برگزاری جشن «گرگیعان» در شهرهای مختلف خوزستان
برگزاری جشن «گرگیعان» در شهرهای مختلف خوزستان
کودکان در بسیاری از شهرهای خوزستان شامگاه شنبه بعد از اذان و افطار به کوچه‌ها رفته و جشنی قدیمی با عنوان «گرگیعان» را برگزار کردند.

همزمان با نیمه ماه رمضان و سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) جشن گرگیعان با حضور مداح های عرب و گروه نمایش محلی در خرمشهر برگزار می شود.

این جشن سنتی و مذهبی که از دیرباز در میان استان های جنوبی کشور به ویژه مردم عرب رواج داشته قرار است ساعت ۲۱ امشب در شبتان مسجد جامع خرمشهر برپا شود.

از شب گذشته افزون بر برگزاری جشنی به این مناسبت در آبادان ، کودکان آبادان و خرمشهری با رفتن به خانه ی همسایه های خود به سنت قدیمی از آن ها برای ولادت اولین نوه ی پیامبر هدیه هایی با عنوان چشم روشنی گرفتند.

همچنین رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کارون گفت: آیین سنتی و مذهبی گرگیعان در روستای گردشگری علوه این شهرستان با شور و شادی کودکان و با استقبال مردم در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع ) برگزار شد.

احمد یوسفی نهاد با اشاره به برگزاری جشن گرگیعان دراکثر نقاط شهرستان کارون افزود: گرگیعان نام یک آیین سنتی و کهن بین مردم عرب خوزستان است که ریشه تاریخی دارد و هر ساله با فرا رسیدن پانزدهم رمضان و همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) با شور و حال خاصی با حضور کودکان و نوجوانان در کوچه ها و محله ها برگزار می شود.

وی افزود: در روایات نقل شده به دلیل شادی پیامبر اکرم (ص) از تولد اولین نوه اش، کودکان و نوجوانان به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) درب خانه پیامبر را برای دریافت خرما و شیرینی می زدند و این آیین کم کم بین مسلمانان رواج پیدا کرد.

یوسفی نهاد با اشاره به این که این آیین به عنوان میراث معنوی مردم عرب اهواز در فهرست آثار ملی ثبت شده است بیان کرد: برای حفظ این میراث و پاسداشت این سنت کهن هر سال کودکان و نوجوانان به صورت  گروهی با رفتن به محله ها و  پوشیدن لباس محلی و در دست داشتن کیسه برای گرفتن شیرینی و هدیه درب خانه ها را می زنند و با خواندن شعر و ابراز شادی از صاحب آن خانه عیدی می گیرند.  

آئین گرگیعان سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث معنوی مردم عرب ایران به ثبت رسید؛ این آئین در بوشهر و هرمزگان با عنوان گرنگشو یا گره‌گشو، گرنگشو، قرقاعو و… شناخته می‌شود.