جفای بزرگ به خوزستان؛ این بار حذف سهمیه نفت گاز کشاورزان!
جفای بزرگ به خوزستان؛ این بار حذف سهمیه نفت گاز کشاورزان!

در بهار سالجاری کشاورزان خوزستانی رتبه نخست تولید گندم و کلزای کشور را از آن خود کرده اند. در شرایطی که نگرانی دولتمردان همه کشورها، بر روی تأمین دو محصول استراتژیک گندم و کلزا متمرکز شده است در کشور ما این کشاورزان جهادگر خوزستانی بوده اند که به تنهایی هم در گندم و هم در […]

در بهار سالجاری کشاورزان خوزستانی رتبه نخست تولید گندم و کلزای کشور را از آن خود کرده اند. در شرایطی که نگرانی دولتمردان همه کشورها، بر روی تأمین دو محصول استراتژیک گندم و کلزا متمرکز شده است در کشور ما این کشاورزان جهادگر خوزستانی بوده اند که به تنهایی هم در گندم و هم در تولید کلزا بیش از یک سوم تولید کل کشور را از مزارع خود تامین کرده اند!

شایسته تر بود که حاکمیت به پاس این خدمات جهادگرانه از این قشر زحمت کش تقدیر نماید. متاسفانه بجای تقدیر و تشویق، محرومیت های شدیدی برای این تولیدگران اعمال شده است.

فصل پاییز فصل کاشت مجدد گندم و کلزاست و کشاورزان از هم اکنون می بایست اراضی، کانال ها و نهرهای آبرسان و سیستم های زهکشی خود را آماده سازی نمایند؛ تسطیح و شخم زدن زمین نیز از عمده کارهای زمانبر و سنگین است که می بایست در تابستان انجام گیرد. تمامی این فعالیت ها با ماشین آلات و ادوات سنگین کشاورزی صورت می گیرد و مستلزم تامین سوخت است. با این حال متأسفانه خبرهای نگران کننده مبنی بر حذف سهمیه های مصوب سوخت کشاورزان از سوی شرکت پخش فراورده های نفتی استان می رسد.

این محدودیت کشاورزان را دچار مشکلات عدیده نموده بطوریکه برای آماده سازی کشت گندم مجبورند گازائیل ( نفت گاز ) تراکتورهای خود را از بازار سیاه کامیونداران با لیتری حدود ۱۲ هزار تومان خریداری نمایند.
مسعود اسدی، رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان در این خصوص گفته است که؛ “سهمیه سوخت کشاورزان، در بسیاری از شهرستان ها از سهمیه ۱۵۰۰ لیتری سوخت تراکتور ۶ سلیندر تنها میزان ۲۰۰ لیتر مورد تایید شرکت پخش فرآورده های نفتی قرار می گیرد که به معنای این است که سهمیه تراکتور ۶ سلیندر سنگین در روز ۷ لیتر می باشد که حتی برای روشن و خاموش کردن تراکتور هم کفاف نمی دهد.
وی گفت: پیگیری های زیادی از سوی صنف کشاورزان استان انجام شد و جلساتی در استانداری نیز برگزار گردید و علیرغم مصوبات و تاکیدات استانداری، متاسفانه شرکت پخش فرآورده های نفتی به بهانه های مختلف از اجرای این دستورات و مصوبات خودداری می نماید و به هیچ وجه حاضر به همکاری برای تامین سوخت کشاورزان نمی باشد.
رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: تمام توان خود را برای آرام نگهداشتن کشاورزان بکار برده ایم ولی بنظر می رسد برخی عمدا قصد دارند استان را دچار مشکلات اجتماعی و امنیتی نمایند. اسدی گفت: هم اکنون کشاورزان، گازوئیل مورد نیاز خود را به سختی و با مشقت و با لیتری ۱۲ هزار تومان از کامیون داران تهیه می نمایند یعنی در حال حاضر کشاورزان، گازوئیل مورد نیاز را به قیمت فوب خلیج فارس تامین می کنند تا بتوانند به کشاورزی خود برسند.
وی در پایان گفت: مماشات مسئولین عالی استان و مسئولین امنیتی با مدیرکلی که به دستورات و مصوبات شوراهای مختلف استانداری تمکین نمی کند و امنیت و آرامش جامعه را به چالش انداخته است جای تعجب و سوال دارد.”

در پایان انتظار می رود که در سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال زایی اگر قرار است تشویقی برای تلاش، کوشش و تولید جهادگرانه کشاورزان خوزستانی قائل نباشیم حداقل به حرمت نامگزاری رهبر معظم انقلاب برای عنوان این سال، شرکت پخش فراورده های نفتی خود مانع آفرین بخش تولید کشاورزی خوزستان نباشد.

گزارش: امین کعبی نیا