جوابیه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان در خصوص تعرض و تصرف اثر ملی قلعه خانی
جوابیه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان در خصوص تعرض و تصرف اثر ملی قلعه خانی
در پی انتشار مطلبی با عنوان «اثر تاریخی قلعه خانی (ژاندارمری سابق) در معرض تخریب و تصرف؛» سید موسی احمدپوریا مسئول میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان توضیحاتی در این خصوص ارائه نموده است.

عصر اولین ها// در پی انتشار مطلبی با عنوان «اثر تاریخی قلعه خانی (ژاندارمری سابق) در معرض تخریب و تصرف؛» سید موسی احمدپوریا مسئول میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان توضیحاتی در این خصوص ارائه نموده است: 

با توجه به وضعیت اثر ثبت ملی قلعه خانی مبنی بر انباشته شدن نخاله‌های ساختمانی جلوی اثر یاد شده که چهره دلخراشی به وجود آورده بود خرداد ماه ۱۴۰۰ با همکاری جناب آقای مهندس امیر مهرابی فعال محیط زیست و شهرداری جمع آوری و رفع تصرف گردید. متن جوابیه به شرح زیر می باشد: 

افرادی قصد تعرض را داشته اند که طی بازدید میدانی در محل و در خصوص اهمیت و جایگاه اثر توضیحات لازم به فرد معارض داده شد .به صورت مسالمت‌آمیز رفع تصرف گردید.

با توجه به اینکه ملک مذکور در مالکیت ارتش قرار دارد اداره میراث فرهنگی برای خریداری آن مکاتبات لازم را انجام داده و در حال پیگیری می باشد.

به دلیل اینکه بخشی از اثر تاریخی قلعه خانی خالی از سکنه بوده افرادی قصد تصرف آن را داشتند بر این اساس ضمن توافقات صورت گرفته با فرمانده محترم و مسئول حقوقی تانگ سازی ارتش طی قراردادی تحویل فعالان صنایع دستی گردید.

بیش از ۷۰۰ محوطه تاریخی به صورت پراکنده در شهرستان مسجدسلیمان وجود دارد که۵۱ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که بخشی از آنها در تملک دستگاه ها و ارگان های دولتی قرار دارد.

برابر بند یک ماده ۹۸ تمامی دستگاه‌ها که آثار تاریخی در تملک آنها است مکلف به نگهداری و مرمت آنها هستند.