خودکشی ها دست از سر مسجدسلیمان بر نمی دارند… !؟
خودکشی ها دست از سر مسجدسلیمان بر نمی دارند… !؟

شهر اولین ها// اگر چه با رسانه ای شدن برخی بحران های اجتماعی در سطح مسجدسلیمان ، نگاهها به مسائل ریز و درشت این حوزه معطوف شده اما گویا همت جدی و برنامه مدونی جهت رفع حداقل بخشی از مشکلات وجود ندارد. معضل خودکشی یکی از مهمترین مسائلی است که چندسالی در مسجدسلیمان اوج گرفته […]

شهر اولین ها// اگر چه با رسانه ای شدن برخی بحران های اجتماعی در سطح مسجدسلیمان ، نگاهها به مسائل ریز و درشت این حوزه معطوف شده اما گویا همت جدی و برنامه مدونی جهت رفع حداقل بخشی از مشکلات وجود ندارد. معضل خودکشی یکی از مهمترین مسائلی است که چندسالی در مسجدسلیمان اوج گرفته و به گواه معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان، مسجدسلیمان یکی از شهرهایی است که بیشترین آمار خودکشی را در استان داراست.

به گزارش شهر اولین ها، اگر چه با صعود نفت مسجدسلیمان به لیگ برتر بخش عمده ای از معضلات جوانان شهرستان اعم از بیکاری ، فقر ، خودکشی و … هرچند بصورت موقت به دست فراموشی سپرده شده اما با نگاهی به موارد مطرح شده و اتفاقات مربوط به معضل خودکشی طی سالهای اخیر متوجه خواهیم شد که علیرغم برنامه ریزی هایی که بعضاً در رسانه ها در خصوص راهکارهای رسیدگی و کاهش آمار خودکشی در مسجدسلیمان مطرح شده ، باز هم شاهد خیمه سنگین این آفت اجتماعی بر سر اجتماع شهرستان هستیم.

از سویی دیگر چندی قبل ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی دو اولویت کاری امسال دولت را فقرزدایی و توسعه اشتغال اعلام و عنوان کرد: دولت قصد دارد این دو برنامه را به صورت توامان دنبال کند. وی با بیان اینکه در ذیل افزایش رفاه و کاهش فقر، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و کاهش آنها را تعریف می‌کنیم، افزود: یکی از برنامه‌ها برای فقرزدایی و مقابله با فقر مطلق شناسایی و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل است که خوشبختانه همه آنها به نام شناسایی شده‌اند که باید آنها را به مدرسه بازگردانیم.وی با اشاره به اینکه امسال ۷ هزار میلیارد تومان بودجه مستقیم برای فقرزدایی داریم، گفت: این رقم منهای طرح بزرگ تحول سلامت است که در سال گذشته عدد بزرگ ۴۰ هزار میلیارد تومان برای آن اختصاص یافت. حال جای این پرسش باقی مانده که با اظهارات اخیر وزیر کار ، آیا نماینده مردم محروم و مظلوم شهرستان برنامه ای جهت تخصیص اعتبارات مربوط به این حوزه اندیشیده است ؟ و آیا مسئولین ذیربط درصدد جذب بودجه های مربوطه در راستای کاهش آمار خودکشی، فقر و بیکاری در شهرستان هستند ؟با تمام این تفاسیر کافی است تا نگاهی به برخی اظهارنظرهای مسئولین در خصوص معضل خودکشی در مسجدسلیمان بیندازیم. فرصت هایی که به آسانی از دست می رود و آمار خودکشی در مسجدسلیمان همچنان تیتر یک رسانه ها می شود …

۲۲ اردیبهشت ۹۳یک خانم به وسیله چادر خودکشی کرد / رکوردی عجیب در مسجد سلیمان: سه خودکشی در یک هفته!

دولت احمدی نژاد در سال گذشته، نرخ بیکاری رسمی در شهر نفتخیز مسجدسلیمان را چهل درصد اعلام کرد. مسجدسلیمان بختیاری بعد از جوانرود کردستان و قبل از سراوان بلوچستان …

 یک زن در شهرستان مسجدسلیمان بوسیله چادر خود را به دار آویخت تا آمار خودکشی های یک هفته اخیر این شهر نفتخیز اما محروم را به «سه خودکشی در یک هفته» برساند.

