ایجاد سامانه شفافیت و خدمات الکترونیک؛ نیاز ضروری شهرداری
ایجاد سامانه شفافیت و خدمات الکترونیک؛ نیاز ضروری شهرداری
در شرایطی که بسیاری شهرداری ها در نقاط مختلف کشور اقدام به راه اندازی سامانه شفافیت نموده اند، تحقق این موضوع از سوی شهرداری نیز می تواند از بسیاری جهات تحول آفرین و مثمرثمر باشد.
عصر اولین ها// در شرایطی که برخی شهرداری ها اقدام به ایجاد سامانه ای تحت عنوان “سامانه شفافیت” نموده اند، راه اندازی این سامانه و ارائه خدمات بصورت الکترونیک از سوی شهرداری  می تواند از بسیاری جهات تحول آفرین و مثمرثمر باشد.

به گزارش عصر اولین ها، از جمله برنامه هایی که می تواند در راستای چشم انداز توسعه و مردم محوری تلقی گردد راه اندازی سامانه شفافیت و خخدمات الکترونیک است. این موضوع می تواند به توزیع موفق خدمات و کیفی سازی آن در حوزه زیر ساخت های شهری بینجامد. از طرفی باید گفت سریع‌ترین و مطمئن‌ترین فرآیند برای انجام امورات اداری و نیز پیشگیری و مقابله با فساد اداری، ایجاد سامانه شفافیت است. پیگیری و بسترسازی اولیه جهت انجام اقدامات فنی ایجاد سامانه شفافیت می تواند با توجه به شرایط کنونی برنامه ریزی گردد.

بدون شک یکی از مطالبات جدی و انتظارات شهروندان از شهرداری بعنوان یکی از مهم ترین نهادهای خدمات رسان شهری، شفاف‌سازی عملکرد و ارائه خدمات بصورت غیرحضوری و الکترونیک است. ابهام‌زدایی و در دسترس عموم قرار گرفتن عملکردها به‌ویژه هزینه های مالی، میزان بودجه، قراردادهای حقوقی شهرداری و مواردی از این قبیل از اهداف سامانه شفافیت بوده که پاسخی بر خواسته شهروندان است. باید اشاره داشت که شفافیت حداقلی و مدیریت شیشه‌ای می تواند موجب اعتمادسازی در میان شهروندان باشد و به نوعی دست کارچاق‌کن‌ها و واسطه‌ها از منافع مردمی کوتاه شود. علاوه بر این از آنجایی که شهرداری‌ به دلیل ارتباط نزدیک با مسائل روزمره شهروندان و همچنین حجم بالای فعالیت و ورود به طرح‌های کلان مالی، جز مجموعه‌های آسیب‌پذیر به لحاظ ایجاد تخلفات است، یکی از کارآمدترین روش‌ها برای مقابله با فساد، احیا و ارتقای سطح اعتماد متقابل مردم و شهرداری و قرار دادن شهرداری در اتاق شیشه‌ای از طریق ابزارهای الکترونیکی شفافیت است.

امیدواریم تا رویکرد مدیران شهرداری و شورای شهر بر تسریع در راه اندازی سامانه شفافیت وابهام زدایی در خصوص شائبه های ریز و درشت پیرامون شهرداری و هزینه های آن باشد. موضوعی که می تواند افزایش رضایتمندی شهروندان را در پی داشته باشد.