خشکی تالاب هورالعظیم به افزایش گرد و غبار‌های داخلی دامن می‌زند
خشکی تالاب هورالعظیم به افزایش گرد و غبار‌های داخلی دامن می‌زند
بحران انتشار ریزگرد‌ها بازهم مردم استان‌های جنوبی و غربی کشور را دچار مشکل کرد.

عصر اولین ها//یک پرسش اساسی و البته بدیهی بعد از خبر انتشار ریزگرد‌ها در استان‌های غربی کشور: چرا جامعه سریع و شدید به گران شدن دلار واکنش نشان می‌دهد؛ اما هشدار‌های علنی و آشکار درباره بحران آب یا ریزگرد‌ها یا تغییرات اقلیمی را نمی‌بیند، نمی‌شنود یا جدی نمی‌گیرد؟ یعنی هنوز بخش بزرگی از جامعه باور نکرده ما در حال تجربه کردن یک شکست اقلیمی بزرگ هستیم و بحران آب می‌تواند زیستن در این سرزمین را غیرممکن کند؟

اگر فرونشست‌های متعدد زمین، خشک شدن تالاب ها، کم شدن آب پشت سدها، افزایش ریزگرد‌ها و … را باور نمی‌کنیم، استفاده روزافزون از پمپ آب در گوشه گوشه شهر‌ها و کم شدن فشار آب در طبقات بالایی ساختمان‌ها را هم نمی‌بینیم و باور نمی‌کنیم؟ چطور می‌شود این مسائل را نادیده گرفت؟ چرا باید هر سال بحران ریزگرد‌ها که حالا به جزء جدایی ناپذیر زندگی جنوبی‌ها و استان‌های غربی تبدیل شده تا حد یک خبر و یک گزارش تقلیل پیدا کند و بعد هم فراموش شود؟

امسال هم تصایری که از خوزستان و شهر‌های غربی کشور با رنگ قرمز منتشر شده، شهر کبود شده و امکان تنفس را برای شهروندانش تقریبا غیرممکن کرده است. طبق گزارش ها، از میان استان‌های درگیر با ریزگرد، خوزستان اوضاع وخیم تری داشت به طوری که مرکز ملی پایش و هشدار سریع گردوخاک هواشناسی خوزستان چند روز پیش در اطلاعیه‌ای نسبت به ورود گردوخاک به این استان با منشأ کشور عراق هشدار سطح نارنجی صادر کرد و اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از وقوع گرد و غبار شدید در ۱۱ شهرستان این استان خبر داد. حد مجاز غبار در هوا ۱۵۰میکروگرم بر مترمکعب است و بر همین اساس، آلودگی هوا در خرمشهر به ۵۴ برابر حد مجاز و در آبادان و شادگان به ۷۴ برابر حد مجاز رسید و اهواز، سوسنگرد.

بندر امام (ره) و شوش هم درجات مختلفی از آلودگی را در اثر این پدیده تجربه کردند. در غرب کشور هم اوضاع دست کمی از جنوب ندارد. ریزگرد‌های وارد شده از کشور عراق، اردن و سوریه روز گذشته (جمعه ۱۳ اسفند) هوای لرستان، کرمانشاه، اصفهان، ایلام، همدان، مرکزی، کردستان و خوزستان را تحت تأثیر قرار داد، به طوری که علاوه بر کاهش کیفیت هوا و دید افقی، پرواز فرودگاه‌های دزفول، اهواز و کرمانشاه را لغو کرد. مردم هشت استان نوار غربی کشور از صبح دیروز در شرایطی شاهد گردوغبار غلیظ بودند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بحران ریزگرد‌ها در سال‌های اخیر دو منشاء خارجی و داخلی دارد. منشاء خارجی این ریزگردها، از طرف غرب و جنوب غرب کشور و مهم‌ترین منشاء داخلی این ریزگردها، زمین‌های استان قزوین و اطراف تهران است که در سال‌های گذشته شخم ‎زده شده و اکنون به دلیل کمبود بارندگی و خشکسالی رها شده و به زمین‌های مستعد تولید گردوغبار تبدیل شده اند و در صورت توجه نکردن به این معضل شهر‌های ایران و به ویژه شهر تهران با یک سونامی گردوخاک در سال‌های آینده مواجه خواهد شد. این در حالی است که بسیاری دیگر از مناطق کشور هم مثل تالاب هورالعظیم در خوزستان که خشک و بی آب شده به افزایش گرد و غبار‌های داخلی دامن می‌زند.

  • منبع خبر : شهر آرا نیوز