جایگزینی صفر با صفر در اداره آبفا مسجدسلیمان/قطار انتصابات همچنان روی ریل گروهی خاص !؟
جایگزینی صفر با صفر در اداره آبفا مسجدسلیمان/قطار انتصابات همچنان روی ریل گروهی خاص !؟
علیرضا ورناصری در زمان کاندیداتوری اظهار داشته بود: چنانچه توفیق خدمت بیابم مبارزه با کابوس طایفه گرایی را تبدیل به الگویی ماندگار خواهم نمود.

در حالی که سال گذشته طی بیانیه روابط عمومی دفتر نماینده مردم مسجدسلیمان، هرگونه دخالت وی در انتصابات را تکذیب نموده اما با نگاهی به روند انتصابات سه سال اخیر در حوزه انتخابیه یک گروه خاص بیش از همیشه پررنگ تر جلوه نموده است. 

به گزارش عصر اولین ها، با نگاهی به انتصابات سه سال اخیر در شهرستان های اندیکا و مسجدسلیمان، یک گروه خاص بیش از گذشته پررنگ تر جلوه می نماید. با انتصاب سرپرست اداره آبفا مسجدسلیمان، وی به جمع انتصابات سه سال اخیر از جمله مدیر شبکه بهداشت و درمان، بخشدار مرکزی مسجدسلیمان، مدیریت منابع انسانی شرکت نفت مسجدسلیمان،رئیس دانشگاه فرهنگیان، رییس اداره بهزیستی، مدیرآموزش و پرورش اندیکا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، روسای اداره محیط زیست مسجدسلیمان و اندیکا و بسیاری انتصابات دیگر اضافه شده است که به گروهی خاص تعلق دارد.

از سوی دیگر در حالی که در برخی استان‌ها فشار نمایندگان مجلس برای انتصاب نزدیکان خود در مناصب اجرایی ادامه دارد، مدیرکل انتخابات شورای نگهبان معتقد است با توجه به‌ سوگند نمایندگان برای صیانت و حفاظت از قانون اساسی، اگر نماینده‌ای بخواهد سهم‌خواهی کند و در عزل و نصب‌ها دخالت کند خلاف استقلال قوا و موضوع اصل ۵۷ قانون اساسی است.

با این حال باید اشاره داشت اگر ایفای نقش نمایندگان در انتصابات ادامه یابد به موجب هشدار طحان‌نظیف منجر به رد صلاحیت نمایندگان در انتخابات بعدی مجلس خواهد شد. سخنگوی شورای نگهبان در این خصوص گفت: نمایندگان بر اساس قانون اساسی، دو وظیفه قانونگذاری و نظارت را برعهده دارند که برای نظارت منعی وجود ندارد اما اگر نظارت تبدیل به دخالت در اجرا شود خلاف استقلال قوا و خلاف قانون اساسی است. دکتر طحان نظیف ادامه داد: در واقع نمایندگان می‌توانند اگر در جایی مشاهده شد که یک مقام مسئول و یک مدیر اجرایی یا یک وزیر، وظیفه خود را به درستی انجام نمی‎دهد از ابزارهای نظارتی خودشان همانند تذکر، سوال، استیضاح و حق تحقیق و تفحص استفاده کنند؛ البته بیانات مقام معظم رهبری هم در این خصوص روشن و واضح است و اتفاقا ایشان توصیه خاصی نسبت به این مجلس داشتند که از دخالت در انتصابات پرهیز کنند لذا اگر امری دخالت محسوب شود، شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها آنها را لحاظ خواهد کرد و قبلاً هم مواردی در این خصوص وجود داشته است.

با تمام این تفاسیر باید دید روند بررسی صلاحیت ها در دور آتی انتخابات به چه شکل خواهد بود و آیا موضوع دخالت نماینده در انتصابات نیز می تواند بعنوان یکی از موارد مطرح منجر به رد صلاحیت وی شود یا شرایط به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد.