داستان نویس مسجدسلیمانی: ممیزی کتاب قابل قبول شده است
داستان نویس مسجدسلیمانی: ممیزی کتاب قابل قبول شده است

شهر اولین ها// داستان‌نویس مسجدسلیمانی معتقد است: وضعیت ممیزی کتاب در دولت جدید قابل قبول شده است. قباد آذرآیین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: وضعیت ممیزی کتاب در دولت جدید قابل قبول شده است. وی تصریح کرد: در این دوره نشریاتی انتشار یافته‌اند که قبلا ممنوع الانتشار بودند. آذرآیین تاکید کرد: ممیزی باید به شکلی […]

شهر اولین ها// داستان‌نویس مسجدسلیمانی معتقد است: وضعیت ممیزی کتاب در دولت جدید قابل قبول شده است.

قباد آذرآیین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: وضعیت ممیزی کتاب در دولت جدید قابل قبول شده است. وی تصریح کرد: در این دوره نشریاتی انتشار یافته‌اند که قبلا ممنوع الانتشار بودند.
آذرآیین تاکید کرد: ممیزی باید به شکلی باشد که چیزی از کتاب‌ها حذف نشود. این داستان‌نویس همچنین گفت: مجموعه داستانی به انتشارات نیماژ داده‌ام که هنوز خوانده نشده است.
آذرآیین داستان‌نویس و منتقد ادبی در سال ۱۳۲۷ در مسجدسلیمان به دنیا آمده است. اولین اثرش با نام «باران» در سال ۱۳۴۵ در نشریه ادبی بازار در رشت منتشر شد. خودش می‌گوید این داستان نقطه عطفی در دنیای نویسندگی او بوده است. آذرآیین در سال‌های بعد داستان‌های کوتاهی برای نوجوانان نوشت؛ از جمله در سال ۱۳۵۷ «پسری آن سوی پل» را نوشت. «راه که بیفتیم، ترس‌مان می‌ریزد» نیز در سال ۱۳۶۰ به چاپ رسید. او پس از این کتاب، چند سالی تنها با نشریات ادبی در ارتباط بود تا این ‌که اولین مجموعه داستانش را با نام «حضور» در سال ۱۳۷۹ منتشر کرد. «شراره بلند» دومین مجموعه داستان آذرآیین بود که در سال ۱۳۸۰ منتشر شد. داستان «ظهر تابستان» از این مجموعه در جایزه گلشیری برگزیده شد. مجموعه «هجوم آفتاب» نیز از جمله آثار به‌چاپ‌رسیده آذرآیین است که یکی از هشت نامزد دریافت جایزه ادبی جلال آل‌ احمد در سال ۱۳۸۸ بود و موفق شد جایزه کتاب فصل را از آن مولف خود کند.
از دیگر آثار وی این عنوان‌ها هستند: داستان کوتاه «اتوبان»، رمان ‌صد صفحه‌ای «عقرب‌ها را زنده بگیر» که در فضای نوستالژیک برای مخاطبان نوجوان نوشته شده است و همچنین مجموعه‌ داستان «چه سینما رفتنی داشتی یدو!؟» که شامل ۱۳ داستان است. اولین داستان این مجموعه به ماجرای سینما رکس آبادان می‎پردازد. قباد آذر‌آیین به بیان مشکلات و مسائل زادگاهش و باز‌گو کردن ویژگی‌های فرهنگ بومی جنوب کشور (مسجدسلیمان) در آثارش معروف است. او در این سال‌ها در کنار فعالیت در زمینه ادبیات داستانی، ادبیات فارسی نیز تدریس می‌کند و هم‌اکنون ساکن تهران است.