ساختمان قدیم شهرداری شوشتر کی موزه می‌شود؟
ساختمان قدیم شهرداری شوشتر کی موزه می‌شود؟
یک دوستدار میراث فرهنگی می‌گوید: ساختمان قدیم شهرداری شوشتر همچنان برای تبدیل شدن به موزه باستان‌شناسی این شهرستان منتظر و بلاتکلیف است.

علی‌محمد چهارمحالی گفت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا بود که تفاهم‌نامه‌ای میان اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان و شهرداری شهرستان شوشتر مبنی بر تبدیل ساختمان قدیم شهرداری به موزه باستان‌شناسی عقد شد اما متاسفانه تاکنون مکانی که به عنوان ساختمان شهرداری شوشتر از آن یاد می‌شود به موزه تبدیل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: قدمت ساختمان قدیم شهرداری شوشتر از سال ۱۳۱۵ شمسی و با معماری حاج محمدتقی معمار از معماران برجسته اواخر دوره قاجار است. بنای تاریخی ذکر شده در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده و قرار بر این بود که پس از تغییرات، تجهیز و مرمت توسط شهرداری به موزه تبدیل شود و حتی درآمد و عایدات بهره‌برداری از آن نیز برای شهرداری باشد.

او بیان کرد: عدم راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی از چند سال اخیر تاکنون نشان‌دهنده کارنامه درخشان تمامی مدیرانی است که نام خود را به دوستداران استان خوزستان گره زده‌اند.

چهارمحالی با بیان اینکه در شهرستان‌های مختلف همواره موزه نقطه توجه گردشگران است خاطرنشان کرد: گردشگران مختلف از سایر نقاط کشور و دنیا وقتی از شوشتر و مکان‌های پرشمار تاریخی آن بازدید می‌کنند به دنبال موزه‌ای که تاریخ غنی در آنجا نمایش داده شود می‌گردند و نبود موزه باستان‌شناسی در شهرستان سرافکندگی برای ما دارد.

این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به اینکه موزه‌های تخصصی مختلفی در شهرستان راه‌اندازی شدند تاکید کرد: لازم است که هر چه سریع‌تر شهرستان شوشتر صاحب موزه باستان‌شناسی در مکانی ثابت و برای همیشه شود.

به گفته چهارمحالی: آثار به جا مانده از شهرستان شوشتر قدمتی به وسعت تاریخ ایران دارند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و زمانی که چنین غنای تاریخی را در شوشتر داریم برای نگه‌داری و نمایش این ‌گنجینه‌ها باید فکری اساسی می‌شد که ایجاد موزه در شهر می‌توانست بسیار تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون تشکلی با عنوان مردم‌نهاد پیگیر جریان راه‌اندازی موزه است زیرا این خواسته عمومی است که موزه باستان‌شناسی در ساختمان قدیم شهرداری شوشتر احداث شود.

  • منبع خبر : ایسنا