تخریب مجسمه سردار اسعد بختیاری به دست افراد خودسر! +فیلم
تخریب مجسمه سردار اسعد بختیاری به دست افراد خودسر! +فیلم

سایت خبری شهر اولین ها// مجسمه حاج علیقلی خان معروف به سردار اسعد بختیاری، یکی از فاتحان تهران در انقلاب مشروطه در شهر جونقان (از توابع شهرستان فارسان-چهارمحال و بختیاری) تخریب شد. به گزاش سایت خبری شهر اولین ها به نقل از تابناک ، پیش از ظهر امروز، چند فرد خودسر با حمله به قلعه […]

سایت خبری شهر اولین ها// مجسمه حاج علیقلی خان معروف به سردار اسعد بختیاری، یکی از فاتحان تهران در انقلاب مشروطه در شهر جونقان (از توابع شهرستان فارسان-چهارمحال و بختیاری) تخریب شد.

به گزاش سایت خبری شهر اولین ها به نقل از تابناک ، پیش از ظهر امروز، چند فرد خودسر با حمله به قلعه سردار اسعد، یکی از پیشتازان جنبش مشروطه خواهی ایران، مجسمه این قهرمان ایرانی را با تیشه تخریب کردند. این در حالی است که قرار بود این قلعه در روزهای آتی، به مناسبت هفته میراث فرهنگی تحت عنوان «موزه مشروطیت» افتتاح شود.

آن گونه که منابع آگاه خبر می‌دهند، حمله کنندگان با پاشیدن نمک به صورت نگهبانان قلعه، وارد محوطه این اثر تاریخی شدند و سپس در اقدامی تحریک برانگیز، با تیشه به جان مجسمه سردار مشروطه افتاده و پس از تخریب آن، از محل گریختند؛ بی‌آنکه نشانی از ایشان بر جای بماند!

این اتفاق که در فاصله کوتاهی از انتقاد یکی از مسئولان استان از ساخت مجسمه سردار اسعد و نامگذاری قلعه وی به نام موزه مشروطه رخ داد، موجب جریحه دار شدن جمعی از مردم منطقه شده و بر این اساس، امید می‌رود عاملان آن شناسایی شده و با ایشان برخورد شود.

گفتنی است، قلعه سردار اسعد بختیاری یا قلعه مشروطه، مربوط به دوران قارجار در شهر جونقان، به تاریج پنجم دی ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۴۸ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده و نامگذاری آن به عنوان موزه مشروطه، در شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب رسیده است.

انقلاب مشروطه، بخشی از تاریخ معاصر ایران است که قوم بختیاری نیز در آن نقش آفرینی کرده‌اند و بخشی از سرآغاز قیام علیه استبداد قاجار، از دامنه کوه‌های بختیاری رخ داده است. کتیبه‌های پیرغار در روستای ده چشمه و قلعه سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان، مهم‌ترین آثار به جای مانده از انقلاب مشروطه است.

انقلاب مشروطه در دوره مظفرالدین شاه قاجار و سپس در دوره محمدعلی شاه قاجار، برای تبدیل حکومت استبدادی به حکومت مشروطه رخ داد که در ‌‌نهایت به تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی ایران انجامید.

تکمیلی:

در پی انتشار این خبر، فیلمی از چگونگی تخریب مجسمه سردار اسعد در فضایی منتشر شده که حکایت از حضور مامور انتظامی در محل و انفعال وی دارد؛ اتفاقی عجیب که بر ابهامات تخریب این مجسمه می‌افزاید و ناشناس بودن عوامل تخریب را در هاله ای از ابهام می‌پیچد!