خوزستان میزبان پنجمین سوگواره ملی تئاتر و تعزیه اربعین حسینی
خوزستان میزبان پنجمین سوگواره ملی تئاتر و تعزیه اربعین حسینی
سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی اهواز همزمان با حرکت پیاده‌روی اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه، شلمچه و سطح شهر اهواز برگزار می‌شود

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با مشارکت اداره‌کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با هدف رونق‌بخشی به جریان مردمی و دینی اربعین حسینی با بهره‌گیری از تجارب و توانایی هنرمندان متعهد در سال‌های اخیر با همکاری استانداری خوزستان، اداره‌کل هنر‌های نمایشی، کانون تئاتر دینی، ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و شهرداری اهواز همزمان با حرکت پیاده‌روی اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه، شلمچه و سطح شهر اهواز پنجمین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی را برگزار می‌کند.

این سوگواره ملی در دو بخش «تئاتر میدانی» و بخش «تعزیه و آیین‌های نمایشی» اجرا می‌شود. بخش تئاتر میدانی شامل انواع تئاتر‌های خیابانی، محیطی و پِرفورمنس با هدف ترویج تئاتر دینی و ارتباط سازنده بدون واسطه تئاتر با مخاطبان است.

موضوعات این بخش سوگواره شامل کودکان و فرهنگ عاشورا، پیاده‌روی اقشار جامعه، تاثیر عاشورا بر فرهنگ ایرانی، خادمان اربعین در موکب‌های حسینی، نهضت حسینی و فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج روحیه مقاومت و معرفی شهدای مدافعان حرم، تبین نهضت قیام امام‌حسین (ع) و تاثیر آن بر سایر ملت‌ها است.

آثاری که در قالب گونه‌های تئاتر محیطی و میدانی با بیانی هنرمندانه با پرهیز از سطحی‌نگری و شعارگونه، به موضوعات یادشده پرداخته شده باشند از اولویت حضور در سوگواره برخوردار هستند.

بخش تعزیه و آیین‌های نمایشی مربوط به اجرای مجالس تعزیه و آیین‌های نمایشی اقوام در سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است. در این بخش تعزیه‌های میدانی به زبان «فارسی و عربی» و مجالسی که از نسخ معتبر و با اصالت در اجرا بهرمند باشند پذیرفته خواهند شد.

شرایط هر دو بخش این سوگواره بدین شرح است: هر کارگردان می‌تواند دو اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال کند. مدت زمان آثار متقاضی بخش خیابانی و محیطی نباید از ۲۰ دقیقه بیشتر باشد و مدت زمان آثار تعزیه و آیین‌های نمایشی حداکثر ۶۰ دقیقه باشد. اجرای گروه‌های منتخب براساس جدول زمان‌بندی سوگواره در پایانه مرزی چذابه، شلمچه و سطح شهر اهواز خواهد بود.

همه گروه‌های منتخب کمک‌هزینه و لوح یادبود به‌همراه تندیس سوگواره اعطا خواهد شد. همه متقاضیان باید درخواست کتبی حضور در سوگواره و مشخصات کامل اعضای گروه را به امضای کارگردان یا سرپرست گروه را ارائه دهند.

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه سوگواره تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ است. مهلت شرکت در جشنواره تمدید نخواهد شد و متقاضیان باید سه نسخه لوح فشرده (DVD) حاوی فایل تصویری اجرای کامل اثر نمایشی و تعزیه را به دبیرخانه ارسال کنند.

زمان برگزاری سوگواره ۱۰ تا ۱۵شهریور ۱۴۰۲ و مکان برگزاری سوگواره پایانه مرزی چذابه، شلمچه و سطح شهر اهواز است.

علاقه‌مندان به شرکت در این سوگواره می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این سوگواره به نشانی استان خوزستان، اهواز، خیابان فلسطین، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، دبیرخانه دائمی سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی ارسال کنند.

متقاضیان برای دریافت آگاهی بیشتر با تلفن ۰۶۱۳۳۳۶۴۴۱۶ تماس بگیرند

  • منبع خبر : رکنا