به گزارش لور به نقل از ایبنانیوز، در هفته ای که گذشت، وقوع سه خودکشی در این شهر نفتخیز به موضوع داغ برای بحث و تبادل نظر در افکارعمومی تبدیل شده است؛ این در حالی است که خبرگزاری های دولتی و منابع خبری رسمی کوشش کردند این خبرها از «پایتخت نفتی ۱۰۶ سال اخیر ایران» به بیرون درز نکند. در یکی از این حادثه ها، یک خانم معلم بوسیله چادر، خود را حلق آویز کرد و جان داد.در حادثه ای دیگر، یک وکیل پایه یک دادگستری با طناب خود را به دار آویخت و جان سپرد.و در جدیدترین حادثه، یک دختر هجده ساله که به قصد خودکشی تعداد زیادی قرص خورده بود، به بیمارستانی در اهواز انتقال یافت اما اقدامات پزشکی بر روی این دختر جوان ثمربخش نبود و یک روز بعد در آن بیمارستان جان داد.

۲۹ مهرماه ۹۳ هشدار رئیس دادگستری شهرستان مسجدسلیمان /زنگ خطر خودکشی در مسجدسلیمان جدی است

وی از همهٔ دستگاه‌های ذی ربط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواست تا نسبت به این مسئله هشیار باشند و با اقدامات لازم، زمینه کاهش آن را در جامعه فراهم کنند.

رئیس دادگستری شهرستان مسجدسلیمان نسبت به سیر صعودی خودکشی در این شهرستان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی دادگستری مسجدسلیمان، پیمان چعباوی گفت: متاسفانه اقدام به خودکشی در این شهرستان در میان زنان و جوانان رایج شده است که این مسأله زنگ خطری به حساب می‌آید.
وی افزود: این در حالی است که اقدامات فرهنگی و تأمینی در این خصوص به کار گرفته شده است.چعباوی گفت: در یک فقره خودکشی که ماه گذشته در این شهرستان رخ داد، جوانی ۲۰ ساله به هویت ش. ب به وسیله سیم تلفن اقدام به خودکشی کرد که پس از انتقال به بیمارستان، فوت کرد.
وی از همهٔ دستگاه‌های ذی ربط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خواست تا نسبت به این مسئله هشیار باشند و با اقدامات لازم، زمینه کاهش آن را در جامعه، فراهم کنند.

۱۴ دیماه ۹۳ واکنش آیت الله جوادی آملی به‌خودکشی‌ جوانان‌ مسجدسلیمان

یک مرجع تقلید اظهار داشت: ما راهی را در پیش داریم که ابدیت است و کسی موفق است که نه راه کسی را ببندد و نه به بیراهه رود چون کسی که راه دیگران را می بندد یا بیراهه می‌رود توان اداره کشور را ندارد. کسی موفق است که راه به جامعه نشان دهد که نه بیراهه رود و نه راه کسی را ببندد.

وی با بیان اینکه کسی که سرمایه و درآمد را نمی فهمد نباید کار را به دست او سپرد، تصریح کرد: منظور از سفیه در این آیه قرآن، سفیه کوی و برزن نیست بلکه مسئولی است که قدرت اداره و مدیریت ندارد. این مرجع تقلید با اشاره به گزارشاتی مبنی بر خودکشی ۲۳۱ جوان بیکار و فقیر در مسجد سلیمان ابراز داشت: نظام اسلامی جواب خدا را چگونه می‌دهد؟ این کار آسانی نیست. این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه کشور ایران همه چیز دارد، افزود: هرجا که مردم می‌خواهند زمین بگیرند، سهمی دولت می خواهد و سهمی هم دیگران؛ تولید علف و گندم که نه کود می خواهد و نه سمّ بلکه عرضه مدیریتی نیاز دارد.

۱۸ اردیبهشت ۹۴ طرح پژوهشی در خصوص علل افزایش خودکشی درمسجدسلیمان اجرا می شود

به گزارش آسماری نیوز طرح پژوهشی ریشه یابی علل افزایش خودکشی درمسجدسلیمان توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان و با همکاری اساتید دیگر دانشگاه های کشور اجرا خواهد شد.

در جلسه کار گروه فرهنگی  اجتماعی با موضوع بررسی علل و عوامل خودکشی در مسجدسلیمان که در فرمانداری مسجدسلیمان برگزار شد عوامل افزایش خودکشی ها بخصوص طی مدت زمان سه ماه سال جدید جهت ارائه  راهکارهای  عملی  به  منظور   پیشگیری  از وقوع آن مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که با حضور صالحی معاون فرماندار و کارشناسان شهرستان برگزار شد عواملی از جمله بیکاری,فشارهای اقتصادی,افسردگی,اعتیاد به مواد مخدر صنعتی ,فقر فرهنگی و برخی معضلات اجتماعی که بومی بوده و خاص شهرستان مسجدسلیمان است مانند حرکت کاروانهای عزاداری در شهر که موجب افسردگی می شود از مهمترین عوامل افزایش بسیاری از ناهنجاری‌ها و به تبع خشونت و خود کشی عنوان شد.

