توقف طرح های انتقال آب و تأمین حقابه دائمی هورالعظیم و کشاورزان
توقف طرح های انتقال آب و تأمین حقابه دائمی هورالعظیم و کشاورزان

 به اعتقاد اغلب کارشناسان، رشد سریع و نامتوازن جمعیت در حوضه‌های مقصد، خشکی یا کاهش شدید دبی رودخانه‌ها و چشمه‌ها و سفره‌های زیرزمینی، نابودی باتلاق‌ها و تالاب‌ها و بروز فجایع زیست محیطی غیر قابل جبران در نواحی مبدأ و صرف هزینه‌های زیاد، بروز مشکلات اجتماعی و جابه‌جایی ساکنان آبگیرها و مسیرهای انتقال از نتایج غیر قابل انکار طرح‌ها انتقال آب است.

عصر اولین ها// بحران آب در خوزستان موجب شده تا ساکنین یکی از پرآب ترین استان های کشور در سال های نه چندان دور اکنون با چالش کم آبی همراه شوند. از طرفی ادامه اعتراضات به کم آبی در خوزستان پیامدهای اجتماعی و امنیتی خاصی در سطح جامعه ایجاد نموده است. باید پذیرفت که طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون از جمله موارد مهمی است که طی سالهای اخیر بر بحران آب در خوزستان افزوده و نیازمند پیگیری ویژه شورای عالی امنیت ملی جهت متوقف ساختن این طرح ها و بازنگری مجدد آن هاست. همچنین تأمین حقابه دائمی هورالعظیم و کشاورزان خوزستانی می تواند در تحقق مطالبات مردمی و کاهش اعتراضات اثرگذار باشد.

به گزارش عصر اولین ها، محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از بررسی موضوع کم آبی خوزستان با حضور مسئولان ذیربط در این کمیسیون خبر داد. وی افزود: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است مسئولانی از وزارتخانه‌های نیرو و کشور و سایر دستگاه‌های ذیربط برای بررسی ابعاد کم آبی و موضوعات اخیر در استان خوزستان در کمیسیون امنیت ملی حضور یابند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در این نشست گزارشاتی از سوی مسئولان وزارتخانه‌های مذکور به اعضای کمیسیون امنیت ملی ارائه می‌شود و اعضای کمیسیون از آخرین اخبار و اطلاعات در رابطه با موضوع آب خوزستان مطلع می‌شوند. عباس‌زاده تصریح کرد: پس از استماع و اخذ گزارشات از مسئولان مربوطه، اعضای کمیسیون گزارشی را در این باره تهیه و به هیئت رئیسه مجلس ارائه خواهند کرد.

عبدالله ایزدپناه رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به اجرای طرح‌های انتقال آب، گفت: انتقال آب موجب شده خوزستان به این روز بیافتد. ایزدپناه همچنین اظهار داشت: ارائه گزارش‌های غلط برای مهمانانی که از بالادست به خوزستان می‌آیند، خوزستان را گلستان جلوه می‌دهد. بر اساس این گزارش‌ها در بسیاری از جاهای خوزستان نباید مشکل داشته باشیم.وی افزود: همه مدیران دستگاه‌های دولتی باید گزارش‌ها را به صورت واقعی ارائه دهند تا شرایط خوزستان دیده شود. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: آیا واقعا علت این شرایط خوزستان خشکسالی است یا عوامل دیگر؟

ایزدپناه بیان کرد: خوزستان، استان مهمی برای کشور است و عدم امنیت خوزستان یعنی نبود امنیت در کل کشور. اکنون امنیت خوزستان به دلیل خطاهای انسانی و تصمیمات نابجا به مخاطره افتاده است. وی تصریح کرد: پروژه‌های انتقال آب باید متوقف شوند. خشکسالی یک طرف قضیه است. انتقال آب است که موجب شده است خوزستان به این روز بیافتد. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان افزود: سدهای کشاورزی بالادست کرخه نیز باید به سدهای برق آبی تبدیل شوند؛ آنجا آب را برای کشاورزی استان‌های بالادست نگهداری کرده‌اند و خوزستان را دچار مشکل کرده‌اند. وی بیان کرد: خوزستان تاوان بی‌تدبیری و تصمیمات اشتباه را پس می‌دهد و باید جلوی این بی‌تدبیری را بگیریم زیرا خوزستان در حال نابودی و از بین رفتن است.

از سوی دیگر نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر که مجوز محیط زیستی پروژه انتقال آب خوزستان به صورت محرمانه صادر شد، گفت:با وجود پیگیری های مختلف انجام شده در مورد توقف پروژه‌های انتقال آب کارون با خبر شدم که مجوز محیط زیستی پروژه بهشت آباد از سوی سازمان محیط زیست بر خلاف رویه‌های قانونی صادر شده است. جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با رد ادعای ابطال مجوز محیط زیستی پروژه بهشت آباد که از سوی برخی نمایندگان خوزستان عنوان شد، اظهار کرد: با توجه به لابی سنگین مدیران اصفهانی مراقبت از دستاوردهای محیط زیستی در مخالفت با انتقال آب نیازمند هوشیاری و پیگیری‌های مستمر است.

چند سال پیش از این نیز دامادی رئیس کمیته آب و فاضلاب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته بود: نگاه دولت به انتقال بین حوضه‌ای آب باید از نوع فنی و حافظ امنیت کشور باشد. نباید آب را از حوضه‌ای که به نظر پرآب می‌آید به حوضه‌ای دیگر منتقل کرد. فقط در صورتی که حوضه مبدأ دارای منابع پایدار است، این اقدام مشکل آفرین نیست و دولت باید این موضوع را مدنظر قرار دهد. دامادی در ادامه انتقال آب برای کشاورزی را محکوم کرد و گفت: هنوز در برخی مناطق ایران با این اتفاق مواجه هستیم. در شرایطی که نواحی مبدأ در حال خشک شدن هستند.

 به اعتقاد اغلب کارشناسان، رشد سریع و نامتوازن جمعیت در حوضه‌های مقصد، خشکی یا کاهش شدید دبی رودخانه‌ها و چشمه‌ها و سفره‌های زیرزمینی، نابودی باتلاق‌ها و تالاب‌ها و بروز فجایع زیست محیطی غیر قابل جبران در نواحی مبدأ و صرف هزینه‌های زیاد، بروز مشکلات اجتماعی و جابه‌جایی ساکنان آبگیرها و مسیرهای انتقال از نتایج غیر قابل انکار طرح‌ها انتقال آب است.دامادی با اشاره به پیشینه تاریخی طرح‌های انتقال آب در جهان گفت: این موضوع پیامدهای دراز مدت ناگواری به همراه دارد. در ایران نیز این نقل و انتقالات بین حوضه‌ای آب بویژه در فلات مرکزی یا برخی زیست بوم‌های کشور رخ‌داده و سبب خشکی و کاهش دبی رودخانه‌ها و چشمه‌ها، افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی و یا مرگ تالاب‌ها شده است.

با تمام این تفاسیر باید دید رویکرد شورای عالی امنیت ملی در خصوص اتفاقات اخیر خوزستان چه خواهد بود و آیا حل مسأله در دستور کار قرار خواهد گرفت یا با تخصیص بودجه های چندصد میلیاردی و ارسال کمک های مقطعی به دنبال حل موضوع در کوتاه مدت خواهند بود …