تدبیر مسئولان برای برگزار نشدن تجمع‌های چند هزار نفری در خوزستان؛ تقریباً هیچ!
تدبیر مسئولان برای برگزار نشدن تجمع‌های چند هزار نفری در خوزستان؛ تقریباً هیچ!

عصر اولین ها// شهرهای خوزستان در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد و مدافعان سلامت جهادگونه پای مقابله با کرونا ایستادند ولی مرتب در گوشه ای از استان شاهد تجمعات چند هزار نفری بدون رعایت پروتکل‌ها هستیم. کرونا، این ویروس منحوس رفته رفته در حال ۱۴ ماهه شدن است و در این ۱۴ ماه گذشته صدرصد […]

عصر اولین ها// شهرهای خوزستان در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد و مدافعان سلامت جهادگونه پای مقابله با کرونا ایستادند ولی مرتب در گوشه ای از استان شاهد تجمعات چند هزار نفری بدون رعایت پروتکل‌ها هستیم.

کرونا، این ویروس منحوس رفته رفته در حال ۱۴ ماهه شدن است و در این ۱۴ ماه گذشته صدرصد زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده است. جامعه بشری ناخواسته و به اجبار، این ویروس را که در کل جهان کمتر از ۵ گرم است، پذیرفتند.

سیاست مقاومت در برابر کرونا و ایستادگی در برابر ضوابط بهداشتی امری شکست خورده و بلااثر است و تنها باید شیوه زندگی با کرونا را آموخت و تا رسیدن درمان قطعی، با این ویروس سیاست مدارا را پیش گرفت

در زندگی آمیخته با کرونا چاره ای جز تمکین به ضوابط کرونایی و سر نهادن به پروتکل‌های بهداشتی نیست و گرنه این ویروسی است که هر روز به چهره‌ای در می‌آیید و با احد الناسی شوخی نداشته و پیر و جوان و ورزشکار و سیاست مدار سرش نمی‌شود.

ماسک و دوری گزینی اجتماعی نخستن ضوابط زندگی با کرونا است و جهان امروز قبول کرده که باید زندگی با ماسک را تجربه کند و ماسک، این کالای بهداشتی را لاجرا باید به همراه داشته باشد و گرنه سر و کارش با تخت و بیمارستان و در نهایت کرام الکاتبین است.

یکی از قواعد زندگی با کرونا تا رسیدن واکسن، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از اجتماعات شلوغ و دورهمی های درهم است که در آنها ضوابط کرونایی به هیچ پنداشته می‌شود. در ۱۴ ماه گذشته چه بسیار اجتماعاتی که در قرون گذشته  متوقف نشده بودند و در شرایط جنگ و قحطی جاری بودند، در یکسال گذشته کرکره‌شان پایین آمد و یا تعطیل شدند و یا به شکل جدید و منطبق با کرونا برگزار شد.

با این اوصاف و شرایط کرونایی، روزی نیست وزیر بهداشت همگان را به رعایت ضوابط بهداشتی دعوت کند و با اشک و آه و التماس مردم را به احترام نهادن به ضوابط دعوت کند و از حضور در مراسم‌ها و تجمعات عزا و عروسی منع کند.

مراسمات بویژه عزا و تششیع در فولکلور خوزستان اندکی متفاوت از سایر استان‌ها بوده و جایگاه و قدر و منزلت اجتماعی متفاوتی دارد. در این روزها که مراسمات عزا بواسطه فوتی‌های ناشی از کرونا بازار پررونقی دارد، در فرهنگ عمومی بسیار اهمیت اجتماعی دارد و اگر این مراسم مربوط به یکی از بزرگان و سران طوایف و شیوخ باشد، حکم حیثیتی به خود گرفته و شرکت نیافتن در آن چه با کرونا چه بی کرونا خلاف آداب است.

تجمع همراه با کرونا در سایه بی تدبیری 

همین دیروز بود که خبر فوت یکی از اهالی خرمشهر و تجمع چند  صد نفری در این شهر و تیراندازی دسته جمعی در آن خبر اول رسانه های کشوری شد و پابند همین تجمع و کمتر از دو هفته دوباره روند ابتلا به کرونا شیب صعودی به خود گرفت و وضعیت خرمشهر را دوباره قرمز کرد.

هر چند در فیلم‌های منتشر شده از این مراسم افراد برخی ماسک زدند ولی بی تردید این حجم از حضور افراد میزان ابتلا بالا را گریز ناپذیر می‌کند.

تجمعات زحمات مدافعین سلامت را برباد می‌دهد

فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با انتقاد از رعایت نشدن ضوابط کرونایی اظهار داشت: تصاویر مراسمی با حضور چند هزار نفر در شهرستان کرخه را دیدم و تاسف خوردم که چگونه تلاش و زحمات همکاران ما در نظام سلامت و سایر نهادها برای مهار موج کرونا در حال هدررفتن است.

وی افزود: هزاران نفر بدون رعایت هیچ پروتکلی دور هم جمع شده اند و در روزهای آینده به طور قطع شمار زیادی از آنها و حتی افرادی که در تجمع نبوده اند به علت سرایت ویروس به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

ابول نژادیان بیان کرد: همکاران ما در حوزه بهداشت و درمان خوزستان بیش از ۲ ماه در حال مقاومت در برابر کرونای جهش یافته هستند و خسته و فرسوده شده اند اما با این تجمع‌ها زحماتشان تلف می‌شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم دستگاه های مسوول و فرمانداری‌ها نظارت بیشتری بر چنین مراسمی داشته باشند تا جان‌های بیشتری گرفته نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هشدار داد: اگر فکری به حال مراسم و تجمع ها نشود کرونا در خوزستان جمع نخواهد شد.

با وجود شرایط پر خطر کرونا در خوزستان و تاکید مسئولان بر عدم برگزاری مراسم همچنان این مراسم‌ها با قدرت برگزار می‌شود. معلوم نسیت مسئولان شهرستانی و استانی تا کی چشم بر روی این مراسم ها خواهند بست و زحمات مدافعان سلامت را نادیده خواهند گرفت.