تشکیل کارگروه اطفاء حریق در سمن ها به پیشنهاد انجمن نگین ایران زاگرس/ جزئیات + تصاویر
تشکیل کارگروه اطفاء حریق در سمن ها به پیشنهاد انجمن نگین ایران زاگرس/ جزئیات + تصاویر

سایت خبری شهر اولین ها// ایمان کاهکش : اولین نشست هم اندیشی سمن های محیط زیست شمال خوزستان صبح امروز و به میزبانی انجمن هواداران کارون زلال شوشتر و در محل اداره حفاظت از محیط زیست این شهرستان انجام گرفت. به گزارش سایت خبری شهر اولین ها ، اولین نشست هم اندیشی سمن های محیط […]

سایت خبری شهر اولین ها// ایمان کاهکش : اولین نشست هم اندیشی سمن های محیط زیست شمال خوزستان صبح امروز و به میزبانی انجمن هواداران کارون زلال شوشتر و در محل اداره حفاظت از محیط زیست این شهرستان انجام گرفت.

به گزارش سایت خبری شهر اولین ها ، اولین نشست هم اندیشی سمن های محیط زیست شمال خوزستان صبح امروز در شوشتر و با حضور نمایندگان انجمن های زیست محیطی منطقه برگزار گردید که جزئیات این نشست به شرح زیر می باشد :

-در ابتدای این نشست علی فتحی نیا رییس اداره حفاظت از محیط زیست شوشتر ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین در جلسه با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ به نام “اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل ” توسط رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: مردم از شعار خسته شده اند و به همین خاطر بایستی همه با هم در راستای تحقق شعار امسال در عمل کوشش کنیم.ضمن اینکه سال ۹۵ سال ویژه ای خواهد بود و امیدواریم تا انجمن های زیست محیطی که طی سالهای اخیر بدون هیچگونه چشمداشتی و با کمترین حمایتها فعالیت های مهم و تأثیرگذاری در حوزه محیط زیست داشته اند را پویاتر و مثمرثمرتر از گذشته در کنار خود داشته باشیم.

وی افزود: در شمال خوزستان سمن های محیط زیستی فعالی را داریم که توصیه می نمایم تا ضمن حفظ رقابت در این حوزه تحکیم و پایداری ارتباط میان سمن ها و همفکری بیشتر آنان را شاهد باشیم.

-در ادامه مدیران سمن ها و اعضای آنان به معرفی انجمن متبوع خود و تشریح عملکردهای چند سال اخیر خود پرداختند که از آن جمله می توان به سمن های زیر اشاره کرد: انجمن هواداران کارون زلال شوشتر- انجمن نگین ایران زاگرس مسجدسلیمان -انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش – انجمن حفظ و احیاء دارستان الوار و گرمسیری اندیمشک (پسر بلوط) – انجمن آوان سبز دزفول و انجمن سبزاندیشان ترکالکی .

-امیر مهرابی مدیر انجمن نگین ایران زاگرس ضمن پیشنهاد تشکیل کارگروه اطفاء حریق در سمن ها به برگزاری مانور مشترک در منطقه راهدار و کرائی به لحاظ موقعیت نزدیک به شهرهای شمال خوزستان با حضور اعضای سمن ها اشاره کرد.وی همچنین جزئیات مراحل احداث هلی پورت امدادی شیمبار را تشریح نمود و ابراز امیدواری کرد تا اواسط امسال این هلی پورت به مرحله بهره برداری برسد.

-تأکید بر اهمیت آموزش در میان اقشار مختلف جامعه و تشریک مساعی در فعالیتهای عمده و برنامه های آتی سمن ها از موارد مورد اجماع حاضرین در نشست بود.ضمن اینکه آموزش چهره به چهره در جوامع محلی از عمده مباحث مهم بود که با حمایت نهادها و مسئولین ذیربط بصورت گسترده تری امکانپذیر خواهد بود.

-از موارد مهم دیگر قابل بحث در  این نشست توانمندسازی سمن ها از نظر جذب نیرو و درآمد بود که اعضای انجمن از نظر اقتصادی به پشتوانه مالی مناسبی دست یابند و حاضرین در جلسه در اینخصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند. ضمن اینکه بر متمرکز شدن سمن ها بر محیط یاران و مشارکت آنان در فعالیت ها و برنامه های آتی در بهبود شرایط فعلی تأکید گردید.

-پیشنهاد جایگزین نمودن ظروف یکبار مصرف گیاهی به جای پلاستیکی در موارد مقتضی و اماکن مربوطه از جمله نکات مثبت و قابل توجه این نشست بود که علیرغم اختلاف هزینه ای اندک ظروف گیاهی ، این جایگزینی نقش مهمی در کاهش آلودگی های زیست محیطی از طریق مواد پلاستیکی خواهد داشت.

IMG-20160408-WA0003IMG-20160408-WA0005

-خروجی اولین نشست هم اندیشی سمن های زیست محیطی شمال خوزستان و نکات عمده ای که مورد تأیید حاضرین قرار گرفت بدین شرح می باشد:

۱-ارتباط بیشتر سمن ها برای نیل به اهداف مشترک و ایجاد همبستگی بیشتر در سال آتی در راستای شعار سال ۹۵ ” اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل “که از بیانات رهبر معظم انقلاب بوده است.

۲-حفظ درختان بومی استان از جمله کُنار و نخل ، صیانت از جنگل های بلوط و تلاش در این راستا با توجه بیشتر به این موضوع.

۳-تأکید بر توسعه آموزش مردمی و جوامع محلی برای حفاظت از محیط زیست و استفاده از تمامی ظرفیت های موجود با همکاری نهادها و سازمان ها.

۴- برگزاری نشست های منظم دوره ای و فصلی به منظور تشریح عملکرد و تبادل نظر بین اعضای سمن ها .

421335978_121403_resized

در این نشست همچنین مقرر گردید که دومین نشست هم اندیشی سمن های شمال خوزستان در شهرستان شوش و به میزبانی انجمن دوستداران شهر و طبیعت این شهر برگزار گردد.

در پایان این نشست اعضای سمن ها ضمن بازدید از مناطق باستانی و دیدنی شهرستان شوشتر از جمله پل لشکر و پارک داریون در خصوص راهکارهای مقابله با آلودگی رودخانه ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

421920384_117111_resized