تجمع فعالین محیط زیست در اعتراض به عدم تأمین حقابه هورالعظیم +تصاویر
تجمع فعالین محیط زیست در اعتراض به عدم تأمین حقابه هورالعظیم +تصاویر

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان: حقابه تالاب هورالعظیم تامین نمی‌شود / نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان: وزارت نیرو فوراً برای تامین حقابه هورالعظیم اقدام کند

عصر اولین ها// جمعی از فعالین محیط زیست با تجمع درب سازمان آب و برق خوزستان خواستار تأمین حقابه محیط زیستی هورالعظیم شده اند. تجمع کنندگان ضمن اعلام نارضایتی نسبت به وضعیت بحرانی هورالعظیم توجه جدی مسئولین را به این تالاب ارزشمند بعنوان زیستگاه اصلی ماهی های بومی، گاومیش‌ها و امرار معاش روستاییان منطقه را خواستار شدند.

به گزارش عصر اولین ها،جمعی از فعالین محیط زیست با تجمع درب سازمان آب و برق خوزستان خواستار تأمین حقابه محیط زیستی هورالعظیم شده اند. تجمع کنندگان ضمن اعلام نارضایتی نسبت به وضعیت بحرانی هورالعظیم توجه جدی مسئولین را به این تالاب ارزشمند بعنوان زیستگاه اصلی ماهی های بومی، گاومیش‌ها و امرار معاش روستاییان منطقه را خواستار شدند. آنان با در دست داشتن پلاکاردهایی با عناوینی همچون : “حقابه محیط زیستی هورالعظیم را تأمین کنید” ، “تالاب های خوزستان تشنه اند” ، “هورالعظیم را دریابید”، “هورالعظیم کولر آبی ایران” و … اعتراض خود را نسبت به وضعیت کنونی تالاب هورالعظیم بیان داشتند.

شبنم قنواتی زاده یکی از فعالین محیط زیست استان خوزستان ضمن انتقاد از این عمل اشتباه وزارت نیرو و‌اینکه حدس هایی زده می شود که ممکن است این‌ رهایی آبی که صورت گرفته به صورت مقطعی و برای ساکت کردن اعتراضات عمومی باشد این‌ تجمع صورت گرفت. وی افزود: قطع حقابه تالاب هور العظیم علاوه بر به نابودی ابزیان و به خطر انداخت بقیه موجودات باعث افزایش گردو غبار ناشی از خشکی زمین تالاب میشود که عوارض آن ممکن‌است‌تمامی استان و حتی استان‌های همجوار رو در بر بگیرد.

 

روز گذشته نیز نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: وزارت نیرو پیش از وقوع فاجعه زیست محیطی فورا نسبت به تامین حقابه هورالعظیم اقدام کند. آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص پیش بینی چنین وضعیتی دو سال پیش در جلسه‌ای با حضور وزیر اطلاعات به وزیر نیرو پیرامون تجدید نظر در سیاست‌های آبی و تامین حقابه دائمی هورالعظیم و نیز به وزیر نفت در خصوص جلوگیری از اقدامات مخرب شرکت های نفتی و خشکاندن تالاب برای استخراج نفت تذکر دادیم و به معاون رییس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست خواستیم تا به وظایف خود در قبال فجایع زیست محیطی در خوزستان عمل کند.

وی افزود: وزارت نیرو باید پیش از وقوع فجایع زیست محیطی فورا نسبت به رهاسازی آب از سدهای بالادست و تامین حقابه هورالعظیم اقدام کند به هر حال شخص وزیر نفت و همچنین رئیس سازمان محیط زیست نباید بگونه‌ای عمل کنند که دولت و کشور را در برابر مطالبات و پرسش‌های نهادهای جهانی خلع سلاح کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص وضعیت تامین حقابه افزود: حقابه تالاب هورالعظیم بر اساس نیاز آبی تالاب تامین نمی‌شود و برای حل این مشکل اداره کل حفاظت محیط زیست جلسات و نشست‌های زیادی با مسئولین سازمان آبوبرق خوزستان داشته و مقرر شده به شیوه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت شود که رسیدن آب به تالاب هورالعظیم تضمین گردد و در این فصل در چندین نوبت به صورت موجی آب رهاسازی شود تا آب به تالاب برسد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به خشکسالی بیان کرد: امسال به لحاظ آبی سال خوبی پیش رو نداریم و آب موجود و قابل برنامه‌ریزی در مخزن دریاچه سد کرخه که به عنوان تامین کننده آب تالاب هورالعظیم می‌باشد شرایط مناسبی ندارد.