سد کارون ۳ بلای جان مردم پایین‌دست/ بازی مرگ با جان مردم و احشام
سد کارون ۳ بلای جان مردم پایین‌دست/ بازی مرگ با جان مردم و احشام
دامداران و کشاورزان حاشیه رود کارون ۳ در تمام طول سال باید نگران برخوردهای سلیقه‌ای مدیران سد و نیروگاه کارون ۳ باشند.

دامداران و کشاورزان حاشیه رود کارون ۳ در تمام طول سال باید نگران برخوردهای سلیقه‌ای مدیران سد و نیروگاه کارون ۳ باشند.

به گزارش عصر اولین ها به نقل از ایلنا بخش سوسن از توابع شهرستان ایذه از جمله مناطقی است که با وجود عبور بیش از سی کیلومتر از رود کارون از میان اراضی و زمین‌های  این حوزه، مردم و اهالی آن هرگز آن‌گونه که باید از این ثروت خدادادی بهره‌ای نبرده‌اند. تشنگی، بی‌آبی، منع استفاده از آب رود برای کشاورزی و سرانجام خشم گاه و بی‌گاه، تنها دستاورد آن در تمامی سال‌ها برای مردم بیش از سی روستای حاشیه این رود در بخش سوسن بوده است.

یکی از عمده مشکلات مردم حاشیه رود کارون، بازگشایی دریچه‌های سد کارون ۳ در بالادست و فشار یکباره آب در جریان رود و سرانجام محاصره آبی روستاییان و مرگ و میرهای دام‌هایی است که هرازگاهی آمار این تلفات باعث رنجش خاطر مردم این روستائیان می‌شود. آمارهای دقیق اهالی حاشیه پایین‌دست رود کارون در بخش سوسن نشان می‌دهد که بازو بسته کردن دریچه‌های سد کارون ۳ در هر بار آبستن حادثه‌ای است.

فیلم‌ها و گزارش‌هایی که از این بخش به دست خبرنگار ایلنا رسیده است نشان می‌دهد مردم هر لحظه باید نگران وقوع یک فاجعه بزرگ‌تر از پیش باشند.

مردم می‌گویند: مرکز کنترل «dispatching» در تهران است و دستور استارت از تهران صادر می‌شود. همین موضوع باعث بلاتکلیفی ما شده، هر بار که دوست دارند آب را باز و بسته می‌کنند و ما تا به خودمان می‌آییم، دریایی از آب وارد حریم رود شده است.

یکی از اهالی سوسن گفت: طی چند ماه گذشته چند خانواده که برای تفریح به کناره‌های رود آمده بودند و با شرایط منطقه آشنایی نداشتند، وسط آبگیر افتادند و اگر تلاش مردم نبود، خدا می‌داند چه فاجعه‌ای رخ می‌داد. از این دست حوادث در حاشیه ده ثریا و ده شیخ بارها اتفاق افتاده و نیاز است که یک فکر اساسی به حل این مسئله شود.

حسین مرادی بخشدار بخش سوسن به خبرنگار ایلنا گفت: مردم حق دارند ناراحت باشند، بارها این موضوع را دنبال کردیم و طی چند روز گذشته پیرامون همین موضوع نامه‌نگاری‌هایی با مدیران سد و نیروگاه کارون ۳ صورت دادیم و این بار نیز  تاکید کردیم که برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی نیاز به به‌کارگیری حریم بان در مسیر رود است تا بازگشایی بدون زمان دریچه‌ها را به اطلاع مردم برساند.

وی ضمن اشاره به شرایط خاص در حاشیه کارون می‌گوید: در حال حاضر در محل پل فلزی، ده کهنه و ده شیخ سه ایستگاه آژیر خطر وجود دارد که از راه دور کنترل می‌شوند و طبق تفاهمات صورت گرفته قرار است در چهار نقطه دیگر نیز ایستگاه آژیر خطر نصب گردد ولی تاکنون این اتفاق نیفتاده است، اما نصب آژیر به‌تنهایی چاره‌ساز نیست و نیاز به به‌کارگیری حداقل دو حریم بان در مناطق حساس و خطرناک به‌شدت احساس می‌شود.

بخشدار سوسن افزود: به‌کارگیری حریم بان، جدای از بحث هشداردهی به مردم می‌تواند در مواقع بروز حادثه، به‌عنوان نیروی نجات غریق به‌سرعت وارد عمل شود و اقدامات لازم را در جهت نجات‌بخشی مردم و یا دام‌های آنها به کار گیرد.

وی ادامه داد: من خودم در ایام عید دیدم با وجود اعلام آژیر مردم همچنان مشغول تفریح آبی بودند. یکی از این بی‌توجهی‌ها به آژیر، ناشناخته بودن آن است. همین موضوع باعث به خطر افتادن جان آنها می‌شود.

بخشدار بخش سوسن بیان کرد: گاهی اوقات شده است که ساعت دو بامداد با تلفن همراه من تماس گرفته می‌شود و می‌گویند که دریچه‌ها را باز کرده‌ایم. خب شما بگویید در این زمان من باید چگونه اطلاع رسانی کنیم؟ من باید به کدام مردم اطلاع رسانی کنم؟

یکی از مدیران سابق سد و نیروگاه کارون ۳ می‌گوید: به جرات میتوان گفت در زمان احداث سد و نیروگاه کارون ۳ به‌هیچ‌وجه شرایط مناطق پایین‌دست رود کارون مورد ارزیابی قرار نگرفته بود. اگر همین الان هم با مدیران سد صحبت کنید می‌گویند که ما در قبال مناطق پایین‌دست هیچ گونه تعهدی نداریم. نهایت توجه آنها، مناطقی مانند پشت سد تا حدود ده کیلومتری بعد از آن خواهد بود.

وی افزود: سازمان آب و برق خوزستان اگرچه تاکنون به وظایف قانونی خود در قالب مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به مناطق حاشیه‌ای سد و نیروگاه کارون سه عمل نکرده است، با این وجود اگر خدماتی نمی‌دهد نباید  این‌گونه در قبال مناطق پایین‌دست رود کارون و بخصوص در مواجه با مناطق محرومی مثل بخش سوسن با بی‌توجهی، چشم خویش ببندد و با  جان و مال مردم بازی کند.