بهترین نوع نان برای مصرف خانوارها،نان سبوس دار است
بهترین نوع نان برای مصرف خانوارها،نان سبوس دار است

سایت خبری شهر اولین ها// مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: یک واحد از گروه نان و غلات برابر با یک کف دست نان ضخیم مانند نان بربری، سنگک و تافتون است و برابر با ۸۰ کیلوکالری انرژی است، ولی این میزان کالری در مورد نان‌های لواش متفاوت است. هر ۴ کف دست […]

سایت خبری شهر اولین ها// مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: یک واحد از گروه نان و غلات برابر با یک کف دست نان ضخیم مانند نان بربری، سنگک و تافتون است و برابر با ۸۰ کیلوکالری انرژی است، ولی این میزان کالری در مورد نان‌های لواش متفاوت است. هر ۴ کف دست از نان‌های لواش برابر با یک واحد و ۸۰ کیلوکالری انرژی است.

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها،مهنوش صاحبدل اظهار کرد: نان‌های سنگک، بربری، تافتون و لواش مرسوم​ترین نان‌های مورد استفاده در ایران است ولی بهترین نوع نان برای مصرف خانواده​ها، نان سبوس​دار است که ویتامین​های بیشتری را با مصرف آن دریافت می​کنیم.

وی افزود: بهترین نوع نان، نان سبوس​دار است اما نان سبوس​داری که سبوس آن همراه با آرد باشد. گاه در نانوایی‌ها در هنگام پخت، سبوس به نان افزوده می‌شود و در این حالت، سبوس تاثیری که باید در جذب ویتامین‌های مربوطه داشته باشد را نخواهد داشت.

صاحبدل عنوان کرد: نان سبوس​دار نسبت به نان سفید به طور میانگین دو برابر ویتامین و مواد معدنی و مواد فیبری دارد. همچنین فیبر موجود در نان سبوس​دار، برای رفع گرفتگی روده و یبوست مفید است.

این کارشناس تغذیه با بیان این که نان​های فانتزی تنها تامین کننده کالری هستند و ارزش تغذیه​ای واقعی ندارد، ادامه داد: نان​های فانتزی به دلیل فرایند سبوس​گیری بالا، تنها چاق​کننده هستند و ارزش غذایی این نان‌ها  برای کسانی مناسب است که درصدد اضافه کردن وزن هستند.

وی گفت: نان‌های فانتزی از نظر فیبر غذایی نیز ارزشی ندارند؛ هر چند باید توجه داشت که نان​های مصرفی ما نیز به دلیل میزان سبوس​گیری بالایی که دارند، شبیه نان فانتزی شده​اند.

صاحبدل عنوان کرد: با این حال، به دلیل آمار بالای کم​خونی در کشور و در جهت مقابله با این معضل، اکنون آرد استفاده شده در نانوایی​ها با آهن و اسیدفولیک غنی می​شوند و در آینده ویتامین دی نیز به آرد مصرفی نانوایی‌های کشور افزوده خواهد شد.

مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان این که میانگین میزان نان مصرفی در روز برای گروه‌های سنی متفاوت است، اظهار کرد: مقدار توصیه‌شده مصرف روزانه نان برای هر فرد بالغ، ۳۱۰ گرم است ولی بهتر است با توجه به سن، میزان نان مصرفی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در گروه سنی ۲ تا ۳ سال، دختران و پسران ۵۰ گرم و ۴ تا ۵ ساله‌ها نیز ۶۰ گرم نان روزانه توصیه شده است. در گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال دختران و پسران روزانه ۱۱۰ گرم نان بخورند. در میان ۱۲ تا ۱۷ ساله‌ها، پسران روزانه ۳۵۰ و دختران ۲۷۰ گرم و در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال پسران روزانه ۳۴۰ و دختران ۲۴۰ گرم نان مصرف کنند.

صاحبدل افزود: در ۶۰ تا۳۰ ساله‌ها، بهتر است مردان روزانه ۳۴۰ و زنان روزانه ۲۱۰ گرم و در سن بالای ۶۰ سال نیز مردان روزانه ۲۲۰ و زنان ۱۵۰ گرم نان بخورند.

مرجع:خوزنیوز