رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مسجدسلیمان: نماز باشکوه عیدسعیدفطر در مصلی نماز جمعه برگزار میشود + برخی ازاحکام فطریه
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مسجدسلیمان: نماز باشکوه عیدسعیدفطر در مصلی نماز جمعه برگزار میشود + برخی ازاحکام فطریه

شهر اولین ها//حجت الاسلام والمسلمین علی قندعلی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مسجدسلیمان ضمن تبریک عید سعید فطر به همه ی همشهریان وروزه داران عزیز از برگزاری باشکوه نماز عید در مصلی نماز جمعه خبر داد. حجت الاسلام علی قندعلی در ادامه افزود؛بنا بر اعلام مرکزاستهلال دفتر مقام معظم رهبری به احتمال قوی روز چهارشنبه عید سعید […]

شهر اولین ها//حجت الاسلام والمسلمین علی قندعلی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مسجدسلیمان ضمن تبریک عید سعید فطر به همه ی همشهریان وروزه داران عزیز از برگزاری باشکوه نماز عید در مصلی نماز جمعه خبر داد.

حجت الاسلام علی قندعلی در ادامه افزود؛بنا بر اعلام مرکزاستهلال دفتر مقام معظم رهبری به احتمال قوی روز چهارشنبه عید سعید فطر خواهد بود بنابراین مومنین بایستی در شب عید فطریه خود را کنار بگذارند تا قبل از اقامه نماز عید به افراد مستحق عطا کنند.
قندعلی تصریح کرد بنا بر فتوای مراجع عظام تقلید یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است. زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً عاقل باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند.
بنابراین فطریه بر کودکان و کسانی که دارای این شرایط هستند، از طرف اولیاء آنان لازم است.
اما پرداخت زکات افراد به این شکل است که اگر فرد پرداخت کننده نماز عید را میخواند زکات فطره را باید قبل از نماز بپردازد ولی احتیاطا اگر بواسطه ی عذری موفق به پرداخت نشد ویا اینکه نماز عید را نمیخواندتا ظهر میتوانند بپردازد.
مطلب بعدی در خصوص زکات فطریه این است که غیر سید نمیتواند به سادات فطریه بدهد و همچنین فطریه از شخص فقیر،نوزادان وکودکانی که به تکلیف نرسیده اند وهمچنین کسانی که عرفا نان خور دیگری هستند واجب نیست.
قندعلی خاطر نشان کرد؛عرفا مهمان ویا کسی که یک شب مهمان است نانخور محسوب نمیشود وزکات فطریه بر عهده ی خود اوست.
سربازان،دانشجویان وافرادی که در نهادهای دیگر مشغول هستند فطریه آنها بر عهده خودشان است.
قندعلی در خصوص مقدار فطریه هر نفر افزود؛کسی که فطریه بر او واجب است باید براى خود و کسانى که نان‏خور او هستند، به ازای هر نفر به اندازه یک صاع (تقریبا سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل (یا اصطلاحاً قوت غالب خود او) است ـ اعم از “گندم”، “جو”، “خرما”، “برنج”، “ذرّت” و … ـ را به مستحق بدهد. اگر فرد معادل پول سه کیلو از مواد غذایی بالا را نیز بدهد کافى است.
قندعلی تصریح کرد؛ مستحب است در دادن زکات فطره ، خویشان فقیر خود را بر دیگران مقدم دارد و بعد همسایگان فقیر را مگر اینکه دیگران از جهتی برتری داشته باشند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مسجدسلیمان، سهم فطریه هر شخص در خوزستان بنا بر اعلام نظر مراجع عظام تقلیدحدود ۶۰۰۰تومان که قیمت ۳کیلو گندم است ومبلغ ۳کیلو خرما وبرنج برای کسی که قوت روزانه اش نان نیست دانست وافزود؛ اگر کسی فطریه یا وجه آن را کنار گذاشت اما امکان دادن به فقیر نیافت، بهتر است که به آن وجه دست نزند و بعد ما به ازایش را بپردازد، بلکه همان وجه (یا مواد) کنار گذاشته شده را نگه دارد و در اولین فرصت به فقیر بدهد.
وی در پایان مراجع رسمی مانند کمیته امداد را مسئول دریافت زکات فطریه دانست وبقیه مراکز موارد جمع آوری شده را حتما به اطلاع مسئولین مربوطه برسانند.
گفتنی است نماز عید مقارن با طلوع آفتاب در شهرستان مسجدسلیمان ساعت ۷صبح به امامت امام جمعه شهرستان حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا امینی در مصلی نماز جمعه برگزار می شود ودر مساجد دورتر مانند ،گلگیر ،هفت شهیدان،عنبل ،تمبی،بی بیان،کلگه،نمره۸،چهاربیشه ،چشه علی وبرخی مناطق دیگربعلت رعایت حال مومنین در مساجدمحل های مربوطه توسط ائمه محترم جماعات برگزار خواهد شد.