به گزارش عصر اولین ها، از جمله برنامه هایی که می تواند در راستای چشم انداز توسعه و مردم محوری تلقی گردد راه اندازی سامانه شفافیت و خخدمات الکترونیک است. این موضوع می تواند به توزیع موفق خدمات و کیفی سازی آن در حوزه زیر ساخت های شهری بینجامد. از طرفی باید گفت سریعترین و مطمئنترین فرآیند برای انجام امورات اداری و نیز پیشگیری و مقابله با فساد اداری، ایجاد سامانه شفافیت است. پیگیری و بسترسازی اولیه جهت انجام اقدامات فنی ایجاد سامانه شفافیت می تواند با توجه به شرایط کنونی برنامه ریزی گردد.
بدون شک یکی از مطالبات جدی و انتظارات شهروندان از شهرداری بعنوان یکی از مهم ترین نهادهای خدمات رسان شهری، شفافسازی عملکرد و ارائه خدمات بصورت غیرحضوری و الکترونیک است. ابهامزدایی و در دسترس عموم قرار گرفتن عملکردها بهویژه هزینه های مالی، میزان بودجه، قراردادهای حقوقی شهرداری و مواردی از این قبیل از اهداف سامانه شفافیت بوده که پاسخی بر خواسته شهروندان است. باید اشاره داشت که شفافیت حداقلی و مدیریت شیشهای می تواند موجب اعتمادسازی در میان شهروندان باشد و به نوعی دست کارچاقکنها و واسطهها از منافع مردمی کوتاه شود. علاوه بر این از آنجایی که شهرداری به دلیل ارتباط نزدیک با مسائل روزمره شهروندان و همچنین حجم بالای فعالیت و ورود به طرحهای کلان مالی، جز مجموعههای آسیبپذیر به لحاظ ایجاد تخلفات است، یکی از کارآمدترین روشها برای مقابله با فساد، احیا و ارتقای سطح اعتماد متقابل مردم و شهرداری و قرار دادن شهرداری در اتاق شیشهای از طریق ابزارهای الکترونیکی شفافیت است.
امیدواریم تا رویکرد مدیران شهرداری و شورای شهر بر تسریع در راه اندازی سامانه شفافیت وابهام زدایی در خصوص شائبه های ریز و درشت پیرامون شهرداری و هزینه های آن باشد. موضوعی که می تواند افزایش رضایتمندی شهروندان را در پی داشته باشد.