جاده عشایری منطقه تازه و سروند اندیکا هموار می‌شود
جاده عشایری منطقه تازه و سروند اندیکا هموار می‌شود
جاده عشایری منتهی به مناطق ییلاقی تازه و سروند در شهرستان اندیکا به زودی هموار می‌شود.

تازه و سروند از جمله مناطق عشایری در شهرستان اندیکا در استان خوزستان هستند که جاده آن مشکلاتی برای ساکنان آن به وجود آورده است.

این جاده سنگلاخی است و خسارت‌هایی را به رانندگان تحمیل می‌کند، ضمن اینکه در فصول پاییز و زمستان و با بارش نخستین برف بسته می‌شود و امکان تردد از آن وجود ندارد، بطوریکه امدادرسانی فقط با بالگرد و در صورت مساعد بودن شرایط جوی امکانپذیر است.

اهالی این منطقه می‌گویند مقرر شده بود بعد از تعطیلات نوروز، عملیات بهسازی این جاده آغاز شود، اما تا به امروز اقدامی صورت نگرفته است.

به گفته اهالی تازه و سروند، آنتن دهی تلفن همراه در این منطقه مطلوب نیست و در صورتیکه کسی به صورت اورژانسی نیاز به خدمات پزشکی داشته باشد، باید بیش از ۶ ساعت مسیر تا شهرستان اندیکا را سپری کند، این در حالی است که با توسعه راه‌های روستایی و عشایری در کشور و استان خوزستان، اما روستائیان و عشایر شهرستان از جاده‌های هموار برای تردد بی بهره هستند.

مدیر کل امور عشایر خوزستان گفت: جاده تازه و سروند از جمله مناطقی هستند که به مناطق ییلاقی منتهی می‌شوند و با بارش باران و برف مسدود می‌شود و مشکلاتی برای ساکنان به وجود می‌آید.

اسکندر موسوی زاده با بیان اینکه آخرین بازگشایی مسیر با تلاش امور عشایر استان در اسفندماه پارسال انجام شده است، افزود: در حال حاضر یک دستگاه بیل مکانیکی استیجاری آماده اعزام به منطقه است و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، از هفته آینده عملیات هموارسازی این مسیر آغاز خواهد شد.

وی می‌گوید: به زودی مناقصه برای انتخاب پیمانکار طرح و اجرای عملیات بهسازی ۳۵ کیلومتر جاده عشایری تازه و سروند برگزار می‌شود، البته برای تکمیل و رفع کامل مشکلات تردد اهالی این مناطق نیازمند اعتبار‌های ملی هستیم.

موسوی زاده درخصوص اتصال این جاده به روستای احمد فداله شهرستان دزفول می‌گوید: این اقدام نیاز به اعتبار زیاد، مسیرشکافی و دریافت مجوز‌های لازم از دستگاه‌های مربوط از جمله؛ محیط زیست و منابع طبیعی بوده و طرحی زمان‌بر است.

به گفته رئیس امور عشایر خوزستان؛ بهسازی این جاده عشایری در برنامه‌های امسال پیش بینی شده و با استفاده از اعتبار‌های ملی به زودی مشکلات موجود در این زمینه مرتفع خواهند شد.

  • منبع خبر : صدا و سیما