جوشش چشمه نفتی در مسجدسلیمان همچنان ادامه دارد …
جوشش چشمه نفتی در مسجدسلیمان همچنان ادامه دارد …

شهر اولین ها// صبح دیروز خبری مبنی بر پیدا شدن چشمه نفتی در مسیر دره قدیمی هشت بنگله باز هم نام مسجدسلیمان را با نفت _ این طلای سیاه_ در رسانه ها مطرح نمود. این اتفاق در جریان عملیات لایروبی مسیر دره قدیمی هشت بنگله موسوم به دره سبز رخ داد که توسط شهرداری مسجدسلیمان […]

شهر اولین ها// صبح دیروز خبری مبنی بر پیدا شدن چشمه نفتی در مسیر دره قدیمی هشت بنگله باز هم نام مسجدسلیمان را با نفت _ این طلای سیاه_ در رسانه ها مطرح نمود. این اتفاق در جریان عملیات لایروبی مسیر دره قدیمی هشت بنگله موسوم به دره سبز رخ داد که توسط شهرداری مسجدسلیمان در حال انجام بود. با این حال تاکنون هیچگونه اظهار نظر رسمی از مسئولین شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان منتشر نشده است.

به گزارش شهر اولین ها، پیدا شدن چشمه نفتی در مسیر دره قدیمی منطقه هشت بنگله بار دیگر نام مسجدسلیمان را توأم با نفت در برخی رسانه ها مطرح نمود. اتفاقی که برخی مدیران و مسئولین شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان را به محل کشانید. با این حال تاکنون هیچگونه اظهار نظر رسمی در این خصوص از سوی مسئولین ذیربط منتشر نشده است.

موضوع روان‌بودن چشمه‌های نفتی در بخش‌هایی از مسجدسلیمان موضوعی نیست که محدود به سال‌های اخیر باشد بلکه از بیش از ۱۰ سال قبل بعضی از رسانه‌ها نیز به این موضوع پرداخته و درباره خطرات آن هشدار داده‌اند. اما گویا این موضوع با وجود تأکید مدیران نفتی در مسجدسلیمان مبنی بر در نظر داشتن اولویت های محیط زیستی باز هم آنچنان که باید جدی گرفته نمی شود. ناصری مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان گفته بود: مجموعه این شرکت همواره با نگاهی حساس به مقوله محیط زیست می نگرد و حفاظت از این میراث گرانبها را جزو یکی از الزامات خود می داند.مدیرکل محیط زیست استان نیز با تقدیر از مجموعه این شرکت اظهار داشت:شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان می تواند الگوی سایر شرکت های نفتی در حفاظت از محیط زیست باشد.

با این حال جای این پرسش باقی مانده، مدیری که اینگونه از اهمیت محیط زیست و حفاظت از آن سخن می گوید آیا پایش های مربوط به پیشگیری و اقدام در خصوص چشمه های نفتی در مناطق متعدد منطقه را صورت داده است؟ آیا منطقه ای که تا چند سال پیش در حوزه عملیات اجرایی شرکت مزبور ( منطقه پروژه دره سبز) قرار داشته در اوج کم اهمیتی و رها نمودن ادامه روند عملیات پروژه موجب ایجاد یک چالش مهم محیط زیستی در شهرستان شود؟

از سویی دیگر جوشش این چشمه نفتی که اکنون بواسطه عملیات لایروبی در کانون توجه قرار گرفته و مشخص نیست که از چه زمانی نشت مواد آن آغاز شده، موجب صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست منطقه خواهد شد.آلودگی خاک، آب، هوا و گیاهان محدوده و حتی سفره آب زیرزمینی از جمله چالش هایی بوده که پیدایش چشمه نفتی در منطقه دره هشت بنگله برای مسجدسلیمان ایجاد نموده است.

بلاتکلیفی و نامشخص بودن سرانجام پروژه دره سبز نیز از دیگر موارد مهمی است که منطقه دره قدیمی هشت بنگله را با چالشی اساسی مواجه ساخته است. پروژه ای که از اوایل سال ۹۰با اعتبار ۹۳ میلیارد ریالی آغاز شد و علیرغم برآورد مسیر ۱۰ کیلومتری،پس از اجرای تنها یک کیلومتر از طول مسیر با یک تعطیلی طولانی مدت مواجه گردیده است. نکته مهم و قابل تأمل این است که منطقه دره سبز در زمان بارندگی و سیلابها بعضاٌ به یک بحران تبدیل شده و حجم رسوبات در کف کانال و اطراف آن موجب بازگشت آب به بالا دست و امکان بروز حوادثی ناگوار شده است.

از این رو امیدواریم آنگونه که گفته می شود مسئولین مربوطه پیگیر مسائل مربوط به چشمه نفتی در منطقه دره قدیمی هشت بنگله هستند، ضمن تعیین تکلیف این موضوع و پیشگیری از ایجاد بحران محیط زیستی فراگیر در منطقه، پروژه دره سبز نیز به یک سرانجام مطلوب و بهره برداری بهینه برسد تا یکی از عملکردهای مدیریت شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان بیش از این موجب ایجاد چالش ها در حوزه شهری نشود.