خانه نشینی اتوبوس‌ها در اهواز به بهانه کرونا
خانه نشینی اتوبوس‌ها در اهواز به بهانه کرونا

عصر اولین ها// از بهمن ماه سال ۹۹ برای دومین بار ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل درون شهری کلانشهر اهواز تعطیل شد و اتوبوس‌ها دوباره خانه نشین شدند. وقتی کرونا ویروس بد قدم وارد ایران شد، بسیاری از کسب و کار‌ها هم مختل شدند، تعطیلی مشاغل گروه‌های ۲ تا ۴، محدودیت فعالیت‌ها و… همگی […]

عصر اولین ها// از بهمن ماه سال ۹۹ برای دومین بار ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل درون شهری کلانشهر اهواز تعطیل شد و اتوبوس‌ها دوباره خانه نشین شدند.

وقتی کرونا ویروس بد قدم وارد ایران شد، بسیاری از کسب و کار‌ها هم مختل شدند، تعطیلی مشاغل گروه‌های ۲ تا ۴، محدودیت فعالیت‌ها و… همگی به دنبال شیوع این بیماری اتفاق افتاد، بسیاری هم ورشکست شدند.

می‌گفتند تردد در سطح شهر و بازار‌ها کمتر شود، تعطیلی ناوگان اتوبوسرانی در بسیاری از شهر‌ها از جمله اهواز به عنوان شاهراهی برای فرار از کرونا ویروس و جلوگیری از انتقال بیش از پیش این بیماری مصوب شد و تا شهریور ماه سال ۱۳۹۹ اتوبوس‌ها در پارکینگ‌ها خاک می‌خوردند، راننده‌ها بیکار شده بودند و فشار اقتصادی زیادی بر آن‌ها تحمیل می‌شد.

این در حالی است که سفر‌های تابستانی، سفر‌های نوروزی، خرید عید، عروسی‌ها و فاتحه خوانی ها، دورهمی‌های خانوادگی و… به قوت خود باقی بودند و گویی دیواری کوتاه‌تر از اتوبوسرانی نبود، تاکسی‌های درون شهری همچنان با سوار کردن ۴ مسافر، بی توجه به لزوم رعایت فاصله و استفاده از ماسک به فعالیت خود ادامه دادند، البته بهانه‌ای خوبی هم برای افزایش خودسرانه تاکسی‌ها شد.

تاکسی‌های اینترنتی هم که روز به روز کرایه‌ها را افزایش دادند و جیب مردم خالی‌تر از قبل می‌شد، از شهریور ماه اتوبوسرانی فعالیت خود را در اهواز آغاز کرد، ازدحام جمعیت در آن‌ها دیده نمی‌شد، بطوریکه در برخی مواقع نهایت ۵ مسافر سوار بر آن بودند و با هزینه‌ای متعادل به مقصد می‌رسیدند.

خانه نشینی اتوبوس‌ها در اهواز به بهانه کرونا/ وقتی تاکسی‌ها دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند

مریم مرادی شاغل در یکی از اداره‌های اهواز به خبرنگار ما گفت: استفاده از اتوبوس‌ها برای تردد بسیار مقرون به صرفه است، ضمن اینکه امنیت بسیار بالایی دارد و بدون هیچگونه استرس و نگرانی و به راحتی می‌توان به مقصد رسید، اما از زمانیکه اتوبوسرانی تعطیل شده است، برای تردد با مشکل مواجه شده ایم.

او که از افزایش خودسرانه تاکسی‌ها گلایه داشت، افزود: هر راننده با توجه به ذائقه و نیاز خود از مسافران کرایه دریافت می‌کند، بسیاری از آن‌ها ماسک ندارند و ۴ مسافر سوار می‌کنند، اگر هم در این زمینه اعتراض کنیم و بخواهیم تعداد کمتری مسافر سوار کنند، می‌گویند کرایه همان افراد را باید کنید.

مرادی بیان داشت: در همه کلانشهر‌ها و شهرستان‌ها اتوبوسرانی و مترو فعالیت می‌کنند و تنها در اهواز فعالیت اتوبوس‌ها ممنوع است، این در حالی است که تجمع در آن‌ها کمتر و فاصله‌ها بیشتر رعایت می‌شود، ضمن اینکه مردم به هر طریقی خود را به بازار می‌رسانند و به هشدار‌ها توجهی ندارند.

خانه نشینی اتوبوس‌ها در اهواز به بهانه کرونا/ وقتی تاکسی‌ها دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند

این شهروند اهوازی تصریح کرد: ستاد مقابله با کرونا باید تصمیم بهتری در این زمینه اتخاذ کند، نه اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی را تعطیل کند، همه افرادی که از این طریق رفت و آمد می‌کنند به لحاظ مالی در مضیقه هستند و کرایه‌های بالا فشار اقتصادی زیادی بر آن‌ها تحمیل می‌شود، حداقل روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان باید برای رفت و آمد پرداخت کنیم، این در حالی است که رفت و آمد با اتوبوس بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان هزینه دارد.

با توجه به اعتراض‌های شهروندان در این زمینه با کوروش سبزعلی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز گفتگو کردم.

او به خبرنگار ما گفت: تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوسرانی لطمه بسیاری به رانندگان و عموم مردم وارد کرده است، چرا که تاکسی‌ها نه تنها هزینه‌های زیادی از مسافران دریافت می‌کنند، بلکه فاصله‌ها رعایت نمی‌شود، ضمن اینکه افراد از رفت و آمد با اتوبوس‌ها رضایت دارند و استقبال خوبی از آن‌ها می‌شود.

سبزعلی اظهار داشت: مکاتبه‌هایی با فرهاد ابول نژادیان رئیس داشنگاه علوم پزشکی اهواز و ستاد مقابله با کرونا در خوزستان انجام شده است و در جوابیه مکاتبه ما را از فعالیت منع کرده اند و همین امر مشکلات زیادی را برای ناوگان حمل و نقل عمومی و شهروندان به وجود آورده است.

خانه نشینی اتوبوس‌ها در اهواز به بهانه کرونا/ وقتی تاکسی‌ها دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند

ظاهرا تنها ناقل بیماری کرونا ویروس اتوبوس‌های اهواز هستند، چون مردم در بازار به بهانه خرید‌های ضروری حضور دارند، دورهمی‌ها و مراسم عروسی و عزا برقرار بوده تاکسی‌ها خطی و آزاد هم با ظرفیت تکمیل فعالیت دارند، ضمن اینکه در سایر کلانشهر‌ها و شهرستان‌های با وضعیت قرمز و نارنجی از فعالیت اتوبوسرانی و مترو ممانعت نمی‌شود.

تماس‌های مکرر با فرماندار اهواز و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و ستاد مقابله با کرونا برای رفع این مشکل بی نتیجه ماند و ترجیح دادند صدای بوق‌های بی پاسخ برای به جای جواب‌های منطقی و گره گشا در این زمینه بشنویم.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان