برگزاری کارگاه آموزشی به مناسبت روز جهانی حیوانات در شهر گوریه + تصاویر
برگزاری کارگاه آموزشی به مناسبت روز جهانی حیوانات در شهر گوریه + تصاویر

یک دوره کارگاه آموزشی به مناسبت روز جهانی حیوانات در شهر گوریه برگزار گردید. در این دوره آموزشی که به همت شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان و با حضور تنی چند مسئولین شهر گوریه و جمعی از انجمن های مردم نهاد استان برگزار گردید علاوه بر ارائه مباحث و نکاتی در ارتباط با […]

یک دوره کارگاه آموزشی به مناسبت روز جهانی حیوانات در شهر گوریه برگزار گردید. در این دوره آموزشی که به همت شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان و با حضور تنی چند مسئولین شهر گوریه و جمعی از انجمن های مردم نهاد استان برگزار گردید علاوه بر ارائه مباحث و نکاتی در ارتباط با روز جهانی حیوانات و وضعیت زندگی حیوانات به منظور بهبود استانداردهای رفاهی زندگی آنان، در خصوص مسائل و چالش های محیط زیستی منطقه نیز به بحث و تبادل نظر پرداخته شد.

در ابتدای این برنامه سمیه دلفیه مدیر انجمن حامیان طبیعت شعیبیه ضمن عرض خیرمقدم به شرکت کنندگان در برنامه ابراز امیدواری نمود تا در آینده ای نزدیک مشارکت بیشتر انجمن های مردم نهاد را در همایش ها و کارگاههای آموزشی شاهد باشیم.

در ادامه عادل دلفیه شهردار گوریه اشاره به تاریخچه شهر گوریه اظهار داشت: کمبود سرانه فضای سبز و محدودیت آبیاری برای شهر از جمله مشکلات پیش روی شهر به شمار می روند و علیرغم وجود صنایعی از جمله کشت و صنعت امام خمینی و چند شرکت دیگر در حاشیه گوریه تاکنون حق آلایندگی به  شهر تعلق نگرفته است. دلفیه همچنین با بیان این مطلب که شهرداری به تنهایی نمی تواند اجرا و توسعه فضای سبز را صورت دهد آمادگی شهرداری را جهت همکاری و مشارکت با انجمن های مردم نهاد جهت انجام برنامه های مشترک در حوزه محیط زیست و فضای سبز اعلام داشت.

کهزاد جعفری مسئول روابط عمومی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی خوزستان نیز ضمن قدردانی از سمیه دلفیه مدیر انجمن حامیان طبیعت شعیبیه و دیگر مسئولین در میزبانی از برنامه خاطرنشان ساخت: طی ماههای اخیر مشارکت مردمی در ایجاد تشکل های محیط زیستی در مناطق کمتر برخوردار به شکل قابل توجهی رشد یافته و امیدواریم این اقدامات ضمن ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست، در فراگیری بیشتر مشارکت در برنامه های محیط زیستی در مناطق مختلف استان تأثیربسزایی داشته باشد. وی همچنین ضمن اعلام حمایت شورای هماهنگی از تشکل های نوپا در راستای افزایش سطح دانش سازمانی و تدوین برنامه های پیش رو ابراز امیدواری نمود که نوع نگرش مسئولین در مشارکت آن ها با تشکل های مردمی به شکل مطلوبی تغییر یابد.
قاسم سلیمی عضو شورای هماهنگی و مدیر انجمن حامیان طبیعت گتوند نیز گفت: آبادی شهر بایستی توسطخود مردم انجام پذیرد و ایجاد تشکل های مردمی می تواند ضمن جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه برنامه های موثری در حوزه های مختلف بویژه محیط زیست سازماندهی کند. وی همچنین ضمن اشاره به حاصلخیزی خاک منطقه و فراهم بودن شرایط آبیاری افزود: کمتر منطقه ای را می توان یافت که از نظر کیفی دارای آب و خاک مطلوبی باشند و این موضوع از جمله نقاط قوت منطقه جهت توسعه کشاورزی و فضای سبز به شمار می رود.

در ادامه شبنم قنواتی مسئول کارگروه های تخصصی شورای هماهنگی و مدیر انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان نیز با اشاره به برداشت سبز و آتش سوزی مزارع که موجب از بین رفتن لانه پرندگان و ایجاد آلودگی می شود گفت: پیگیری حقوقی مواردی از این قبیل توسط سمن ها طبق ماده 66 آیین دادرسی محفوظ خواهد بود و شورای هماهنگی نیز آمادگی خود را جهت ورود به مسائل محیط زیستی منطقه اعلام می دارد. وی همچنین به کمبود سرانه فضای سبز اشاره داشت و همت بیشتر انجمن ها در این زمینه را خواستار شد. علاوه بر این انجمن ها در زمینه ترویج فرهنگ عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف، جمع آوری درب بطری و تهیه ویلچر برای نیازمندان، اجرای طرح تعویض کاغذ باطله با گل و گیاه و مواردی از این قبیل می توانند برنامه های خوبی را سازماندهی و اجرا نمایند.
مجید بهداری دیگر عضو شورای هماهنگی و مدیر انجمن طبیعت دوستان سبز و زیبا نیز ضمن اعلام آمدگی انجمن های محیط زیستی شوشتر جهت انجام برنامه های مشترک با تشکل های مردمی گوریه و شعیبیه افزود: انسجام و همگرایی بیشتر انجمن ها و تداوم آن با انجام برنامه هایی با محوریت محیط زیست صورت خواهد گرفت و این مقوله در ماههای آتی نیز ادامه خواهد داشت. در ادامه برنامه تنی چند از شهروندان گوریه و کشاورزان نیز به بیان مشکلات و چالش های پیش رو در پرداختند.

همچنین در این برنامه کارگاه آموزشی به مناسبت روز حیوانات با تدریس دکتر بخشنده در خصوص گونه های مختلف حیات وحش، وضعیت زندگی حیوانات به منظور بهبود استانداردهای رفاهی زندگی آنان و دیگر موارد مرتبط برگزار گردید.

لازم به ذکر است این کارگاه آموزشی با حضور انجمن های حامیان طبیعت شعیبیه، هواداران کارون زلال، طبیعت دوست سبز و زیبا، حامیان طبیعت گتوند، دیده بان جلگه سبز خوزستان، نجات طبیعت زاگرس ایذه، آوای طبیعت کارون، انجمن حیات وحش، احیاگران طبیعت خوزستان و تنی چند از فعالین محیط زیست خوزستان برگزار گردید.