ساخت منازل شهرک امام رضا (ع) با کندی پیش می رود
ساخت منازل شهرک امام رضا (ع) با کندی پیش می رود

عدم تکمیل در موعد مقرر وعده ها را زیر سوال می برد/ غفلت ستاد بازسازی و عدم تعهد پیمانکاران نارضایتی متقاضیان را در پی دارد/ لزوم پیگیری ویژه و تسریع در روند احداث منازل شهرک امام رضا(ع)

شهر اولین ها// در حالی که طی بازدید اخیر مدیر کل مدیریت بحران استانداری از روند درجاسازی منازل زلزله زده مسجدسلیمان عنوان شده بود عملیات اجرایی آن تا پایان سال جاری به پایان می رسد اما نوسانات بازار بویژه نرخ مصالح و عدم تعهد برخی پیمانکاران موجب گردیده تا پیشرفت اجرایی کار تحت الشعاع قرار گیرد.

به گزارش شهر اولین ها، امید بن‌عباس مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان طی بازدید اخیر از مناطق زلزله زده با اشاره به اینکه بخش عمده درجاسازی منازل زلزله‌زده مسجدسلیمان انجام شده است گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این کار به طور کامل به پایان برسد. وی افزود: ۶۰۰ واحد در شهر مسجدسلیمان به صورت درجا سازی انجام شده که در حال احداث هستند از این تعداد ۱۵۰ واحد تکمیل شده و ۲۰۰ واحد دیگر نیز به مرحله نازک کاری رسیده که امیدواریم ماه آینده به بهره‌برداری برسند. وی در خصوص سرعت منازل در حال احداث گفت: بخشی از سرعت احداث به منابع مالی بستگی دارد و در حال حاضر که شرایط مالی کشور با مشکلاتی رو به رو است، تسریع در این روند، کار ساده و آسانی نیست.

تیرماه سال گذشته زمین لرزه ۵٫۷ ریشتری در مسجدسلیمان موجب تخریب بخشی از واحدهای مسکونی شد و خسارات زیادی به منازل دیگری در سطح شهرستان وارد نمود. از این رو با در نظر گرفتن زمینی به وسعت ۱۰ هکتار تحت عنوان شهرک امام رضا( ع) مقرر شد تا ۵۴۴ متقاضی در ۱۳۶ قطعه زمین در قالب ۵۳ گروه عملیات ساخت را آغاز کنند.از سوی دیگر هر قطعه در دو طبقه همکف و اول و هر کدام دو واحد برای چهار نفر طراحی شده بود که متقاضیان با توجه به توانایی های خود شخصا یا با واگذاری به پیمانکار کار ساخت و ساز خود را شروع نمودند.

با این حال نوسانات اخیر بازار بویژه نرخ مصالح موجب شده تا ادامه عملیات اجرایی ساخت برای برخی پیمانکاران با دشواری هایی همراه شود. هر چند که پیمانکار بایستی مطابق با قرارداد منعقده و نرخ تعیین شده نسبت به تکمیل منازل اقدام کند اما گفته می شود کندی روند پیشرفت عملیات و استنکاف برخی پیمانکار از ادامه عملیات نارضایتی شدیدی را در بین متقاضیان ایجاد نموده است. علاوه بر این سرگردانی متقاضیان منازل مذکور و عدم تعیین زمان مشخص در تحویل منازل موجب خواهد شد تا همچنان فرآیند احداث در هاله ای از ابهام باقی بماند. علاوه بر این مطابق برنامه زمان بندی مقرر شد تا در اسفندماه سال جاری شاهد تکمیل و بهره برداری از منازل شهرک امام رضا(ع) باشیم که با شرایط فعلی نمی توان زمان دقیقی برای این فرآیند در نظر گرفت.

از این رو انتظار می رود متولیان امر بویژه در ستاد بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان  نظارت صحیح و مستمر بر عملکرد پیمانکاران مجری احداث منازل داشته باشند. این موضوع می تواند ضمن کیفی سازی فرآیند و انجام عملیات مطابق برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده به ساماندهی بیشتر پروژه و رضایتمندی شهروندان و متقاضیان منجر شود.