رعایت نکات ایمنی با توجه به زمین لرزه های شهرستان مسجدسلیمان
رعایت نکات ایمنی با توجه به زمین لرزه های شهرستان مسجدسلیمان

شهر اولین ها//رعایت نکات ایمنی با توجه به زمین لرزه های شهرستان مسجدسلیمان ۱)متاسفانه در مسجدسلیمان وجود مخازن آب فلزی موجود د پشت بامها با ظرفیت هزار و دو هزارلیتری و وزنی در حدود ۲تُن یکی از کانونهای خطر آفرین برای جان شهروندان هست که توصیه میشود از مخزن در پایین ساختمان و پمپ استفاده […]

شهر اولین ها//رعایت نکات ایمنی با توجه به زمین لرزه های شهرستان مسجدسلیمان

۱)متاسفانه در مسجدسلیمان وجود مخازن آب فلزی موجود د پشت بامها با ظرفیت هزار و دو هزارلیتری و وزنی در حدود ۲تُن یکی از کانونهای خطر آفرین برای جان شهروندان هست که توصیه میشود از مخزن در پایین ساختمان و پمپ استفاده گردد و یا از پدهای ایمن ضمن رعایت اصول ساخت پشت بام جهت نصب مخازن آب استفاده گردد.

۲)از تمامی شهروندان عزیز خواهشمندیم تا آرام تر شدن اوضاع و قطع پس لرزه ها؛جریان شیر ورودی گاز منازل خود را قطع کنند که خطر آتش سوزی و انفجار گاز برطرف گردد‌.

۳) در صورت ترک منزل جریان آب و برق هم قطع گردد.

۴)ساکنین آپارتمانها در صورت وجود زلزله مجدد تحت هیچ شرایطی از آسانسور و پله استفاده نکنید،در چارچوب درها و کنار ستونها بایستید.چنانچه در زمان وقوع زلزله در آسانسورهستيد، فورا تمام دكمه های آسانسور را فشار دهيد و در اولين توقف از آن خارج شويدچنانچه در پلكان هستيد روی پله ها به طرف ديوار (نه به طرف نرده ها) نشسته و با آرنج و كف دست سر و صورت خود را بپوشانيد.

۵)قبل از وقوع زلزله تمامی راهروها مربوط به درب خروجی را چک کنید و اجسامی که ممکن است باعث مسدود شدن راه شوند را به محل دیگری منتقل نمایند.

۶)شهروندان از یخچال فریزهای ایستاده و کمدهای بلند و همچنین اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کنند، دور شوید.

۷)شهروندان در کنج دیوارها پناه بگیرید و در حالی که سر خود را با بازوهایتان گرفته اید، حرکت کنید.

۸)اگر محل ایمن وجود ندارد و شما در راهرو هستید، به کنار دیوار رفته و در حالی که نشسته اید سر خود را بر روی زانوها خم نموده و ضمن اینکه با کف دست ها، پشت سر خود را گرفته اید، با کمک بازوها از سر خود محافظت کنید.اگر بتواند بالشتی را بعنوان محافظ از سر استفاده کنید بسیار بهتر است.

۹)شهروندان به هنگام زلزله در
زیر میز ناهارخوری یا هر میز محکم دیگری و یا زیر تخت خواب پناه بگیرید و چنانچه در اثر زلزله حرکت کردند، پایه های آنها را با دستانتان محکم بگیرید.

۱۰)تمرینات ایمنی و پناه گرفتن را در منزل بطور مستمر داشته باشید.

۱۱)تمامی اعضای خانواده نحوه قطع برق و جریان گاز را بلد باشند.

۱۲)تمامی اسناد رسمی شخصی مربوط به خانه و ماشین خود را در جایی مناسب و کیفی بهمراه داشته باشید و از بیمه نمودن خانه و ماشین غافل نشودید.

۱۴)کیف کمکهای اولیه بهمراه وسایل شخصی در حد نیاز، پاور بانک شارژ شده،چراغ قوه و مقادیری غذای کنسرو بهمراه داشته باشید.

۱۵)اگر در حیاط خانه هستید همانجا بمانید و مواظب سقوط اشیا از بالا و ساختمانهای اطراف باشید.

۱۶)اگر در خیابان هستید از سیمها و تیرهای برق فاصله بگیرید‌

۱۷)اگر در خودرو هستید در کنار خیابان به دور از سیمهای برق توقف کنید تا زلزله تمام شود‌..

آرش نجفی؛کارشناس ارشد ایمنی (HSE)