توسعه در مناطق نفت‌خیز باید متوازن و همه جانبه باشد
توسعه در مناطق نفت‌خیز باید متوازن و همه جانبه باشد
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: بیمارستان مسجدسلیمان همزاد کشف نفت است و همانطور که در همه این سال ها نفت توسعه پیدا کرد باید به صورت متوازن این مساله نیز توسعه می یافت.

به گزارش عصر اولین ها، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در همایش یکصد و پانزدهمین سالروز اکتشاف نفت در مسجدسلیمان با اشاره به این که توسعه در مناطق نفت‌خیز باید متوازن و همه جانبه باشد گفت: بیمارستان مسجدسلیمان همزاد کشف نفت است و همانطور که در همه این سال ها نفت توسعه پیدا کرد باید به صورت متوازن این مساله نیز توسعه می یافت.

خجسته مهر عنوان کرد: غفلت از دارا بودن و احصا منابع، خلاف صیانت از مخازن است و در این زمینه به دنبال آن هستیم تا اکتشاف را در کشور حداکثری کنیم. وی با اشاره به اینکه در شرکت ملی نفت ایران نگاه به اکتشاف یک برنامه یکصد ساله است، افزود: با توجه به ذخایر فعلی و تولیدی که داریم قادر هستیم با اطمینان تا یکصد سال آینده نفت و گاز تولید کنیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۶ هزار حلقه چاه حفاری کرده ایم و حدود ۷۳ درصد از توسعه در بخش گاز مربوط به پس از انقلاب بوده است. همچنین در توسعه میادین نفتی ۵۳ درصد توسعه انجام شده پس از انقلاب انجام شده است. معاون وزیر نفت گفت: از انقلاب اسلامی تاکنون بیش از یک هزار میلیارد دلار نفت صادر کرده ایم. در این زمینه بیش از ۸۰ درصد از تولید نفت کشور مربوط به دوران پس از انقلاب است.

خجسته مهر با اشاره به اینکه بخشی از زنجیره ارزش نفت باید در مسجدسلیمان ایجاد شود، گفت: فاز دوم توسعه میدان مسجدسلیمان جدی است اما نیازمند مطالعات است. در این زمینه تفاهم نامه ای امضا شده تا مطالعات آن انجام شود. همچنین مناطق نفت خیز نیز به موازات مطالعاتی در بحث ازدیاد برداشت انجام داده که در این زمینه نظر می رسد تزریق آب به میدان مسجدسلیمان گزینه بهینه است.

ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در این آیین گفت: اگر امروز روزی به یاد ماندنی است بخاطر آن است که نفت به یک ماده گرانبها و حیاتی در دنیا شناخته شده است و موجب جهش چشمگیر توسعه کشورهای مختلف جهان شده است.

علیرضا ورناصری افزود: بی راهه نیست اگر بگوییم مسجدسلیمان طلایه دار این جهش بود اما فاصله مسجدسلیمان با دنیا در این جهش بسیار زیاد و تأسف بار است .

وی خاطرنشان کرد: در مخزن مسجدسلیمان هنوز ۵ میلیارد بشکه نفت درجا وجود دارد که وجود این ماده حیات بخش هم برای کشورمان و هم برای مسجدسلیمان می تواند بسیار شیرین و ملموس باشد و برای احیای مسجدسلیمان و بازگشت امید به این شهر روی این مقدار نفت و سهم آفرینی شرکت ملی نفت ایران در توسعه زادگاه نفت حساب ویژه باز کرده ایم .