به گزارش خبرنگار آسماری نیوز  پارامترهایی چون اولویت دادن به کار های فرهنگی,حمایت از مساجد و کانون های فرهنگی برای آگاه سازی نسل جوان ,نیاز به حضور روانشناس در شهرستان و محلات,آموزش به خانواده ها و فرزندان از سنین پایین و افزایش امید به زندگی از راه‌کارهای کاهش این معضل بود که از سوی کارشناسان حاظر در جلسه بیان گردید.

لازم به ذکر است در سال جدید آمار خودکشی در مسجدسلیمان به میزان قابل توجه ای افزایش داشته که امید است با ارائه راهکارهای سازنده ازتکرار این معضل اجتماعی جلوگیری شود.

۹ فروردین ۹۴ مسجدسلیمان معجونی از تلخی ها و شیرینی هاست/ دلیل عمده خودکشی ها فرهنگی است

حجت الاسلام امینی : در هیچ شهری مثل مسجدسلیمان این همه پدیده نا هنجار خودکشی رخ نمی دهد . خودکشی که دلیلش اقتصادی نیست و عمدتا فرهنگی است , چه کسی باید فرهنگ سازی کند؟ این وظیفه ی ما و شما مسئولین است که باید اثرگذار و فرهنگ ساز باشیم.

به گزارش   آسماری نیوز حجت الاسلام امینی امام جمعه مسجدسلیمان در جلسه شورای اداری شهرستان  با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال دولت و ملت , همدلی و همزبانی توسط رهبر معظم انقلاب اظهار داشت : با همدلی که در سال گذشته بین مدیران شهر ما برقرار بود سال ۹۳ در منطقه ما پیش در آمدی  بر شعار  امسال  با عنوان همدلی و همزبانی بود.

امینی  افزود : مسجدسلیمان معجونی از تلخی ها و شیرینی هاست . در هیچ کجای کشور  شهری به این پیچیدگی نداریم اما مایه خوشحالی است که مردم و مجموعه ها پر امید هستند . باید قبول کنیم ساختار شهری مسجدسلیمان هنوز هم کامل نیست . در کدام شهر  بوی گاز اینطور مردم را آزار می دهد  و اینقدر ساخت و ساز غیر مجاز  انجام می شود ؟

امام جمعه مسجدسلیمان با اشاره به فرصت سوزی ها در مسجدسلیمان ادامه داد : در مجالس فاتحه اینقدر فرصت سوزی می کنیم  و  وقتی مراسم های ما عاری از توصیه  و ترس از قبر و قیامت باشد خروجی اش این است که با وجود این همه سرمایه دار حتی  یک وجب وقف در مسجدسلیمان نداریم .  بختیاری داریم که  ۵ دکل  ملی حفاری دارد  یا دیگری که یک قلم از دارایی اش ۳۰۰تریلر است  اما دریغ از یک وجب وقف .

نماینده ولی فقیه در مسجدسلیمان خاطرنشان ساخت :فرهنگ وقف و نذر در جامعه  از بین رفته  و مردم فقط  می گویند دولت برایمان چه کرد ,در فرهنگ دینی ما کلمه دولت یکبار هم نیامده و هرچه گفته شده بار روی ملت است . ما با ملت انقلاب کردیم و با ملت جنگ را اداره کردیم   چند دولت هم نمی توانست ۶ ماه از این جنگ را اداره کند.

حجت الاسلام امینی با اشاره به آمار خودکشی ها در سال ۹۳ تاکید کرد :براساس آمار آخر سال به نسبت جمعیت مسجدسلیمان در هیچ شهری  مثل مسجدسلیمان  این همه  پدیده نا هنجار خودکشی  رخ  نمی دهد . خودکشی که  دلیلش  اقتصادی نیست و عمدتا فرهنگی است , چه کسی باید فرهنگ سازی کند؟ این وظیفه ی ما و شما مسئولین است که باید اثرگذار و فرهنگ ساز باشیم.

علاوه بر آنچه در بالا به آن اشاره شد ، با جستجوی واژه خودکشی و نام مسجدسلیمان در موتورهای جستجوگر فارسی اخبار و وقایع بسیاری را مشاهده خواهیم نمود که بدون شک قلب هر انسانی را به درد خواهد آورد. از اینرو انتظار می رود که با پیگیری های جدی نهادهای فرهنگی و اجتماعی شهرستان در خصوص آسیب های اجتماعی و نیز پیگیری جدی طرح پژوهشی در خصوص علل افزایش خودکشی درمسجدسلیمان  که پیشتر به آن اشاره شد راهکارهای عملی به منظور پیشگیری از وقوع آن در شهرستان اجرایی گردد.