تکمیل حرم علی بن مهزیار همچنان در انتظار تحقق وعده ها
تکمیل حرم علی بن مهزیار همچنان در انتظار تحقق وعده ها
اداره کل اوقاف خوزستان مسؤول تکمیل طرح توسعه حرم علی بن مهزیار است اما مدیران این اداره کل به جای عمل به وعده، تکرار وعده تکمیل حرم علی بن مهزیار را به یک رویه تبدیل کردند.

 اداره کل اوقاف خوزستان مسئول تکمیل طرح توسعه حرم علی بن مهزیار است اما مدیران این اداره کل به جای عمل به وعده، تکرار وعده تکمیل حرم علی بن مهزیار را به یک رویه تبدیل کردند؛ رویه‌ای که سال به سال تکرار شد و حجت الاسلام مرتضی خاکباز در طول دوره مدیریتش هرساله وعده تکمیل حرم را تمدید کرد.

حرم علی بن مهزیار اهوازی دو بار تخریب شد، یک بار برای توسعه و یک بار برای تکمیل طرح توسعه؛ لودرها نخستین بار در تیرماه سال ۹۰ وارد حرم شدند و آن را با خاک یکسان کردند و ۱۱ سال بعد یعنی در شهریور امسال دو مناره از چهار مناره حرم برچیده شد تا عملیات عمرانی حرم خیلی زودتر به پایان برسد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در مرداد ۱۳۹۹ وعده داده بود که حرم علی بن مهزیار تا پایان سال ۱۴۰۰ به صورت کامل به بهره برداری برسد اما دو سال پس از این وعده دو مناره حرم را برچید تا صورت مسئله حذف شود؛ این همه جدیت در تکمیل حرم تاثیر گذار بود، نه؟

مناره‌ای نبود!

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان می‌گوید: «مناره‌ای تاکنون قطع نشده و آنها اصلاً ساخته نشده بودند. آن آهن‌ها فقط زمینه کار اصلی گلدسته‌ها بودند هرچند به دستور سازمان اوقاف روند ساخت آن دو مناره متوقف شد».

مرتضی خاکباز بدون اشاره به زنگ زدگی آهن گلدسته‌ها، توقف کار توسط پیمانکار و ایرادات فنی موجود در نحوه جوشکاری اسکلت فلزی مناره‌ها می‌افزاید: «ناظر جوش در حال بررسی اسکلت فلزی مناره‌ها است تا اگر نقصی وجود داشته باشد توسط پیمانکار برطرف شود».

بنابر محاسبات فنی معماران برطرف کردن ایرادات فنی موجود در اسکلت فلزی و تکمیل هر مناره حرم علی بن مهزیار به حدود ۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ مدیرکل اوقاف بدون اشاره به ایرادات فنی و نبود اعتبار لازم برای ساخت مناره‌ها می‌افزاید: «تا شب عید کار اصلی مناره‌ها به پایان می‌رسد و قراردادی منعقد شده تا کار کاشی کاری هم آغاز شود؛ اگر خدا بخواهد تا پایان خرداد کار گلدسته‌ها به پایان می‌رسد».

طرح توسعه فاز بندی نشده بود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان می‌گوید: «طرح توسعه حرم علی بن مهزیار فازبندی نشده بود و همین مسئله ایراد کار است؛ اگر طرح فازبندی شده بود تکلیف زائران و اداره کل اوقاف هم مشخص بود».

خاکباز در حالی فازبندی نبودن پروژه طرح توسعه حرم علی بن مهزیار را جزو ایرادات کار می‌داند که سوم آبان ۱۳۹۳ نخستین فاز طرح توسعه‌ای حرم با حضور مدیران استانی و نماینده وقت ولی فقیه در استان خوزستان به بهره برداری رسیده بود.

طباطبایی، مدیرکل وقت اوقاف خوزستان هم در مراسم افتتاح فاز نخست گفته بود: «فاز دوم طرح توسعه حرم علی بن مهزیار تا قبل از ماه رمضان سال ۹۴ به بهره برداری می‌رسد».

اظهارات مدیرکل وقت اوقاف خوزستان نشان می‌دهد که طرح توسعه حرم علی بن مهزیار فازبندی شده چرا که او در تشریح جزئیات فاز دوم و سوم می‌گوید: «مرحله دوم طرح توسعه حرم، شامل نازک کاری، تکمیل رواق‌ها و گنبد، در ورودی و کاشی کاری و فاز سوم شامل طرح بازسازی حرم و  آزادسازی اطراف حرم مطهر با تملک ۷۰ واحد مسکونی است».

دولت کمکی نکرد!

خاکباز، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان می‌گوید: «دولت و صنایع مستقر در خوزستان کمکی برای تکمیل طرح توسعه حرم علی بن مهزیار نکردند و خوب است از اقدامات مسئولان محلی شهرهای شیراز و آران و بیدگل در تکمیل بقاع متبرکه الگو بگیرند».

بررسی‌ها نشان می‌دهد که صنایع مستقر در خوزستان تاکنون اعتبار قابل توجهی برای تکمیل این طرح اختصاص نداده‌اند اما اوقاف هم تاکنون درباره میزان درآمدهای به دست آمده از حرم مطهر و برداشت از حساب‌های حرم برای هزینه‌ کرد در پروژه‌های دیگر شفاف سازی نکرده است.

ناهماهنگی در اوقاف؟

حجت الاسلام سید عبدالرضا حسینی فرد، مدیرکل اسبق اوقاف و امور خیریه خوزستان درباره بودجه طرح توسعه حرم علی بن مهزیار می‌گوید: «ما جلساتی را در سازمان برنامه و بودجه خوزستان داشتیم و حتی بودجه پیشنهادی را در سفرهای ریاست جمهوری مطرح کردیم اما سه ماه بعد از آغاز طرح توسعه، مأموریتم در اوقاف به پایان رسید و نمی‌دانم مدیران پس از من در این زمینه چه اقداماتی کردند»!

هرچند انفعال دستگاه‌های دولتی و صنایع به دلیل مشارکت نکردن در ساخت حرم علی بن مهزیار قابل ملاحظه است اما تناقض مدیر فعلی و سابق اوقاف درباره فازبندی طرح نشان می‌دهد که هماهنگی لازم در مدیریت اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان برای پیگیری مصوبات قدیمی هم وجود ندارد و تغییر مدیران منجر به تغییر اولویت‌ها و سیاست‌ها می‌شود.

 مرور وعده‌ها برای تکمیل حرم علی بن مهزیار اهوازی شاید برای مدیران اوقاف در خوزستان یک رویه و یک تکرار بی‌حاصل اداری باشد اما مطمئنا مرور این وعده‌ها قلب مردم اهواز و فعالان فرهنگی را به درد می‌آورد.

در طول ۱۱ سال طرح توسعه حرم علی بن مهزیار اهوازی پروژه‌های بزرگ بسیاری در کشور اجرا شد و حتی کشور قطر در این مدت توانست میزبانی جام جهانی، توسعه زیرساخت‌ها و برگزاری مسابقات را اجرا کند و حالا برچیدن مناره‌های حرم و حذف بخشی از طرح توسعه برای پایان دادن به این طرح واقعا وحشتناک است.

  • منبع خبر : فارس