده و توسعه پایدار منطقه اندیکا را شاهد باشیم.